Mobilna telewizja DVB-H dla każdego?

Nieprzypadkowo od tamtego czasu Włosi są europejskim liderem w ofercie usług telewizji mobilnej, a jest wielce prawdopodobne, że podobny scenariusz może się wydarzyć również w Polsce. Jest więc o co rywalizować, chociaż do sprawnego działania nowej sieci DVB-H potrzebna jest nowa, kosztowna infrastruktura rozsiewcza.

Mobilna telewizja DVB-H dla każdego?

LTE alternatywą strumieniową telewizji mobilnej DVB-H

Do funkcjonowania takich usług, oprócz aspektów technicznych, potrzebne są także uregulowania prawne, obejmujące przydzielanie częstotliwości i eksploatację radiowego medium, w którym istotną rolę odgrywają narodowy regulator Urząd Komunikacji Elektronicznej (odpowiedzialny za usługi telekomunikacyjne) oraz Krajowa Rada Telefonii i Telewizji (kontrolująca rozpowszechnianie programów). Brak szczegółowych ustaleń dotyczących udzielania koncesji, wysokości opłat czy określania terminów wyłączności na udostępnianie usług znacząco utrudnia operatorom podejmowanie decyzji inwestycyjnych w tej sprawie. Pamiętając o tych uwarunkowaniach, operatorzy współdziałali przy testowej instalacji telewizji mobilnej.

Obecnie wiadomo tylko, że do czasu wyłączenia analogowych nadajników telewizyjnych (2012-2015) zasięg sieci DVB-H będzie ograniczony do 31 największych miast Polski.

Nowe rozdanie

Po półrocznych testach telewizji mobilnej w Warszawie, UKE ogłosił (10 października 2008 r.) przetarg na krajowe częstotliwości radiowe DVB-H. Konkurs na rezerwację częstotliwości z zakresu 470-790 MHz przeznaczonych do świadczenia audiowizualnych usług medialnych, w tym rozprowadzania programów radiofonicznych lub telewizyjnych na obszarze całego kraju, został zamknięty w styczniu br., a zwycięzca został uprawniony do korzystania z tych częstotliwości do 31 maja 2015 r. w 31 miastach Polski oraz do końca 2023 r. na obszarze całego kraju. Prezes UKE postanowiła przeznaczyć na ten cel 38 kanałów (8 MHz), przy czym miasta-gospodarze Piłkarskich Mistrzostw Europy Euro 2012 otrzymały po dwa kanały radiowe.

W marcu przetarg ten niespodziewanie wygrała spółka Info-TV-FM z Zamościa, należąca do funduszu inwestycyjnego NFI Magna Polonia. Takiego przebiegu wydarzeń na zagospodarowanie wolnych częstotliwości pod usługi telewizji mobilnej nie spodziewał się żaden z czterech polskich operatorów komórkowych, startujących pod wspólnym szyldem Mobile TV. Zrzeszeni w formalnym konsorcjum (założone 5 grudnia 2008 r.) liczyli na uzyskanie ogólnopolskiej licencji radiowej na nadawanie w standardzie DVB-H. Za wyłączność korzystania z ustalonych częstotliwości radiowych zamojska spółka Info-TV-FM zapłaciła 15 mln zł (najwyższa cenowo oferta), zaś sam koszt uruchomienia cyfrowej platformy mobilnej DVB-H operator oszacował na 200-300 mln zł potrzebnych do końca 2012 r.

Zgodnie z wymogami przetargowymi UKE, do 30 września 2009 r. spółka rozpoczęła pilotażową emisję telewizji mobilnej programów radiofonicznych i telewizyjnych z nadajników DVB-H (pasmo 470-790 MHz) w trzech lokalizacjach Warszawy. We wrześniowym multipleksie emisyjnym Info-TV-FM znalazło się 12 programów telewizyjnych (TVN, TVN24, MiniMini, ZigZap, TVP, Puls, TV Silesia, ESKA TV, iTV, Tele 5, Edusat BIS, Kino Polska) oraz 8 stacji radiowych (TOK FM, Roxy FM, Radio Złote Przeboje, Radio OKO, Radio RAM, RMF MAX Kraków, RMF FM i Radio ZET). W przyszłości oferta ma być rozszerzona o pakiet Polsatu, Eurosportu i MTV Polska oraz multipleksy telewizji cyfrowej. Programy te już można odbierać za pomocą telefonów komórkowych wyposażonych w odbiorniki sygnału DVB-H. Spośród kilkunastu rodzajów takich aparatów produkowanych na świecie, Info-TV-FM zarekomendowała trzy modele: Nokia N96, LG U900 oraz Samsung SGH-P960. W ten sposób Polska stała się siódmym krajem w Europie, w którym oficjalnie ruszyła mobilna telewizja zgodna z tym standardem.

Do końca br. usługa mobilna ma być dostępna w 10 miastach: Warszawie, Lublinie, Płocku, Zielonej Górze, Koszalinie, Elblągu, Wałbrzychu, Włocławku, Kaliszu i Słupsku, a w 2010 r. obejmie swym zasięgiem także Katowice, Łódź, Gdańsk, Kraków, Chorzów, Wrocław, Poznań, Szczecin, Bydgoszcz oraz te miasta, w których spółka ma koncesje na częstotliwość.


TOP 200