Ocena efektywności pracowników

3. Ocena efektywności powinna opierać się na obserwowalnych zachowaniach, a nie cechach. Powinna być specyficzna, a nie ogólna. Specyficzne, obserwowalne i mierzalne zachowania to: "udzielanie szybkiej i trafnej odpowiedzi na zapytania klientów" czy "oferowanie konkretnych rozwiązań dla problemów ze sprzedażą". Dzięki oparciu oceny wyników na kryteriach behawioralnych, możliwe jest uniknięcie stronniczości.

4. Ocena efektywności powinna być rzetelna i wystandaryzowana pod kątem procedur administracyjnych. Standaryzacja jest zabiegiem zapewniającym jednolity charakter metod oceny pracowników, którzy zajmują podobne stanowiska lub wykonując podobną pracę. Dzięki temu, stwarzane są warunki, w których różnice w wynikach ich oceny faktycznie wynikają z różnic w poziomie ich efektywności.

Ocena efektywności pracowników

Etap projektowania

Dobre praktyki - etap wdrażania

Kolejny zestaw dobrych praktyk znajduje zastosowanie na etapie wdrażania systemu. Owe praktyki pogrupowano w pięć kategorii: adekwatność, terminowość, niezależność oceny, nakierowanie i komunikacja.

Adekwatność

Kryterium to odnosi się do przeprowadzenia oceny wyników, która opiera się na jasnych standardach i logicznych porównaniach pracowników.

1. Ocena efektywności powinna opierać się na porównaniu osób wykonujących taką samą lub podobną pracę. Jest to praktyka odwołująca się zasadniczo do kryterium motywacji opartej na sprawiedliwości dystrybutywnej. Pracownicy są bowiem skłonni do dokonywania porównań pomiędzy pracą własną a wynikami osób wykonujących podobne zadania.

2. Należy rozważyć dostępne obiektywne dane na temat efektywności we wszelkim możliwym zakresie. Wspomniane dane mogą obejmować m.in.: wskaźniki produkcji, frekwencję pracowników, raporty na temat satysfakcji klientów itp. Obiektywne podstawy oceny zmniejszają ryzyko stronniczości.

3. Ocena efektywności powinna być spójna z celami biznesowymi i strategią biznesową. Jeżeli celem firmy jest rozwój długotrwałej relacji z klientem opartej na podejściu zindywidualizowanym, należy kłaść nacisk na taką formę wyników, która doprowadzi do powstania takowej relacji.

Terminowość

Kwestia wyboru odpowiedniego terminu oceny może okazać się czynnikiem decydującym o sukcesie procesu oceny wyników. Nawet doskonale zaprojektowany system może bowiem zawieść, jeżeli zostanie wprowadzony w nieodpowiednim czasie.


TOP 200