Internet szansą dla wszystkich (cz.2)

Informatyzacja przedsiębiorstw i przejście do nowej ekonomii internetowej następuje w kilku fazach:

  • automatyzacja procesów wewnątrz firmy (likwidacja syndromu oczekiwania na zatwierdzenie, redukcja papierowego obiegu dokumentów)

  • zmiana wybranych procesów (Business Process Reengineering)

  • fundamentalne zmiany w skali całej firmy, a nie tylko w poszczególnych działach - spłaszczenie struktury przedsiębiorstwa

  • przejście do wirtualnych korporacji.
Dwóch ostatnich faz nie da się przeprowadzić bez wykorzystania Internetu (intranetu).

Internet szansą dla wszystkich (cz.2)

Internet ROI

Znaczenie Internetu dla inwestorów polega na tym, że teoretycznie Internet ROI (return on investment = stosunek pomiędzy różnicą zaktualizowanych przychodów i kosztów a zaktualizowanymi nakładami inwestycyjnymi) jest duży. Wskaźnik ten oblicza się dla ustalonego okresu eksploatacji - życia projektu. Zwykle przyjmuje się okres 5-letni; w projektach informatycznych - 3 lata.

Relacja, podana na rysunku, nie może być uniwersalnie słuszna w krótkim okresie, gdyż większość amerykańskich firm e-commerce ponosi straty (np. Amazon.com przy obrotach 1,7 mld USD wciąż przynosi straty).

Istnieje korelacja pomiędzy wielkością inwestycji a ROI: im większa inwestycja, tym większy zwrot. Próg działania korelacji to ok. 200 tys. USD.

Według EITO oraz innych organizacji analizujących światowy rynek internetowy na razie poczta elektroniczna jest dominującą aplikacją w Internecie biznesowym. Jest to główny czynnik motywujący przedsiębiorstwa do przyłączenia się do Internetu. Kolejnymi czynnikami są: możliwość reklamy w Internecie poprzez budowę własnych stron oraz obsługa klienta.

Internet ułatwia konwergencję. Termin ten określa trendy zachodzące m.in. w dziedzinie informatyki, telekomunikacji, mediach i w przemyśle rozrywkowym. Według Andersen Consulting konwergencja w wąskim sensie dotyczy technologii, w szerszym natomiast - zmian struktur ekonomicznych i tworzenia wartości dodanej poprzez łańcuch wymiany informacji.

Przejście z technologii analogowych na cyfrowe, integracja głos-dane są przykładem konwergencji w wąskim sensie. W konwergencji w szerszym sensie każdy uczestnik tworzenia produktu wnosi wartość dodaną, tworząc nową jakość produktu. Fundamentalna w tym procesie jest interakcja podmiotów.

W procesie tworzenia i dystrybucji produktu cyfrowego można wyróżnić następujące elementy łańcucha: urządzenia końcowe (terminale), sieć dostępowa, sieć transportowa, serwery, dostawca kontekstu (portal), materiał informacyjny lub rozrywkowy.

W wyłaniającej się ekonomii cyfrowej zwyciężą technologie, które umożliwią większą integrację łańcucha. Dlatego tradycyjna telekomunikacja, w której występują dwa odrębne elementy: proces przełączania i aplikacje (programy komputerowe), jest mniej efektywna niż routing poprzez IP (wykonywany przez routery-serwery) w połączeniu z aplikacjami - innymi procesami komputerowymi.

Prekursorami elementów globalnej infrastruktury informacyjnej są komputer osobisty, sieć telefonii stałej i ruchomej, CD-ROM (DVD), sieci kablowe i Internet. Umożliwiają one dostarczanie usług i aplikacji. Ponieważ wkrótce liczba abonentów telefonii komórkowej przewyższy liczbę abonentów telefonii stacjonarnej, terminale WAP/GPRS mogą zdominować dostęp do Internetu. Chociaż istnieją bardzo duże możliwości upowszechnienia już istniejących usług, np. poczty elektronicznej, przełom wiąże się ze stworzeniem całej infrastuktury teleinformatycznej, w tym sieci szerokopasmowych.

W najprostszej postaci strona HTML jest "elektroniczną" broszurą (strony pierwszej generacji). W miarę rozwoju Internetu obserwuje się tendencję do coraz wyższego poziomu technicznego stron (np. z elementami wirtualnej rzeczywistości) i personalizacji witryn internetowych, np. poprzez występowanie "cookies". Strony drugiej generacji przetwarzają informacje od użytkownika, ale dopiero strony trzeciej generacji na podstawie przetworzonej o nim informacji umożliwiają zindywidualizowaną obsługę użytkownika (CRM) i wykorzystanie Internetu jako efektywnego kanału marketingowego.


TOP 200