Mobilna telewizja DVB-H dla każdego?

Mobile TV w Polsce

Początki telewizji mobilnej DVB-H w Polsce to czerwiec 2006 r., kiedy to po raz pierwszy została przeprowadzona pilotażowa emisja z nadajnika umieszczonego na iglicy Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie. Celem było określenie zasięgu stacji nadawczej i pojemności systemu oraz weryfikacja jakości przesyłanych programów w zależności od parametrów transmisji. Do współpracy włączyły się firmy Siemens (dostarczył główne rozwiązanie, czyli platformę Media Delivery Solution DVB-H Trial System), Sagem (nadajnik) oraz Furrer AG. W ubiegłym roku z jedynego działającego w Warszawie nadajnika można było odbierać przekaz telewizyjny w zasięgu 10 km na terenie zabudowanym oraz prawie 30 km od centrum nadawczego w miejscach z widokiem na iglicę PKiN. Jedynym terminalem, który spełniał te wymagania i pozwalał na odbiór sygnałów w standardzie DVB-H, był wtedy telefon francuskiego producenta Sagem my750C.

Czterej operatorzy (PTK Centertel, Polkomtel, Polska Telefonia Cyfrowa oraz P4/Play), korzystający od lutego 2008 r. z emisji tego nadajnika, mieli możliwość przetestowania zachowania się sieci i sprawdzenia jej zasięgu oraz jakości odbioru. Pod koniec 2008 r. zawarli porozumienie o współpracy w zakresie rozwoju usług cyfrowej telewizji mobilnej w standardzie DVB-H. Testowa emisja multipleksu programów telewizji mobilnej prowadzona w centrum Warszawy obejmowała początkowo 12 programów, udostępnionych przez TVP, TVN i Polsat (TVP1, TVP2, TVP Info, TVP Historia, TVP Sport, Polsat, TVP Plus, TVN, TVN24, TVN Style, TV Trwam). Z podobnych testów technologii DVB-H przeprowadzonych w Krakowie i Warszawie przez TP Emitel (Grupa Telekomunikacja Polska) wynika, że w jednym multipleksie mobilnym będzie można nadawać nawet do 15 programów telewizyjnych.

Zdaniem operatorów i nielicznych jeszcze odbiorców (z braku odpowiednich terminali odbiorczych), eksperyment potwierdził jej liczne zalety, takie jak: zadowalająca jakość obrazu i dźwięku niezależnie od liczby użytkowników (m.in. dzięki użyciu technologii rozsiewczej, a nie unicastowego bądź multicastowego streamingu) oraz stosunkowo proste i intuicyjne wybieranie programów za pomocą "przyjaznych użytkownikowi" telefonów specjalnej konstrukcji. Ważnym aspektem telewizji mobilnej jest jej interaktywność, uzyskiwana dzięki połączeniu możliwości telewizji i telefonu komórkowego (dobór programów, zakupy, płatności czy głosowania w czasie rzeczywistym podczas emisji programu TV).

Nadzieja w Euro 2012

Według przyjętych założeń, powszechny odbiór telewizji w technologii DVB-H ma być dostępny w Polsce przed Euro 2012, tak, aby kibice piłkarscy mogli oglądać mecze na żywo niezależnie od miejsca swego pobytu.

Z testów przeprowadzonych przez TP Emitel wynika, że odbiorcy mobilnej telewizji preferują głównie krótkie wiadomości, fragmenty wybranych audycji, a także wyniki giełdowe bądź mecze transmitowane przez kanały sportowe. Bodźcem do szybkiego rozwoju mają być przede wszystkim wydarzenia sportowe. Operatorzy liczą, że kibice i sympatycy piłki nożnej będą chcieli często kontaktować się w trakcie rozgrywanych meczów, generując przy tym zwiększony ruch sieciowy. Upatrują w tym dla siebie szansę dodatkowych przychodów, i już teraz planują stworzenie optymalnej infrastruktury technicznej, rozbudowę sieci nadajników DVB-H oraz zastanawiają się, jak maksymalnie wykorzystać tę infrastrukturę po zakończeniu mistrzostw.

Piłkarskie zmagania Euro 2012 to dobra okazja i czas na wdrożenie i wypromowanie zupełnie nowych usług cyfrowej telewizji mobilnej - przekonują doświadczenia włoskiego operatora 3Italia, który uruchomił u siebie sieć DVB-H przed piłkarskimi Mistrzostwami Świata 2006, odnotowując bardzo duży przyrost abonentów komórkowych bezpośrednio przed rozpoczęciem piłkarskiego święta. Włoski operator pozyskał 400 tys. abonentów w ciągu zaledwie 10 miesięcy, a pod koniec 2007 r. już prawie 900 tys. Włochów korzystało z mobilnej platformy telewizyjnej 3 Italia. Na początku czerwca 2008 r. firma uruchomiła kanał telewizji bezpłatnej, który osiąga przychody dzięki emisji reklam.


TOP 200