Zarządzanie desktopami

Siedem zestawów zaprezentowanych w tym przeglądzie spełnia podstawowe wymogi stawiane narzędziom sterowania desktopami. Wyróżnić wśród nich można jednak LANDesk Management Suite 6.3 Intela, oferujący doskonałe wsparcie klienta, zapewniając przy tym ochronę antywirusową i wiele innych niezbędnych funkcji na dobrym poziomie. Słabą stroną tego zestawu są przeciętne narzędzia konfigurowania desktopu.

NetWizard Plus 4.11 z Attachmate i DMS 3.5 firmy Veritas Software można ocenić równie wysoko. Zawierają one sporo solidnych opcji, a specjalnie wyróżniają się w dystrybucji oprogramowania.

IT Director 2.1 z Tivoli jest opcją adekwatną, aczkolwiek trochę drogą. Brak wbudowanego pomiaru licencji może być zniechęcający dla użytkowników nieprzychylnym inwestowaniu w uzupełnienia pochodzące od dostawców niezależnych. Użytkowników Novella zainteresuje zapewne ZENworks 2.0, oferujący silne mechanizmy inwentaryzacji i opcje dystrybucji oprogramowania, ale obarczony jednocześnie wadą wysokiej ceny.

SMS 2.0 Microsoftu jest skojarzony z Windows, co nie jest zaskoczeniem, i trudny do uruchomienia.

LANutil32 Suite 5.0 firmy Vector Network nie wyróżnia się w sposób istotny w żadnej dziedzinie, ale jest niezły w wielu kategoriach i dlatego przedstawia sobą atrakcyjną opcję dla ośrodków ze skromnym budżetem.

Urządzanie warsztatu

Zazwyczaj podstawowym interfejsem zarządzania instalowanym na stacjach roboczych jest konsola zarządzania z graficznym interfejsem użytkownika, sterująca agentami rozproszonymi w sieci. Taka konsola może być: rodzimą aplikacją Windows - taką jak NetWizard Plus Attachmate; konsolą Javy pracującą w środowisku JVM (Java Virtual Machine) - taką jak IT Director z Tivoli lub rozwiązaniem opartym na przeglądarce - takim jak LANDesk Intela.

Na każdej stacji roboczej w sieci musi być zainstalowane specjalizowane oprogramowanie agenta lub klienta. Agent na desktopie pracuje zazwyczaj w tle, obsługując dystrybucję oprogramowania i inne polecenia z serwera zarządzania lub konsoli. Starsze oprogramowanie agentów konsumuje nieprzyzwoicie dużo czasu CPU w wykonywaniu nawet podstawowych funkcji, ale nowa generacja uzupełnień klientów została zoptymalizowana pod kątem mniejszego angażowania zasobów sieci.

Wszystkie dane zarządcze, logika aplikacji i parametry ochrony są przetrzymywane na jednym lub kilku typowych serwerach zarządzania, wyposażonych w zaplecze baz danych. Serwery te są spoiwem wiążącym systemy zarządzania desktopami. W większości przypadków zapewniają one „podstawową masę” mocy przetwarzania. Duże organizacje powinny przeznaczać więcej niż jeden system do tych zadań.

Serwery zaplecza LANDesk, DMS i NetWizard Plus stoją najwyżej w kategorii wydajności.

Zarządzanie aktywami

Zarządzanie desktopami

Narzędzia do zarządzania desktopami

Utrzymywanie dokładnego obrazu stanu każdego desktopu w sieci przedsiębiorstwa jest elementem krytycznym w identyfikowaniu potencjalnych problemów. Absolutnym minimum jest zdolność do przeglądania zasobów systemu desktopów, takich jak system operacyjny, karta graficzna, procesor, pamięć operacyjna i dostępna pamięć dyskowa, a także dołączone urządzenia. Niezbędna też jest możliwość oglądania zainstalowanego oprogramowania - z dokładnością do wersji. Dla każdego systemu powinna istnieć możliwość przechowywania podstawowych ustawień sprzętu i oprogramowania, pozwalająca na szybkie zaznaczanie zmian na desktopie.

Wszystkie produkty zapewniają inwentaryzację oprogramowania i sprzętu w stopniu większym niż podstawowy - tym, co różni poszczególne produkty w tej kategorii, jest interfejs użytkownika i sposób prezentowania na ekranie „stanów posiadania”. Najbardziej przejrzysty i nie zaśmiecony interfejs należy do LANDesk i IT Director.

Kastomizowalne formularze inwentaryzacyjne oferowane przez DMS i LANDesk pozwalają na uzupełnienie informacji uzyskanych automatycznie o pozycje wpisane ręcznie. Oba produkty oferują także moduły do raportowania w technice webowej, chociaż oba nie wykazują się najlepszą wydajnością.


TOP 200