Internet szansą dla wszystkich (cz.2)

Nowa ekonomia internetowa w segmencie Business-to-Customer najbardziej rozwija się w 4 kluczowych obszarach:

  • portale (ogólne i tematyczne), vortale

  • "podróże on-line"

  • e-banking

  • sklepy w Internecie.
W ekonomii internetowej występują 4 warstwy podmiotów (grup rynkowych); w nawiasach podana jest procentowa stopa wzrostu pomiędzy 1Q 1998 a 1Q 1999 w USA:

  1. Infrastruktura (50)

  2. Aplikacje (61)

  3. Pośrednictwo (52)

  4. Handel elektroniczny (127).
Dla tych segmentów prowadzona jest statystyka wskaźników ekonomii internetowej.

Poniżej podajemy rodzaje działalności wchodzące w skład poszczególnych segmentów:

Infrastruktura

  • operatorzy sieci szkieletowych

  • ISP

  • sprzęt sieciowy i zapewnienia bezpieczeństwa

  • producenci serwerów i PC

  • producenci urządzeń światłowodowych
Aplikacje

  • konsultanci Internetowi

  • aplikacje dla e-commerce

  • aplikacje multimedialne

  • oprogramowanie do rozwoju stron WWW

  • wyszukiwarki

  • zdalne nauczanie

  • dostęp do baz danych przez WWW
Pośrednictwo

  • integracja pionowa rynku

  • biura podróży online

  • maklerzy online

  • agregacja treści

  • reklama

  • brokerzy reklamy
Handel elektroniczny (e-commerce)

  • sklepy internetowe (e-tailers)

  • subskrypcja

  • rozrywka

  • usługi profesjonalne
Każda firma, która zaistniała na rynku Internetu, reprezentuje model działalności wykorzystujący elementy z danego segmentu, stanowiące wartość dodaną w łańcuchu wartości.

Pojęcie wartości firmy obejmuje nie tylko know-how pracowników, sprzęt i wytworzone oprogramowanie, ale także internetowy model biznesowy, jej portal, kanały marketingowe oraz klientów (a raczej wirtualną więź z nimi i informację o nich).

W Polsce pojawiają się oznaki wyjścia z fazy początkowej Internetu: portalu i nieskomplikowanego sklepu, i przejścia do tworzenia łańcucha wartości.


TOP 200