Mobilna telewizja DVB-H dla każdego?

Wdrażaniu telewizji na platformie 3G sprzyja również rozwiązanie Alcatel-Lucent Mobile Interactive TV Managed Service, przeznaczone do interaktywnej obsługi mobilnej za pośrednictwem kanałów unicastowych 3G. Może ono współdziałać z sieciami multicastowymi MBMS (Multimedia Broadcast Multicast Service), radiowymi WiMAX oraz platformami nadawczymi DVB-H/DVB-SH.

Mobilnych odbiorców telewizyjnych zupełnie nie interesuje, z jakiej infrastruktury dosyłowej korzystają, ale przede wszystkim, jakie funkcje użytkowe będą dla nich dostępne. Wśród najbardziej pożądanych można wymienić: możliwość wyboru najwyżej kilku ulubionych programów telewizyjnych, dostęp do usług na żądanie (dla DVB-H jedynie przy współdziałaniu z telefonią komórkową), interaktywność online, możliwość dzielenia się treścią z innymi użytkownikami oraz publikowanie własnych treści multimedialnych w sieci. Oczywiście wszystko to powinno być dostępne za niewielką i symboliczną opłatą abonamentową, np. nieprzekraczającą 10 euro.

TV mobilna - perspektywy dla Polski i Europy Wschodniej

W obecnej sytuacji przyszłość rynku usług i urządzeń przenośnych w Europie Wsch. zależy w dużym stopniu od rosnącej popularności telewizji mobilnej - uważają analitycy firmy doradczej Frost & Sullivan. W krajach tego regionu są testowane nowe technologie, takie jak MediaFLO, T-DMB, oraz DVB-H.

W Polsce Urząd Komunikacji elektronicznej (UKE) ogłosił przetarg na 38 kanałów w największych miastach kraju. W Rosji rynkowy lider, MTS jest już gotowy do uruchomienia usługi mobilnej telewizji oferującej 20 kanałów. Na Węgrzech cztery spółki: Vodafone Hungary, Nokia-Siemens Networks, T-Mobile Hungary oraz Antenna Hungaria wspólnie uruchomiły w styczniu 2008 r. próbną sieć DVB-H w Budapeszcie. Natomiast od końca 2006 r. firma T-Mobile Czech Republic prowadzi próbne transmisje w Pradze, a w Bukareszcie testy przeprowadza Orange Romania.

Sukces telewizji mobilnej w Europie Wsch. zależy - w opinii ekspertów z Frost & Sullivan - od zasięgu sieci 3G i nowszych, które zapewniają technologię unicast (transmisja strumienia wideo do urządzeń przenośnych za pośrednictwem sieci telefonii komórkowej), oraz jednostkowych rozwiązań. Operatorzy i dostawcy muszą również budować infrastrukturę wysokiej jakości, np. DVB-H, oraz płacić za jej utrzymanie. Oprócz tego na rynku powinny być dostępne urządzenia przenośne z odpowiednimi funkcjami audiowizualnymi oraz łatwymi w użyciu interfejsami. I wreszcie cena musi być na tyle atrakcyjna, aby przyciągnąć szeroką publiczność.


TOP 200