Poczta firmowa - własny serwer czy usługa zewnętrzna

Microsoft kontra Google

Odpowiednikiem opisanego wcześniej fizycznego serwera Microsoft Exchange jest uruchomiony w chmurze Exchange Online, który jest częścią pakietu Office 365. Exchange Online zapewnia nam dostęp do poczty e-mail, kalendarza oraz kontaktów. Oferuje również bezpieczeństwo przetwarzanych informacji - przez wbudowany antywirus i antyspam. Produkt jest oferowany firmom różnej wielkości z dedykowanymi im planami taryfowymi. W opcji minimalnej płacimy 3,30 EUR za dostęp do samej poczty (bez dodatkowych funkcjonalności Office 365). Pojemność pojedynczej skrzynki waha się od 1 GB (w planie K1 dla użytkowników "kioskowych" z dostępem do Exchange Web App) do standardowych 25 GB na skrzynkę. Maksymalny rozmiar załącznika to 25 MB. Deklarowana liczba obsługiwanych kont obejmuje dwa odległe zakresy. Dla małych firm jest dostępny plan o zwiększonej funkcjonalności (w stosunku do podstawowego pakietu), gdzie istnieje możliwość obsługi do 50 skrzynek za cenę 4,90 EUR za skrzynkę, w pozostałych planach natomiast liczba obsługiwanych skrzynek to ponad 50 000. Razem z obsługą poczty uzyskuje się także dostęp do łatwych w użyciu narzędzi do zarządzania online, umożliwiających administrowanie uprawnieniami użytkowników i ustawieniami usług oraz konfigurowanie poczty e-mail we własnej domenie. Dodatkowo w pakiecie dla średnich i dużych przedsiębiorstw klient otrzymuje subskrypcję wersji pakietu Office Professional Plus 2010 dla komputerów stacjonarnych. W razie problemów świadczona jest telefoniczna obsługa techniczna dostępną w trybie 24/7.

Drugim wielkim dostawcą usługi poczty w chmurze jest Google ze swoim pakietem Google Apps dla Firm, który funkcjonalnie jest produktem podobnym do Office 365. Oprócz obsługi dokumentów przetwarzanych w chmurze, dostarcza usługę poczty, kalendarzy oraz kontaktów. W ramach poczty Gmail klient dostaje usługę działającą na każdym komputerze i urządzeniu przenośnym z transmisją danych, a w przypadku braku dostępu do sieci obsługuje również tryb offline.

Zobacz również:

  • Przeglądarka Chrome będzie jeszcze jakiś czas akceptować pliki cookie
Poczta firmowa - własny serwer czy usługa zewnętrzna

Zarządzanie serwerową usługą w chmurze - Exchange Online

Google oferuje swój produkt w trzech wariantach cenowych i funkcjonalnych. Minimalny, który jest jednocześnie darmowy może obsłużyć do 10 kont pocztowych. W pakiecie dostajemy 10 GB przestrzeni dyskowej na pocztę e-mail i komunikatory internetowe dla pojedynczego użytkownika, a limit wielkości załącznika to 25 MB. Do zabezpieczenia zastosowany jest protokół SSL, działa też podstawowe filtrowanie niechcianej poczty i blokowanie wirusów. Kolejne dwie, płatne opcje są przeznaczone dla organizacji z większą niż 10 liczbą skrzynek - tu liczba kont pocztowych może się dynamicznie zmieniać i nie ma na nią górnego limitu. Jednocześnie zmienia się powierzchnia dyskowa przeznaczona na pojedynczą skrzynkę - 25 GB. W płatnych pakietach platforma integruje się z usługami katalogowymi - dzięki dodatkowi Directory Sync - oraz oferuje zautomatyzowane zarządzanie z systemów LDAP

Dla kont abonamentowych Google gwarantuje czas dostępności na poziomie 99,9% i całodobową pomoc 7 dni w tygodniu. Do korzystania z poczty Gmail wykorzystuje protokoły POP3 i IMAP, dlatego bez problemu współpracuje z większością klientów pocztowych. Aby uniknąć kłopotów z opóźnieniami w protokole IMAP dla użytkowników Outlook, udostępniono dodatek Google Apps Sync for Microsoft Outlook, który pozwala bezproblemowo synchronizować "z i do" chmury wiadomości, kontakty i kalendarz. Google Apps dla Firm bez problemu współpracują również z urządzeniami przenośnymi.

Ostatni, najdroższy pakiet w Google Apps jest wzbogacony o opcjonalną usługę Vault - obejmującą archiwizację, e-discovery i zarządzanie informacjami i kosztującą 8 EUR miesięcznie za użytkownika (czyli 4 EUR więcej niż pakiet pozbawiony tej usługi).

Usługa dostarczania poczty przez Google - podobnie jak Exchange Online - pozwala w prosty i bezproblemowy sposób przejść od uruchomienia usługi przez konfiguracje po bieżącą obsługę. Dostępna funkcjonalność pozwala korzystać z tej usługi zarówno małym firmom, jak i średnim przedsiębiorstwom.


TOP 200