Strategia
- Marcin Ledworowski,
- 13.07.1998
Strategia produkcji (strategia świadczenia usług)
Uproszczony dla celów statystycznych podział firm obejmuje firmy: usługowe, handlowe i produkcyjne. Zgodnie z tym podziałem, firma określonego typu powinna w inny sposób definiować swoje wirtualne potrzeby, modyfikując je zgodnie ze strategią produkcji (świadczenia usług). Informacje zawarte w serwisach WWW będą inne dla firm świadczących usługi masowe (zakład energetyczny, poczta, telekomunikacja), produkujących masowo towary (kosmetyki, artykuły spożywcze), inne dla firm zajmujących się produkcją jednostkową i usługami na zamówienie.
Firmy usługowe powinny zamieszczać w swoich serwisach:
Dla firmy usługowej własny serwis WWW jest przede wszystkim wizytówką. Im większy wolumen klientów firmy, tym serwis z roli promocyjnej powinien przesuwać się w stronę serwisu informacyjnego, odciążającego służby informacyjne firmy. Internet może być doskonałym medium kontaktowym w fazie uzgodnień, wymiany pism i dokumentów - jednym ze środków pracy grupowej.
Firmy produkcyjne powinny myśleć o zamieszczaniu:
Firmy produkujące szeroki asortyment towarowy mogą obniżać koszty informowania klientów o nowych produktach i ich cechach. Koszt aktualizacji katalogu w Internecie jest zdecydowanie niższy od kosztu aktualizacji katalogów drukowanych. Szczególnie należy podkreślić rolę informacyjną w tym przypadku - publikowanie dokumentacji technicznej oraz jej stała aktualizacja pomaga klientom we właściwym doborze produktów do swoich potrzeb.
Firmy handlowe w swoim serwisie WWW mogą zamieszczać:
Firmy handlowe powinny zwiększać związki z odbiorcami, oferując im preferencyjne warunki korzystania z internetowych sklepów i hurtowni. Sprzedaż internetowych towarów jest w dużej mierze zależna od branży towarowej, a także od profilu dzisiejszej internetowej klienteli. Najlepiej sprzedają się oprogramowanie, komputery, sprzęt elektroniczny i AGD. Najgorzej - (na razie) mleko, bułki i gazety, czyli artykuły pierwszej potrzeby, codziennego użytku.
Niezwykle istotne w procesie budowania wizerunku firmy jest stałe staranie się o uzyskanie informacji zwrotnej od klienta. Informacje o tym, ile ma lat, gdzie pracuje, jakie ma wykształcenie, co mu się podoba, a co nie - pomagają lepiej dostosować ofertę. Warto zachęcać odwiedzających do udzielania takich informacji za pomocą konkursów i nagród.
Marketing internetowy, public relations
Oferty e-mail różnych firm rozsyłane są w sieci przypadkowo, najczęściej na podstawie skradzionej bazy adresów e-mail, podsłuchanych list dyskusyjnych, spamów innych firm, mniej doświadczonych specjalistów od marketingu umieszczających jawnie listy adresowe w listach.
Pojawiają się, oczywiście, zaawansowane firmy grupujące w katalogach polskie WWW wraz z bazą teleadresową. Wydano nawet katalog internetowy. Niestety, już w chwili ukazania się w wersji drukowanej jest on w dużej mierze nieaktualny. Zdecydowanie lepiej sprawdza się forma elektroniczna, internetowa takich katalogów, która może być zawsze aktualna.