Strategia

Strategie biznesowe firmy

Strategia promocji

Strategia promocji biznesu wirtualnego to obecnie bezwzględne połączenie promocji tradycyjnej i wirtualnej. Promocja tradycyjna to reklama w prasie, radiu i telewizji, ulotki, spotkania informacyjne dla pośredników, akcje promocyjno-reklamowe. Jest to także public relations. Promocja wirtualna trafia bezpośrednio do internautów. Profil internauty, do którego chcemy trafić, powinniśmy określić na podstawie badań marketingowych. Większość dzisiejszych internautów to mężczyźni w wieku do 35 lat z wyższym i średnim wykształceniem. Kobiet jest na razie mało, ale ich liczba (nawet z bezpośrednich obserwacji) wciąż rośnie.

Daniel S. Janal radzi w swojej książce "Online Marketing Handbook" takie planowanie wirtualnego wejścia na rynek :

Skuteczni marketingowcy wirtualnego biznesu zaczynają od zadania poniższych pytań :

Czy Twoja firma powinna być dostępna w Sieci? (...)

Czy są w Sieci odbiorcy na Wasze produkty? (...)

Jakie serwisy sieciowe są najbardziej atrakcyjne dla Twoich odbiorców? (...)

Czy linia produktów trafia do odbiorców, którzy są dostępni poprzez serwisy sieciowe? (...)

Czy wszystkie produkty mogą być wystawione wirtualnie - czy tylko niektóre? (...)

Jaki jest zaplanowany na to budżet? (...)

Jak, dzięki przewagom technologii wirtualnej, przygotować materiały marketingowe, obejmujące interaktywność (klienta)? (...)

Następnie Janal w zakresie formuły kreowania przekazów wspomaga naszą strategię podobnie formułowanymi pytaniami:

Jaki jest Wasz przekaz?

Czy Wasze materiały marketingowe on-line (np. strony WWW - przyp. autora) podtrzymują ten sam obraz, treść i ton pozostałych, tradycyjnych materiałów?

Jakie materiały będą potrzebne do wsparcia przekazu podstawowego?

Na ile materiały te powinny być interaktywne?

Dlaczego klienci kupują on-line zamiast innymi kanałami?

Kto przygotuje kampanię, włączając przekaz, projekt artystyczny i technologię wykonania?

Czy materiały będą uaktualniane? Jak często i przez kogo?

W jaki sposób przekaz on-line podpiera misję Waszej firmy?

W jaki sposób materiały tradycyjne powinny odnosić się do materiałów on-line?

Jak odpowiadacie na pytania?

Jakie media wykorzystujecie do odpowiedzi?

Jak wyglądają Twoje materiały?

W jaki sposób zamykasz proces uzyskania zamówienia?

Czy używasz specjalnych promocji, upustów i sprzedaży wiązanej?

W roku 1995, kiedy Daniel Janal pisał tę książkę, marketing internetowy był w powijakach. Wiele firm decydowało się na budowanie płatnych serwisów on-line (CompuServe, Prodigy, Microsoft Network). Dostępność i powszechność WWW i przede wszystkim bezpłatny dostęp i darmowe oprogramowanie spowodowały stopniowe wypieranie z rynku serwisów płatnych.


TOP 200