Mobilna telewizja DVB-H dla każdego?

Operatorzy raczej niechętni

Info-TV-FM zawarła odpowiednie umowy i buduje w kraju odrębną infrastrukturę komunikacyjną, obejmującą maszty i nadajniki, oraz montuje anteny DVB-H, a także wyposaża centra i stacje przekaźnikowe w odpowiedni sprzęt audio-wizualny. Aby przyspieszyć realizację swoich zobowiązań, spółka zaprosiła do współpracy Motorolę (Home & Networks Mobility), której usługi obejmują projektowanie, dostawę, instalację oraz integrację systemu DVB-H z innymi platformami. Wcale to jednak nie oznacza, że zwykły Kowalski szybko będzie miał dostęp do usługi Mobile TV za niewielką opłatą.

Obecnie operatorów bardziej interesują wysokości stawek międzysieciowych, a nie niszowe jeszcze wdrażanie usługi telewizyjnej w komórkach. Według wstępnych szacunków, w biznesowym modelu ze specjalnym abonamentem, podstawowy zestaw multipleksowy zawierający kilka kanałów mógłby kosztować parę złotych, ale rozszerzony o pakiety dodatkowe bądź interaktywne usługi, byłby już zdecydowanie droższy. Eksperci Ernest & Young szacują, że miesięczny abonament mobilnej telewizji może wynosić nawet 30-50 zł, chociaż wiele będzie zależeć od uczestniczących w tej operacji nadawców komórkowych. Pomimo pojawiających się czasami propozycji, bezpłatny dostęp mobilny do standardowych programów telewizyjnych nie sprawdził się w innych krajach i raczej takie rozwiązanie już nie będzie brane pod uwagę.

Problem w tym, że Info-TV-FM jest operatorem hurtowym i jego oferta jest skierowana wyłącznie do operatorów komórkowych, jako tzw. oferta hurtowa. Niestety, przegrani w przetargu operatorzy komórkowi na razie patrzą na tak prowadzony proces tworzenia telewizji mobilnej DVB-H w Polsce niechętnie i, mimo że są skazani na współpracę z Info-TV-FM, nie kwapią się do jej podjęcia.

Zdaniem rzecznika TP Wojciecha Jabczyńskiego, przesłana przez Info-TV-FM propozycja współpracy nie spełnia oczekiwań operatora Orange, gdyż w obecnej sytuacji wdrożenie usługi wymaga sporych dopłat do nowych telefonów i firmy na to nie stać.

Podobne stanowisko i brak zainteresowania wdrażaniem technologii DVB-H na warunkach przedstawionych przez Info-TV-FM wyrażają pozostali operatorzy (P4, Polkomtel i PTC). Jak ujął to przedstawiciel Ery: "W obecnej sytuacji nie ma szansy na realizację takiej usługi, głównie z powodu braku biznesowego wymiaru całej operacji". W rezultacie trwa sytuacja patowa.

Zainteresowanie szybkim udostępnianiem telewizji mobilnej w Polsce wykazało natomiast pięciu nowych operatorów: Cyfra+, Cyfrowy Polsat, Vectra, INEA oraz CenterNet, którzy pod koniec października br. podpisali z Info-TV-FM listy intencyjne na prowadzenie testów pilotażowych Mobile TV. Testy rozpoczęte w listopadzie, obejmujące grupę kilkuset osób, mają zakończyć się pod koniec stycznia 2010 r. Ta nowa sytuacja może skłonić operatorów komórkowych do powtórnej analizy współpracy z hurtowym dostawcą telewizji mobilnej.

3G jako alternatywa?

Nie jest to sytuacja bez wyjścia, bo bez infrastruktury technicznej DVB-H również można zaoferować usługę telewizji mobilnej w Polsce - uważa firma Ericsson, proponując wykorzystanie istniejących sieci nadawczych telefonii komórkowej 3G do zainstalowania interaktywnej aplikacji telewizyjnej Mobile TV & Video. Na obszarach o małej gęstości zaludnienia, gdzie nie ma potrzeby instalowania sieci 3G, można wykorzystać transmisję 2,75G (EDGE), której zasięg prawie pokrywa się z tradycyjną siecią GSM bądź z jej nowszą wersją 2G/HSPA. W tym przypadku nie trzeba wymieniać telefonów komórkowych na inne, a operatorzy nie muszą ubiegać się o koncesję na nowe częstotliwości i budować sieci oddzielnych nadajników dla telewizji mobilnej. Do oglądania programów telewizyjnych w telefonie odbiorcy dostawca instaluje specjalną aplikację Java, która umożliwia proste nawigowanie między oferowanymi przez operatora kanałami, czy przełączanie obrazu na pełny ekran formatowany poziomo.


TOP 200