Było lepiej, będzie lepiej

Andrzej Przybyło, prezes zarządu AB

Było lepiej, będzie lepiej

Andrzej Przybyło

W mojej ocenie rok 2007 był dla całej branży bardzo udany. Szczególne korzystny okazał się dla firm takich jak AB, które postawiły na rozwój w segmencie dystrybucji sprzętu elektroniki użytkowej i telefonii komórkowej. W obszarach tych dało się zauważyć duży wzrost popytu, który był konsekwencją zmiany technologicznej i wzrostu zamożności społeczeństwa. Ostra konkurencja i presja na obniżkę cen sprawiły, że na rynku dystrybucji sukcesy odnoszą jedynie duże i efektywnie działające podmioty. Dla AB mijający rok minął pod znakiem przejęcia czesko - słowackiej firmy ATC Holdings, które podwoiło wartość naszych przychodów. Umożliwiło również wejście w nowe segmenty rynku IT i pozwoliło na zbudowanie silnego regionalnego partnera dla naszych dostawców. Perspektywy branży są bardzo obiecujące. Moim zdaniem, widoczny wzrost popytu w segmencie elektroniki użytkowej stanowi początek długoterminowego, stałego trendu. Dobre rokowania ma również segment związany ze sprzętem informatycznym. W przyszłości o przewadze konkurencyjnej przedsiębiorstw będzie stanowiło zapewnienie producentom odpowiedniej jakości, bezpieczeństwa i skali działania. Te trzy czynniki przełożą się bezpośrednio na ceny dla klientów końcowych, którzy nabywają sprzęt w sklepach. To właśnie oni decydują o sukcesie lub porażce poszczególnych firm.

Joanna Pupkowska, analityk IDC Poland

Było lepiej, będzie lepiej

Joanna Pupkowska

W mijającym 2007 roku liczba premier nowych urządzeń wielkofunkcyjnych była prawie dwukrotnie większa niż liczba nowo wprowadzonych modeli drukarek jednofunkcyjnych. Spośród producentów drukarek największą aktywność w tym względzie wykazywał Canon, Epson, HP i Konica Minolta. Xerox, Ricoh, Epson i Nashuatec zaprezentowali najwięcej nowych modeli urządzeń wielofunkcyjnych. Pomimo coraz szerszego portfolio urządzeń wielofunkcyjnych w ofertach producentów i ogólnego trendu przechodzenia od maszyn jedno- do wielofunkcyjnych, w segmenie urządzeń laserowych dynamika sprzedaży 'kombajnów' i drukarek jednofunkcyjnych była zbliżona i wynosiła około 21% w stosunku to roku 2006. W przypadku technologii atramentowej, tylko segment urządzeń wielofunkcyjnych zanotował spory wzrost w stosunku do roku poprzedniego. Drukarki atramentowe jednofunkcyjne w roku 2007 sprzedawały sie dużo gorzej niż rok wcześniej. Podobnie jak w roku 2006, w ujęciu ilościowym, segment drukarek jednofunkcyjnych w roku 2007 był zdominowany przez czarno-białe drukarki laserowe, których sprzedaż stanowiła ponad połowę ogółu wszystkich drukarek jednofunkcyjnych w Polsce. Dobrą wiadomość dla użytkowników końcowych stanowi spadek cen w segmencie drukarek laserowych i zaawansowanych urządzeń biurowych o dużej prędkości druku, a także urządzeń wielofunkcyjnych, wśród których najbardziej potaniały atramentowe. Spadku cen nie odczuli natomiast użytkownicy wybierający drukarki atramentowe, jak również klienci instytucjonalni wybierający drukarki igłowe. W przypadku atramentówek ceny osiągnęły minimalny poziom już w latach poprzednich i dalsze obniżanie cen nie było możliwe. Z kolei stabilny poziom cen w segmencie drukarek igłowych wynikał ze świadomej strategii producentów podyktowanej faktem, że odbiorcy drukarek igłowych bardzo rzadko kierują się ceną jako jedynym wyznacznikiem przy zakupie a liczba dostawców takich urządzeń jest ograniczona. W przeciwieństwie do drukarek atramentowych, sprzedaż drukarek czarno-białych laserowych będzie systematycznie wzrastać. W roku 2007, co druga zakupiona w Polsce drukarka była czarno-białym urządzeniem laserowym. IDC przewiduje, że trend ten będzie się umacniał w następnych latach. W najbliższych latach segment kolorowych drukarek laserowych będzie charakteryzował się stałym i systematycznym wzrostem sprzedaży na poziomie dwucyfrowym. Dynamika sprzedaży laserowych urządzeń wielofunkcyjnych, zarówno czarno-białych, jak i kolorowych będzie przewyższać drukarki laserowe. Rok 2008, jak i kolejne lata w segmencie laserowym, będzie się charakteryzował przejściem od urządzeń jedno- do wielofunkcyjnych. IDC spodziewa się rosnącego znaczenia urządzeń drukujących z możliwością pracy w grupie i oferujących obsługę większej ilości stanowisk. Usługi outsourcingowe w zakresie kontraktów 'cost-per-page' zyskają na znaczeniu, co może skutkować także wzrostem zainteresowania usługami audytorskimi w zakresie optymalizacji obiegu dokumentów w sektorze biznesowym. Celem tych rozwiązań jest minimalizacja jednostkowych kosztów wydruku.

Romuald Rutkowski, prezes zarządu Asseco Business Solutions

Było lepiej, będzie lepiej

Romuald Rutkowski

Rok 2007 charakteryzował się wzmożonym popytem na oprogramowanie dla przedsiębiorstw. Jest to naturalnym skutkiem obecności Polski w Unii Europejskiej, gdyż nasycenie naszego rynku systemami informatycznymi jest znacznie niższe niż w krajach "starej" Unii. Polskie firmy mają świadomość, że do skutecznej konkurencji niezbędne jest wprowadzanie nowoczesnych technologii wspierających już nie tylko sprawozdawczość, ale podstawową działalność biznesową, często bardzo specyficzną. Także rosnące koszty wynagrodzeń skłaniają do zwiększania efektywności pracowników przez stosowanie rozwiązań informatycznych. Efektem jest rekordowy wzrost sprzedaży naszych programów dla małych i średnich firm. Widoczna jest również tendencja do wymiany komputerów stacjonarnych na urządzenia przenośne. To z kolei powoduje lawinowo rosnące zainteresowanie naszymi rozwiązaniami mobilnymi przeznaczonymi dla handlowców, akwizytorów, kierowców i innych osób potrzebujących zdalnego dostępu do programów i danych. Powszechne użytkowanie Internetu pozwala na coraz szersze stosowanie szkoleń e-learnigowych, wspieranych ostatnio przez dotacje unijne. Szybkie i niezawodne połączenia powodują coraz większe zainteresowanie outsourcingiem i udostępnianiem aplikacji w modelu ASP i SaaS. Rok 2007 był przełomowy w historii Asseco Business Solutions. Dzięki dynamicznemu rozwojowi organicznemu i udanym akwizycjom staliśmy się liderem na rynku systemów ERP i systemów mobilnych. Dzięki wejściu na GPW zdobyliśmy środki, dzięki którym w roku 2008 zamierzamy stać się największą polską firmą oferującą oprogramowanie dla przedsiębiorstw, wzbogacone o usługi oursorcingu, integracji i e-learningu.


TOP 200