Internet szansą dla wszystkich (cz.2)
- Czesław Jędrzejek,
- Rafał Renk,
- Krzysztof Samp,
- Andrzej Szwabe,
- 01.02.2001
Informatyzacja przedsiębiorstw i przejście do nowej ekonomii internetowej następuje w kilku fazach:
- automatyzacja procesów wewnątrz firmy (likwidacja syndromu oczekiwania na zatwierdzenie, redukcja papierowego obiegu dokumentów)
- zmiana wybranych procesów (Business Process Reengineering)
- fundamentalne zmiany w skali całej firmy, a nie tylko w poszczególnych działach - spłaszczenie struktury przedsiębiorstwa
- przejście do wirtualnych korporacji.
Relacja, podana na rysunku, nie może być uniwersalnie słuszna w krótkim okresie, gdyż większość amerykańskich firm e-commerce ponosi straty (np. Amazon.com przy obrotach 1,7 mld USD wciąż przynosi straty).
Istnieje korelacja pomiędzy wielkością inwestycji a ROI: im większa inwestycja, tym większy zwrot. Próg działania korelacji to ok. 200 tys. USD.
Według EITO oraz innych organizacji analizujących światowy rynek internetowy na razie poczta elektroniczna jest dominującą aplikacją w Internecie biznesowym. Jest to główny czynnik motywujący przedsiębiorstwa do przyłączenia się do Internetu. Kolejnymi czynnikami są: możliwość reklamy w Internecie poprzez budowę własnych stron oraz obsługa klienta.
Internet ułatwia konwergencję. Termin ten określa trendy zachodzące m.in. w dziedzinie informatyki, telekomunikacji, mediach i w przemyśle rozrywkowym. Według Andersen Consulting konwergencja w wąskim sensie dotyczy technologii, w szerszym natomiast - zmian struktur ekonomicznych i tworzenia wartości dodanej poprzez łańcuch wymiany informacji.
Przejście z technologii analogowych na cyfrowe, integracja głos-dane są przykładem konwergencji w wąskim sensie. W konwergencji w szerszym sensie każdy uczestnik tworzenia produktu wnosi wartość dodaną, tworząc nową jakość produktu. Fundamentalna w tym procesie jest interakcja podmiotów.
W procesie tworzenia i dystrybucji produktu cyfrowego można wyróżnić następujące elementy łańcucha: urządzenia końcowe (terminale), sieć dostępowa, sieć transportowa, serwery, dostawca kontekstu (portal), materiał informacyjny lub rozrywkowy.
W wyłaniającej się ekonomii cyfrowej zwyciężą technologie, które umożliwią większą integrację łańcucha. Dlatego tradycyjna telekomunikacja, w której występują dwa odrębne elementy: proces przełączania i aplikacje (programy komputerowe), jest mniej efektywna niż routing poprzez IP (wykonywany przez routery-serwery) w połączeniu z aplikacjami - innymi procesami komputerowymi.
Prekursorami elementów globalnej infrastruktury informacyjnej są komputer osobisty, sieć telefonii stałej i ruchomej, CD-ROM (DVD), sieci kablowe i Internet. Umożliwiają one dostarczanie usług i aplikacji. Ponieważ wkrótce liczba abonentów telefonii komórkowej przewyższy liczbę abonentów telefonii stacjonarnej, terminale WAP/GPRS mogą zdominować dostęp do Internetu. Chociaż istnieją bardzo duże możliwości upowszechnienia już istniejących usług, np. poczty elektronicznej, przełom wiąże się ze stworzeniem całej infrastuktury teleinformatycznej, w tym sieci szerokopasmowych.
W najprostszej postaci strona HTML jest "elektroniczną" broszurą (strony pierwszej generacji). W miarę rozwoju Internetu obserwuje się tendencję do coraz wyższego poziomu technicznego stron (np. z elementami wirtualnej rzeczywistości) i personalizacji witryn internetowych, np. poprzez występowanie "cookies". Strony drugiej generacji przetwarzają informacje od użytkownika, ale dopiero strony trzeciej generacji na podstawie przetworzonej o nim informacji umożliwiają zindywidualizowaną obsługę użytkownika (CRM) i wykorzystanie Internetu jako efektywnego kanału marketingowego.