WWW (World Wide Web)

Firma Netscape podjęła ten problem w wydaniu 0.94 Navigatora, w którym zawarto mechanizm zwany persistent cookies. Zamiast używać danych przekazywanych tam i z powrotem pomiędzy przeglądarką i serwerem, jako metody na utrzymanie związków przyczynowo skutkowych pomiędzy poszczególnymi zleceniami, zdecydowano się udostępnić serwerowi możliwość magazynowania i odzyskiwanie niewielkich porcji danych (cookies) w systemie plików przeglądarki. Dane te mogą identyfikować użytkownika, sesję lub cokolwiek innego, co tylko wymyśli sobie projektant. Aby proces ten był transparentny dla użytkownika, Netscape zaimplementował rozszerzenie protokołu HTTP, polegające na możliwości umieszczenia w nagłówku protokołu wyróżnika składniowego "set cookie".

Zarządzanie Webem

W miarę wzrostu liczby i złożoności operacji wykonywanych przez ośrodek webowy ewoluować muszą także narzędzia niezbędne do zarządzania takim ośrodkiem. Zarządzanie ośrodkiem webowym nie ogranicza się tylko do monitorowania szybkości działania i zasilania nową treścią. W miarę rozwoju ośrodka webowego zarówno pod względem rozmiarów, jak i zakresu świadczonych usług zarządzanie nim staje się zadaniem coraz bardziej złożonym. Obejmuje ono nie tylko kontrolowanie ruchu, ale także dozorowanie dostępu do ośrodka, usprawnienie dostarczania zawartości, śledzenie kroków składających się na transakcje komercyjne i zarządzanie danymi umiejscowionymi poza ośrodkiem.

Prowadzenie ośrodków handlu elektronicznego i biznesu w Internecie wymusza przekształcanie małych, scentralizowanych zestawów serwerów w duże, geograficznie rozproszone klastry serwerów współpracujących ze sobą. Zarządzanie tak złożonymi układami wymaga skomplikowanych zestawów narzędzi umożliwiających: monitorowanie ruchu i dostępu do plików (stron), analizowanie danych zawartych w bazach danych i transakcjach, alarmowanie o każdym zaistniałym problemie i podejmowanie akcji przeciwdziałających zagrożeniom, a także raportowanie ogólnego stanu ośrodka.

Podstawowym wymaganiem stawianym pakietom zarządzania jest zdolność analizy danych zbieranych w plikach logów serwerów webowych. Analiza zawartości logu może dostarczać: informacji o ruchu wejściowym i wyjściowym przez zapory ogniowe, statystyk o użytkowaniu pasma, protokołach stosowanych podczas transmisji danych oraz informacji o indywidualnych użytkownikach, m.in. o ścieżkach, którymi użytkownik "chadza" po ośrodku webowym.

Ważne są również mechanizmy analizy odsyłaczy: sprawdzają one integralność odniesień w ośrodku webowym i inne parametry związane z jakością, takie jak na przykład strony wymagające długiego czasu na załadowanie.

Narzędzia do zarządzania ośrodkiem i zawartością mogą tworzyć mapę ośrodka webowego i pokazywać na niej właściwości każdego odsyłacza. Wykonuje się to zazwyczaj drogą automatycznego skanowania i tworzenia wizualnych map rozproszonej struktury webowej, obejmujących URL i ich kolejne połączenia. Taka mapa zawiera przeważnie strony HTML, aplety Javy, skrypty CGI, komponenty ActiveX, strony tworzone dynamicznie i strony szyfrowane z pomocą SSL (Secure Socket Layer).

Przy zarządzaniu Webem wykorzystuje się w szerokim zakresie funkcje raportowania: wyświetlanie raportów sumarycznych o ośrodku w sposób typowy dla przeglądarki, generowania raportów kastomizowanych i eksportowanie ich w popularnych formatach plików lub baz danych.

Problem rozsądnego czasu reakcji - zwłaszcza w godzinach szczytu - jest rozwiązywany przez stosowanie wszechstronnego testowania aplikacji narzędziami programowymi pozwalającymi na przewidywanie zachowań systemu i wydajności. Narzędzia te "ćwiczą" aplikacje webowe emulując ruch użytkownika. Mierzą one także czas odpowiedzi, opóźnienia sieciowe i wydajność aplikacji oraz serwera.

Oprogramowanie alarmowe i monitorujące pozwala nadzorować serwery webowe, proxy i pocztowe, bazy danych ODBC i routery, umożliwiając, w sytuacjach awaryjnych, określenie specyficznych akcji odtwarzania, takich jak ponowne ładowanie lub automatyczne wykonanie skryptów. Alarmy mogą być dostarczane do zainteresowanych na różne sposoby: na przykład pocztą elektroniczną lub na pager.

Aktywne zarządzanie jest niezbędnym elementem ciągłego utrzymania popularności nawet najlepiej zaprojektowanych stron.


TOP 200