Było lepiej, będzie lepiej

Magda Borowik, analityk IDC Poland

Było lepiej, będzie lepiej

Magda Borowik

W 2008 roku, spodziewam się dalszego, dynamicznego rozwoju rynku usług szerokopasmowych, dynamika wzrostu pozostanie dwucyfrowa, głównie jako efekt działań regulacyjnych oraz stopniowej implementacji programów unijnych (takich jak np. Polska Wschodnia). To będzie najważniejsza usługa AD 2008. W sektorze usług mobilnych oczekiwać należy stopniowego rozwoju portfolio usługowego, jako że konkurencja zaostrza się - mamy dwóch nowych operatorów infrastrukturalnych, którzy rozpoczną działania, oraz pojawiających się coraz liczniej MVNO. Skutkiem tego jakże pozytywnego zamieszania na rynku będzie większy i bardziej różnorodny zakres oferowanych usług. Dodatkowo, wchodzące na rynek podmioty przyczynią się do obniżki cen. Pojawienie się Playa oraz MVNO to najważniejsze wydarzenia mijającego roku w segmencie mobilnym - sytuacja robi się naprawdę ciekawa. Rynek szeroko pojętej korporacyjnej mobilności w końcu zacznie się rozwijać. Ponadto, oczekuję w nadchodzącym roku pojawienia się ustrukturalizowanych działań PR na rynku telekomunikacyjnym jako całości. Myślę, ze zaostrzająca się konkurencja w końcu wymusi poważniejsze traktowanie tej dziedziny zarządzania. Pozyskiwanie nowych klientów to jedno, natomiast utrzymanie dotychczasowych to druga kwestia, która zyska na znaczeniu. Bez skoordynowanych i profesjonalnych działań PR oraz zaistnienia zarządzania kryzysowego jako takiego (vide: ostatnie potyczki Polkomtela z siecią dilerska, czy też nadchodząca zmiana regulaminu w Orange) trudno będzie tworzyć wizerunek oraz bazę kliencką. Jeśli zaś chodzi o słowo-klucz AD 2008, będzie to neutralność sieci oraz ewentualny podział opornej na perswazje Regulatora Telekomunikacji Polskiej - funkcjonalny bądź strukturalny. Zgoda buduje - niezgoda rujnuje. Brak sprecyzowanej strategii rozwoju sieci a co za tym idzie, decyzji o inwestycji w NGN czyni ten podział prawdopodobnym.

Marek Borówka, dyrektor generalny Lenovo Technology Polska

Było lepiej, będzie lepiej

Marek Borówka

Rok 2007 był bardzo udany i ciekawy zarówno dla całej branży IT, jak również dla firmy Lenovo. Mogę śmiało powiedzieć, że był to rok notebooków. Dynamika sprzedaży tego typu urządzeń była nieporównywalnie wyższa niż w poprzednich latach. Nastąpiło też znaczne przesunięcie proporcji, jeśli chodzi o stosunek sprzedawanych komputerów stacjonarnych i mobilnych, na rzecz tych drugich. Taki trend wynika w dużym stopniu z tego, że klienci indywidualni, kupując komputer decydują się na wybór notebooka. Zauważamy też istotne zwiększenie świadomości użytkowników, którzy doceniają mobilność, ale także zwracają uwagę na kwestię stosowanych w komputerach zabezpieczeń, czyli szeroko pojętego bezpieczeństwa IT. Jeśli chodzi o naszą firmę, to w ubiegłym roku pracowaliśmy nad dalszym umocnieniem marki Lenovo na polskim rynku i rozwojem kanału sprzedaży tak, aby zaoferować nasze rozwiązania szerokiej grupie klientów. W 2007 roku wprowadziliśmy na rynek wiele innowacyjnych modeli zarówno dla użytkowników korporacyjnych, jak i dla SMB. Prognozując nadchodzącą przyszłość będę optymistą. Stabilne podstawy naszej gospodarki, wzrost zamożności Polaków oraz fundusze unijne dostępne dla firm i sektora publicznego sprawiają, że w nadchodzących 12 miesiącach możemy spodziewać się dalszego szybkiego wzrostu rynku IT w Polsce. Warto pamiętać, że większość dużych przetargów została z różnych przyczyn przesunięta właśnie na 2008 rok. Wśród motorów wzrostu można wymienić bardzo chłonny sektor publiczny, który wykorzystując fundusze unijne szybko się informatyzuje. Innym ważnym czynnikiem generującym większy popyt na komputery jest sektor MSP, który także inwestuje w rozwiązania IT, pozwalające mu na zwiększenie wydajności i konkurencyjności. Przyszły rok będzie też szczególnie ważny dla naszej firmy. Po pierwsze, we wrześniu ma rozpocząć produkcję nowa fabryka Lenovo w Legnickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, która będzie produkować rocznie ponad 2 miliony komputerów i gdzie zostanie zatrudnionych ponad 1000 osób. Po drugie, nasza firma jest sponsorem letnich Igrzysk Olimpijskich w Pekinie, co oznacza, że Lenovo zapewnia pełen pakiet rozwiązań komputerowych do obsługi tej potężnej imprezy.

Jacek Browarski, channel manager, Hitachi Data Systems Polska

Było lepiej, będzie lepiej

Jacek Browarski

Rynek systemów pamięci masowych w Polsce w tym roku był znacznie większy niż w roku 2006. Duże przedsiębiorstwa poczyniły znaczące inwestycje w rozwiązania storage, a rynek rozwiązań dla średnich przedsiębiorstw rósł w tempie dwucyfrowym. Coraz więcej średnich i małych firm dostrzega potrzebę zabezpieczania danych oraz korzyści płynące ze zwiększenia dostępności swoich aplikacji biznesowych, konsolidacji zasobów i wirtualizacji. Najgorętszym tematem mijającego roku była zdecydowanie wirtualizacja infrastruktury IT. Rok 2007 był również bardzo udany dla firmy Hitachi Data Systems w Polsce. Otworzyliśmy centrum Shared Service Center w Krakowie, którego celem jest ujednolicenie procedur finansowo-księgowych w całym regionie EMEA i zapewnienie zgodności raportowania z wymogami nadzoru giełdy amerykańskiej SEC oraz z Sabarbanes Oxley Act. Przekroczyliśmy plany i z ufnością patrzymy w przyszłość. Od nowego roku zwiększamy zatrudnienie w polskim przedstawicielstwie HDS. Z nowymi siłami zamierzamy zwiększyć naszą obecność na rynku dużych przedsiębiorstw.


TOP 200