SaaS, tym razem naprawdę

SaaS a dostępność internetu

SaaS to tylko jeden z akronimów, którymi określa się serwowanie oprogramowania w miesięcznym abonamencie za pośrednictwem internetu. W latach 90. model ten określano jako ASP (Application Service Provider), później pojawiły się określenia oprogramowania udostępnianego "na żądanie" (on demand) i "w chmurze" (cloud applications). Niezależnie od nazewnictwa, przez lata dla polskiego klienta była to usługa trudna nawet do rozważenia ze względu na niski stopień rozwoju infrastruktury telekomunikacyjnej. Choć w kategoriach odsetka użytkowników internetu w całości populacji lub dostępności łączy szerokopasmowych Polska nadal znajduje się w europejskim ogonie, dostępność łączy, a w szczególności łączy szerokopasmowych w przedsiębiorstwach, znacznie się poprawiła. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w 2004 r. zaledwie 25% gospodarstw domowych miało połączenie z siecią internet, w 2007 r. już 41%, a w 2011 r. odsetek ten sięgnął poziomu 66%. Ponadto w 2004 r. co prawda 26% gospodarstw posiadało łącze internetowe, ale tylko 8% posiadało łącze szerokopasmowe. W 2011 r. już 66% gospodarstw miało dostęp do internetu i aż 61% miało dostęp do internetu szerokopasmowego.

Ze względu na upowszechnienie dostępu do internetu szerokopasmowego Polska plasuje się w tej samej grupie krajów, co Hiszpania i Irlandia, choć pozostaje w tyle za Szwecją, Norwegią czy Islandią. Tam dostęp szerokopasmowy posiada ponad 80% gospodarstw domowych. W przypadku przedsiębiorstw wskaźniki internetyzacji są znacznie bardziej optymistyczne. Już w 2004 r. prawie 92% przedsiębiorstw posiadało komputery, 85% podłączonych było do internetu, a 23% miało łącza szerokopasmowe. W 2011 r. odsetek skomputeryzowanych przedsiębiorstw sięgnął ok. 96%, prawie 94% miało dostęp do internetu, a 77,5% korzystało z łącza szerokopasmowego. Co ważne, największy wzrost dostępności poprzez łącze szerokopasmowe odnotowano wśród małych firm. Stworzyło to zupełnie nowe warunki dla udostępniania oprogramowania jako usługi świadczonej za pośrednictwem internetu.

Aplikacje w centrum danych

Drugim istotnym czynnikiem wpływającym na upowszechnianie się modelu SaaS były techniki wirtualizacji, sprzyjające ekonomicznej rozbudowie centrów danych świadczących usługi dla klientów zewnętrznych. Liczba centrów danych działających w Polsce z każdym rokiem się zwiększa, co jest wynikiem nie tylko zwiększającego się popytu wewnętrznego i sprzyjających możliwości technicznych, lecz także faktu, że Polska - ze względu na niskie koszty pracy i dostępność wykwalifikowanych specjalistów - jest atrakcyjnym rynkiem lokowania centrów outsourcingu świadczących usługi dla klientów z Europy Zachodniej. Usługi świadczone początkowo dla klientów zagranicznych zadomowiły się również na polskim rynku, a efektem ich ewolucji - od prostej kolokacji, przez hosting przeznaczony do hostingu wirtualnego i chmury publicznej - były usługi dodane, takie jak właśnie SaaS.


TOP 200