Strategia

W związku z zastrzeżeniem netykiety o niewysyłaniu listów reklamowych bez zgody odbiorcy, wysyłanie masowych przesyłek wywołuje mieszane uczucia adresatów. Netykieta była tworzona w czasach nieistnienia WWW, bardzo wolnych łączy, egzystencji w środowiskach naukowych i pewne jej zalecenia wynikają raczej z praktycznych rad niż z zasad etycznych. Dzisiaj pewne jej elementy (dotyczące reklamy w sieci) nie mają racji bytu. Warunek posiadania zgody adresata na wysłanie mu listu reklamowego zmienia się na warunek nieposiadania niezgody - każdy list reklamowy zawiera więc klauzulę: "Jeśli nie chcesz otrzymywać takich listów, odpisz mi..." Ustawa o ochronie danych osobowych chroni również użytkowników Internetu - stąd należy zachować ostrożność w korzystaniu z różnych ofert mailingowych.

Potrzeby firmy

Oferty usług operatorów Internetu (providerów) nie obejmują jeszcze usług dodanych uwzględniających potrzeby klienta. Jeden z obecnych w sieci operatorów Internetu zaproponował swoim klientom:

  • zaprojektowanie zawartości serwisu WWW

  • stworzenie elementów interaktywnych do użycia w serwisach WWW

  • utrzymanie serwisów WWW

  • reklama serwisu w Internecie.

    Zaadresowanie takiej enigmatycznej oferty do szefa firmy, chcącej "wejść w Internet", jest porażką marketingową. Szef firmy zwykle oczekuje efektów, a tymczasem proponuje mu się "stworzenie elementów interaktywnych". Firma musi znać efekty działania swojej strony i wiedzieć, że samo jej stworzenie i utrzymanie jest bezwartościowe. Można to porównać do wydrukowania wizytówek i wrzucenia ich do szuflady... może ktoś je tam znajdzie.

    Organizacja w firmie musi przygotować się do zmiany sposobu działalności. Procedury wewnętrzne muszą np. ustalić, które osoby będą zobowiązane do odbierania i odpowiadania na pocztę. Ustalony musi być tryb aktualizacji serwisów WWW firmy, koszty stałe i zmienne nowych procedur. Nowych pracowników też należy oszacować w okresie przygotowania się do nowego sposobu działania.

    Wnioski

    Użytkownicy Internetu to jeszcze w większości amatorzy seksu i sensacji. Jednak liczba osób wykorzystujących Internet jako narzędzie pracy stale rośnie. Giełda, dowcipy, samochody używane i praca przyciągają "oglądalność", ale wykorzystanie Internetu może przynieść znacznie większe korzyści firmom w sferze biznesowej. Dzięki Internetowi można taniej prowadzić handel zagraniczny. Sprzedaż w Internecie jest najbardziej efektywna po wyraźnym organizacyjnym zamknięciu opisywanego kręgu bank-dostawca-klient.

    <hr size=1 noshade>Marcin Ledworowski jest szefem projektantów i programistów Banku Pocztowego SA w Bydgoszczy.


  • TOP 200