Zarządzanie desktopami

Liczenie logowań

Kolejnym fundamentalnym zadaniem w zarządzaniu desktopami jest pomiar użytkowania oprogramowania. Monitorując i kontrolując, do jakich aplikacji użytkownicy otrzymują dostęp, uzyskuje się dane, na podstawie których można radykalnie obniżyć koszty opłat licencyjnych i ustrzec się przed nieprzyjemnymi wizytami przedstawicieli BSA (Bussiness Software Alliance).

Większość z prezentowanych zestawów ma dobre możliwości pomiaru użytkowania oprogramowania, ale w dwóch z nich są one niewystarczające. IT Director nie przewiduje własnej obsługi pomiarów, ale pozwala zintegrować się z produktami dostawców niezależnych, takimi jak LAN Licenser firmy ABC Systems & Development. LANutil32 zamiast aktywnego pomiaru oferuje grupowanie licencji, pozwalając na określenie, które stacje robocze w sieci mogą instalować specyficzne aplikacje i zaznaczać systemy, które mogą mieć zainstalowane nieautoryzowane oprogramowanie.

Pozostałe produkty operują na puli licencji, dzielonej na zasadzie „według potrzeb”. Żądanie dostępu przekraczające przydzieloną pulę licencji może być odrzucone bezwarunkowo, pasywnie monitorowane, przydzielone priorytetowemu użytkownikowi lub oferowane za pośrednictwem kolejki FIFO. ZENworks, wykorzystujący zalety NLS (Novell Licensing Services) i NDS (Novell Directory Services), bardzo ułatwia administrowanie licencjami w środowisku NetWare. LANDesk, poza plikami wykonywalnymi, pozwala na śledzenie plików DLL (Dynamic Link Library). SMS oferuje kontrolę licencji dla użytkowników mobilnych i śledzenie czasu użytkowania dla ewentualnego rozliczania użytkowników.

Kontrolowanie desktopów i użytkowników

Większość produktów oferuje jedynie ograniczone narzędzia zarządzania konfiguracją desktopu.

Zarządzanie desktopami

Podstawowe zalety i wady

NetWizard Plus pozwala na manipulowanie pozycjami w rejestrach i wymuszanie reguł zarządzania na systemach Windows 95, 98 i NT (wymaga to zainstalowania usługi Net-Wizard - Remote Registry Service - w każdym z tych systemów). SMS „załatwia” problem propagując profile użytkownika i wymuszając restrykcje logowania dla klientów Windows. ZENworks oferuje zarządzanie drukarkami i rozszerzalny system reguł do kontrolowania, kto może używać specyficznych zasobów drukowania i w jakim zakresie może być zmieniany desktop. Wszystkie prezentowane produkty, z wyjątkiem LANutil32, oferują pewne formy zdalnej kontroli stacji roboczych. NetWizard Plus, LANDesk, SMS i ZENworks pozwalają na transmisję plików, bezpośrednią edycję plików rezydujących na desktopie i interaktywny dialog z użytkownikiem końcowym. SMS idzie krok dalej, oferując zdalną diagnostykę i możliwość wymuszenia zdalnego przeładowania klienta. LANDesk oferuje najszerszy zakres zdalnej kontroli klienta, obsługując klientów Windows, OS/2, Macintosh i NetWare. DMS zapewnia te funkcje za pośrednictwem wbudowanego zdalnego programu sterującego Proxy firmy Funk Software.

Jedynym programem zawierającym funkcje antywirusowe jest LANDesk. Narzędzia wykrywania wirusów zawarte w LANDesk są wersją klienta Norton AntiVirus dla desktopów Windows. Do ochrony serwerów i innych klientów można używać Norton AntiVirus Corporate Edition. Inne produkty - z wyjątkiem IT Director i ZENworks, zapewniających opcję integracyjną z produktami innych dostawców - przechodzą do porządku nad sprawą ochrony antywirusowej. Novell dołącza do ZENworks sześciomiesięczną subskrypcję oprogramowania antywirusowego Network Associates.

Zdarzenia godne uwagi

Wszystkie produkty zawierają pewien mechanizm powiadamiania o zdarzeniach: na przykład powiadomienie o błędnym wykonaniu zdalnej instalacji oprogramowania lub przekroczeniu dopuszczalnego progu wykorzystanych licencji - zazwyczaj w formie ramek alarmowych lub pozycji w pliku logu systemowego. LANDesk jest najlepszy w tym obszarze, oferując cały zestaw akcji alarmowych. W zależności od wydarzenia można inicjować wysłanie wiadomości pocztą elektroniczną, wymusić załadowanie określonego NLM (NetWare Loadable Module), generować pułapki SNMP lub wysyłać informacje na pager. ZENworks przewiduje także zintegrowane wsparcie pulpitu pomocy, dopuszczając automatyczne generowanie etykiety problemu dla dowolnego problemu wykrytego na desktopie.

Aby uzyskać pewne pozory sterowania środowiskiem desktopów, należy przebrnąć przez długie, wyczerpujące procedury, właściwe dla tej klasy produktów. Warto poświęcić więcej czasu na zaawansowane planowanie, jak również na przeglądnięcie dokumentacji oprogramowania.

Niestety, w niektórych przypadkach przebrnięcie przez dokumentację może być tak skomplikowane jak same produkty. IT Director, LANDesk, NetWizard Plus i LANutil32 oferują dobrą dokumentację. ZENworks zdaje się przede wszystkim na dokumentację online, która jest także znośna. Niektóre odsyłacze do dokumentacji w ośrodku webowym Tivoli generują błędy JavaScript na przeglądarkach. Podręcznik SMS wygląda na pierwszy rzut oka na wyczerpujący, ale często trzeba odwoływać się do alternatywnej dokumentacji lub ośrodka webowego Microsoftu, aby wyjaśnić niektóre problemy lub mechanizmy.

Konkluzja końcowa jest taka, że nie istnieje idealne rozwiązanie zarządzania desktopami. Decyzja o wyborze produktu powinna być umotywowana mechanizmami niezbędnymi i ważnymi w danej organizacji. Poszukiwania najlepszego rozwiązania można jednak rozpocząć od LANDesk Management Suite.


TOP 200