Ocena efektywności pracowników
- (aja),
- 08.07.2009, godz. 06:06
Instruowanie
Kwestia niezwykle istotną, choć często pomijaną, jest opatrzenie procedur oceny szczegółowymi instrukcjami na użytek osób, które będą dokonywały ocen. Osoby oceniające powinny znać jasne i szczegółowe procedury oceny. Ponadto, instrukcje te powinny informować o potrzebie zachowania spójnego i bezstronnego charakteru oceny, a także traktowania pracowników z szacunkiem i godnością podczas oceny i informowania o jej wynikach. Powinny też odbyć szkolenie w zakresie zarządzania systemem ocen. Trening tego typu powinien obejmować zapoznanie się z technicznymi aspektami systemu. Rzeczą nie mniej ważną jest trening umiejętności interpersonalnych obejmujący przede wszystkim zasady udzielania informacji zwrotnej.
Komunikacja
*Negocjowanie wynagrodzeń w czasach kryzysu
*Porównanie wynagrodzeń informatyków w branży IT i w innych branżach
1. Wyniki oceny powinny zostać poddane dyskusji z pracownikami. Ocena polegająca na przedstawieniu suchych wyników i rankingów nie ma charakteru motywującego do poprawy efektów pracy. Aby taki efekt osiągnąć, należy przeprowadzić indywidualne rozmowy z pracownikami i szczegółowo omówić osiągnięte przez nich wyniki. Dzięki temu, wzrastają szansę na wzbudzenie w pracownikach poczucia, iż ich indywidualne działanie ma istotne znaczenie dla sukcesu przedsiębiorstwa.
2. Dostarczenie informacji na temat tego, jak będzie wyglądał proces oceny, a także jak będą wykorzystane jego wyniki, sprzyja wzrostowi zaufania oraz przekonania pracowników o rzetelności i trafności nowo wprowadzanego systemu. Dzięki temu, czują się oni bardziej zmotywowani do osiągania wysokich wyników, mając świadomość, iż ich starania zostaną sprawiedliwie ocenione i nagrodzone.
3. Oczekiwania wobec wyników powinny zostać jasno i szczegółowo ustalone z pracownikami. Sprzyja to osiągnięciu porozumienia w zakresie podstaw, na których będzie opierać się ocena wyników. Zaniedbanie tego etapu może skutkować frustracją i dezorientacją pracowników w momencie, gdy ich dbałość o wysoką jakość pracy spotka się z opinią: "nie tego od Was oczekiwaliśmy".
4. Należy umożliwić współudział pracowników w procesie oceny (np. ustalaniu celów). Zarządzanie partycypacyjne uważane jest za podejście, które wysoce sprzyja akceptacji celów przez pracowników, motywacji efektywnościowej oraz satysfakcji z pracy. Mają oni bowiem poczucie kontroli, typowe dla pracowników mających możliwość wyrażenia opinii, która zostaje uwzględniona w projektowaniu strategii firmy.
5. Proces oceny powinien wskazywać drogę do poprawy wyników. Ocena wyników nie powinna ograniczać się do wydania opinii na temat działań realizowanych w przeszłości. Powinna także wybiegać w przyszłość, np. na zasadzie powiązania efektów pracy z przebiegiem ścieżki rozwoju. Takie postępowanie sprzyja wzrostowi akceptacji systemu a także wyższej motywacji do rozwoju oraz osiągania lepszych wyników.
Podsumowanie
Ocena wyników pracy jest często procesem niedocenianym z punktu widzenia wpływu na motywację pracowników. Tymczasem, dobrze przeprowadzony proces oceny, wraz z odpowiednim zakomunikowaniem wyników, może nie tylko pozytywnie wpłynąć na motywację zawodową pracowników. Może on także przyczynić się do wzrostu efektywności wynagradzania (np. wyższych efektów sprzedaży w przeliczeniu na jednostkę wynagrodzenia), satysfakcji pracowników z pracy, czy poprawy wizerunku pracodawcy.
Autorem raportu jest Ewa Bochyńska-Śmigielska z portalu Wynagrodzenia.pl.