Przyczajony tygrys, ukryty smok

Na zapleczu

"Potrzeba zintegrowanych systemów do efektywnego zarządzania coraz większą ilością informacji, a także do jej skutecznego wykorzystania we wspomaganiu decyzji, zarówno w zakresie zarządzania relacjami z klientami, jak i infrastrukturą. Wówczas możliwy będzie efekt synergii w ramach grup energetycznych" - zauważa Sławomir Klimowicz, Industry Principal - Utilities w firmie SAP.

Konrad Świrski, prezes firmy Transition Technologies

"Energetyka zmienia się w energetykę nowego typu, trwa transformacja rynku na dużą skalę"

Brak dobrych systemów może ograniczać tworzenie nowoczesnych produktów, adresowanych do odpowiednich grup klientów (czy usług typu multiutilities). Stwarza też bariery w budowaniu podstaw systemów inteligentnych. "Rola IT w przedsiębiorstwie to przede wszystkim optymalizacja procesów, a w efekcie obniżanie kosztów w drodze automatyzacji działań i poprawa efektywności. W polskiej energetyce pozostaje bardzo wiele do zrobienia na tym polu, a nowe technologie mogą znacząco pomóc w realizacji tych celów. Dlatego jest to tak ważny sektor dla całej branży IT" - mówi Anrzej Horawa, dyrektor działu Enterprise w Microsoft Polska.

Polskie firmy energetyczne mają dużo do nadrobienia, nawet w odniesieniu do krajów z naszego regionu Europy. Dostawcy mogą mieć trudność we wskazaniu wymaganych w przetargach referencji europejskich z wdrożeń z ostatnich 3-5 lat, bo tam stosowne systemy obsługi klienta zostały już wszędzie wdrożone wcześniej! Z drugiej strony stwarza to szansę wykorzystania doświadczeń innych i ucieczki do przodu poprzez budowanie jeszcze nowocześniejszych rozwiązań.

Krzysztof Ducal, wiceprezes zarządu Sygnity

"Gdyby systemy billingowe w energetyce, na które dzisiaj są rozpisane przetargi, zostały wdrożone 4-5 lat temu, otworzyłoby to nowe możliwości rozwoju - w efekcie rynek utilities byłby dzisiaj nieporównanie większy niż jest obecnie. A co więcej, zyskaliby na tym końcowi klienci, bo mieliby możliwość np. większego wyboru cen prądu. Wszyscy straciliśmy ten czas - i energetyka, i branża IT"

"Właściwie wszędzie - poza RWE - mamy różne systemy billingowe działające w ramach jednej spółki czy grupy kapitałowej. To będzie się zmieniać i na pewno powinno być to działanie priorytetowe" - uważa Wojciech Kuśnierek, wicedyrektor w Grupie Energetycznej, Doradztwo Biznesowe PwC Polska. "Co firma, to inny świat. Inne systemy, inne architektury, inna organizacja IT. Bardzo różnie wyglądają też kwestie relacji IT z biznesem - kto wyznacza kierunek rozwoju technologicznego, gdzie leży decyzyjny punkt ciężkości" - wtóruje Tomasz Bendlewski, dyrektor zarządzający w Pionie Energetyki, Gazownictwa i Przedsiębiorstw Komunalnych w firmie Asseco.

Przyrasta liczba danych, rozwiązania Smart Meters i w dalszej przyszłości Smart Grid sprawią, że będzie to wzrost lawinowy. "Tym bardziej rosnąć będzie znaczenie systemów MDM (Meter Data Management), potrzebnych do przetwarzania olbrzymiej ilości danych. Odpowiednia analiza informacji powinna pozwolić na wprowadzenie nowych ofert, które powinny być wspierane przez zmiany w obsłudze klienta i odpowiednie systemy CRM" - dodaje Wojciech Kuśnierek.


TOP 200