Strategia

Banery

Promocja wirtualna może polegać na umieszczaniu płatnych banerów, czyli graficznych hiperłączy reklamowych (graficznych tabelek po kliknięciu których przechodzimy do innej strony internetowej). Umieszczenie banera zwykle nic nie kosztuje - płaci się za liczbę tzw. odsłon, czyli liczbę załadowania się banerów na strony WWW oglądane przez internautów na danej stronie WWW. Jeśli więc strona, na której umieszczamy banery, ma dużą "oglądalność", czyli dużą liczbę odwiedzających (np. tysiąc osób dziennie) i co drugi z nich zdąży załadować nasz baner (i być może go obejrzy) zanim przejdzie do dalszej części, odsłona kosztuje kilka groszy (np. 2 gr), to zapłacimy 10 zł za 500 osób oglądających nasz baner. Któryś spośród oglądających zdecyduje się dzięki banerowi wejść na naszą stronę i wówczas uzyskany efekt może będzie jeszcze głębszy. Klient może przejść do analizy produktów naszej firmy natychmiast po wewnętrznym impulsie zainteresowania się graficzną zachętą.

Najlepszymi miejscami do umieszczania płatnych banerów są serwisy mające największą oglądalność, czyli:

  • wyszukiwarki

  • serwisy katalogujące

  • popularne serwisy informacyjne i hobbystyczne

  • aktualności polityczne i sportowe.

    Reklamodawca może zwykle zamówić u właścicieli serwisu specjalne traktowanie jego banera (wyświetlanie tylko w określonych branżach katalogu lub tylko wtedy, gdy wybrane słowo jest szukane w serwisie wyszukiwawczym). Konieczne jest również uzyskanie stałych informacji statystycznych przez reklamodawcę (tzw. logów odwiedzin).

    Strategia sprzedaży

    Strategia sprzedaży opiera się na wyborze kanału dystrybucji. Jeśli ma to być sprzedaż wirtualna przez pośredników, to systemy informacyjne i kultura informatyczna w naszej firmie oraz u pośredników musi być zbliżona. Jeśli pośrednik technologicznie nie będzie mógł dorównać naszej firmie, to klient częściej będzie odchodził niezadowolony po transakcji.

    Zachętą dla klientów do korzystania z internetowego sklepu czy witryny może być obniżenie ceny towarów lub usług o kilka punktów przy zamówieniu przez Internet. Firma powinna rozważyć taką ewentualność z racji obniżonych kosztów internetowej sprzedaży.

    Wsparcie tradycyjnej sprzedaży może polegać na udostępnieniu w Internecie danych niezbędnych dla agentów handlowych (np. stany magazynowe). Agent może bezpośrednio od klienta sprawdzić dostępność towaru i zarezerwować niezbędną ilość. Dodatkowym atutem może być bezpośrednie wystawienie faktury za pomocą intranetu czy Internetu, co wymaga jednak odpowiednio przygotowanych programów finansowo-księgowych. Na rynku jest wiele programów pozwalających pracować przez Internet.

    Formy płatności

    Płatności elektroniczne w Polsce są jeszcze w powijakach. Najlepiej sprawdza się dotychczas forma płatności "za zaliczeniem pocztowym", czyli podczas odbioru przesyłki u klienta. W przypadku wyższych kwot taka forma jest zbyt kosztowna zarówno dla klienta, jak i dostawcy. Można wówczas postarać się o podpisanie umowy z firmą rozliczeniową, która umożliwi płatności za pomocą kart kredytowych. Każda płatność obciążona jest wtedy 3-5% prowizją (w zależności od typu karty kredytowej), płaconą przez sprzedawcę na rzecz firmy rozliczeniowej. Na dziś procedury regulowania płatności za pomocą Internetu są już w Polsce uruchomione w ograniczonym zakresie - ale są już dostępne.

    Logistyka Decyzja o wyborze sposobu dostarczenia produktu do klienta musi być określona na podstawie funkcji czasu i kosztów wysyłki. Najtańszym sposobem wysyłki dużych gabarytowo przesyłek jest PKP, następnie firmy spedycyjne i pocztowe. Najtańszym sposobem wysyłki małych paczek (niekoniecznie najkrótszym) jest zwykła przesyłka pocztowa. Najszybszym, ale i najdroższym sposobem dostarczenia przesyłki jest firma kurierska.

    Każdy z tych elementów musi być osobno rozważony. Jeśli klient płaci sam za przesyłki, należy pozostawić mu możliwość wyboru - w zależności od wymaganego terminu dostawy.


  • TOP 200