Przyczajony tygrys, ukryty smok
- Przemyslaw Gamdzyk,
- 26.06.2012
Na zapleczu
"Potrzeba zintegrowanych systemów do efektywnego zarządzania coraz większą ilością informacji, a także do jej skutecznego wykorzystania we wspomaganiu decyzji, zarówno w zakresie zarządzania relacjami z klientami, jak i infrastrukturą. Wówczas możliwy będzie efekt synergii w ramach grup energetycznych" - zauważa Sławomir Klimowicz, Industry Principal - Utilities w firmie SAP.
"Energetyka zmienia się w energetykę nowego typu, trwa transformacja rynku na dużą skalę"
Polskie firmy energetyczne mają dużo do nadrobienia, nawet w odniesieniu do krajów z naszego regionu Europy. Dostawcy mogą mieć trudność we wskazaniu wymaganych w przetargach referencji europejskich z wdrożeń z ostatnich 3-5 lat, bo tam stosowne systemy obsługi klienta zostały już wszędzie wdrożone wcześniej! Z drugiej strony stwarza to szansę wykorzystania doświadczeń innych i ucieczki do przodu poprzez budowanie jeszcze nowocześniejszych rozwiązań.
"Gdyby systemy billingowe w energetyce, na które dzisiaj są rozpisane przetargi, zostały wdrożone 4-5 lat temu, otworzyłoby to nowe możliwości rozwoju - w efekcie rynek utilities byłby dzisiaj nieporównanie większy niż jest obecnie. A co więcej, zyskaliby na tym końcowi klienci, bo mieliby możliwość np. większego wyboru cen prądu. Wszyscy straciliśmy ten czas - i energetyka, i branża IT"
Przyrasta liczba danych, rozwiązania Smart Meters i w dalszej przyszłości Smart Grid sprawią, że będzie to wzrost lawinowy. "Tym bardziej rosnąć będzie znaczenie systemów MDM (Meter Data Management), potrzebnych do przetwarzania olbrzymiej ilości danych. Odpowiednia analiza informacji powinna pozwolić na wprowadzenie nowych ofert, które powinny być wspierane przez zmiany w obsłudze klienta i odpowiednie systemy CRM" - dodaje Wojciech Kuśnierek.