Poczta firmowa - własny serwer czy usługa zewnętrzna

Nie tylko na początku swojego rozwoju każda firma stoi przed wyborem platformy, na jakiej chce oprzeć firmową pocztę. Małe firmy starają się maksymalnie obniżyć koszty. Większe - z odpowiednim budżetem i zapotrzebowaniem na dużą liczbę kont - inwestują w rozwiązania szyte na miarę. Przy wyborze rozwiązania należy brać pod uwagę również opcje konfiguracji, elastyczność, bezpieczeństwo oraz możliwość wielokanałowego dostępu.

Dla pracownika skorzystanie z poczty elektronicznej to po prostu klient poczty elektronicznej komputerze, telefonie czy dostęp przez WWW. Dla zarządu firm i administratorów IT znaczenie ma wiele innych aspektów - technicznych, organizacyjnych i oczywiście finansowych. Na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań zapewniających obsługę poczty elektronicznej. Spróbujmy przyjrzeć się najpopularniejszym ich formom i temu, jak spełniają potrzeby różnego typu odbiorców.

Własny serwer

Jeszcze niedawno panowało przekonanie, że najlepszym rozwiązaniem jest posiadanie serwera pocztowego we własnej infrastrukturze i utrzymywanego go samodzielnie. Nadal wiele firm z takiego modelu korzysta. Niestety nie jest to rozwiązanie najtańsze - szczególnie w przypadku małych firm (chyba, że potrafimy je samodzielnie zainstalować i utrzymywać). Chcąc uruchomić usługę poczty we własnej infrastrukturze należy przede wszystkim dysponować łączem o odpowiedniej przepustowości ze stałym adresem IP, dodatkowo niezbędny jest zakup serwera i ewentualnie oprogramowania (w zależności od tego, na jakiej platformie systemowej chcemy uruchomić serwer pocztowy).

Zobacz również:

  • Wsparcie dla Windows Server w nowej formule
  • Luka w łańcuchu dostaw umożliwia napastnikom manipulowanie systemem transportowym SAP

O ile kosztów za łącze oraz platformę sprzętową nie unikniemy w żadnym wariancie, o tyle za system może nam posłużyć darmowy Linux z uruchomionymi usługami poczty (postfix, exim). Ogranicza to koszty wdrożenia, jednak należy mieć na uwadze fakt, że ktoś musi taki serwer zainstalować i poprawnie skonfigurować, a później należy go jeszcze utrzymywać. Dodatkowo dochodzi konfiguracja filtrów antyspamowych i ewentualny backup poczty. Realizacją tego wszystkiego musi zająć się jest administrator z odpowiednią wiedzą i doświadczeniem, a to kosztuje.

Poczta firmowa - własny serwer czy usługa zewnętrzna

Konsola zarządzania serwera Microsoft Exchange - tworzenie nowej skrzynki pocztowej.

Jednym z najpopularniejszych rozwiązań dla firm oczekujących od własnych serwerów poczty zaawansowanej funkcjonalności (pracy grupowej, współdzielonych zasobów, rozbudowanych kalendarzy i zadań oraz obsługi urządzeń mobilnych) dyspozycji jest serwer Exchange firmy Microsoft. Rozwiązanie to jest dedykowane raczej większym firmom, które swoją infrastrukturę mają opartą na produktach Microsoftu z usługą Active Directory. Oprócz wspomnianych wcześniej podstawowych elementów infrastruktury (łącze, odpowiednia platforma sprzętowa), dochodzi koszt systemu serwerowego Windows, oprogramowania Microsoft Exchange oraz licencji dostępowych CAL. Oczywiście z uwagi na to, że serwer jest częścią infrastruktury przedsiębiorstwa, musi być zarządzany we własnym zakresie przez administratora z odpowiednimi umiejętnościami, co podwyższa koszt utrzymania serwera pocztowego.

Alternatywą dla Microsoft Exchange może być Kerio Connect (wcześnie znany jako Kerio Mail Server). Dostępny dla różnych platform systemowych jest prostszy w implementacji i zarządzaniu niż Exchange i jednocześnie posiada podobną do niego funkcjonalność. Jak deklaruje producent, serwer poczty bez problemu daje się zainstalować również na systemach klienckich Microsoft (Windows XP, 7).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200