Poczta firmowa - własny serwer czy usługa zewnętrzna

Własny serwer w firmie, który jest częścią wewnętrznej infrastruktury, jest wskazany raczej dla przedsiębiorstw z dużą liczbą kont pocztowych, gdzie przetwarza się znaczne ilości korespondencji elektronicznej, oraz w środowiskach, które w specyficzny sposób wykorzystują pocztę do obsługi na przykład aplikacji wewnętrznych. Lokalne serwery mailowe są najczęściej wdrażane w przypadku własnego działu IT, który na bieżąco dba o ciągłość pracy systemu pocztowego. Za lokalnym wdrożeniem przemawia możliwość kontrolowania każdego aspektu pracy takiego serwera. Dlatego jeśli firma chce mieć pełne możliwości konfiguracyjne i funkcjonalne, jaką dają serwery pocztowe, to należy wdrożyć własny serwer pocztowy. Trzeba się wtedy liczyć z kosztami sprzętu, oprogramowania i licencji, a dodatkowo zapewnić obsługę administracyjną. Najkorzystniej w zestawieniu kosztów wypada serwer linuksowy, ale nie integruje się on tak dobrze - jak serwer Exchange - ze środowiskiem systemowym Microsoft. Oczywiście, jeśli stosujemy wirtualizację, to nic nie stoi na przeszkodzie uruchomieniu serwera pocztowego jako maszyny wirtualnej. Pozwoli to obniżyć koszty sprzętu - z uwagi na konsolidację serwerów w środowisku wirtualnym - jednak nadal pozostaje kwestia oprogramowania i licencji.

Poczta w chmurze publicznej

Przed wdrożeniem serwera Exchange w małej lub średniej firmie każdy administrator powinien się zastanowić czy nie warto skorzystać z serwera pocztowego dostępnego w modelu SaaS (Software as a Service). Na rynku pojawia się coraz więcej firm świadczących usługę poczty elektronicznej w chmurze publicznej. Decydując się na nią, należy mieć świadomość, że rezygnujemy z pełnej kontroli nad serwerem - niektóre funkcje administracyjne są niedostępne. Z drugiej jednak strony nie musimy myśleć o wielu sprawach, takich jak backup, disaster recovery, przestrzeń dyskowa czy zapewnienie wysokiej dostępności usługi, a przede wszystkim zakup sprzętu. Wszystko to pozostaje w gestii usługodawcy.

Zobacz również:

  • Powstał serwer chłodzony cieczą do obsługi aplikacji AI
  • IDC CIO Summit – potencjał drzemiący w algorytmach
Poczta firmowa - własny serwer czy usługa zewnętrzna

Alternatywą dla Microsoft Exchange może być Kerio Connect (wcześnie znany jako Kerio Mail Server).

Gdy poczta firmowa znajduje się na zewnątrz firmy, teoretycznie nie ma konieczności zatrudniania dedykowanego administratora, który musiałby na bieżąco zajmować się serwerem poczty. Z bieżącą obsługą panelu konfiguracyjnego z pewnością poradzi sobie pracownik mający podstawową wiedzę informatyczną. Kolejnym plusem takiego rozwiązania jest fakt, że czas wdrożenia jest skrócony do minimum. Gdy wykupimy usługę, dostawca w krótkim czasie jest w stanie ją włączyć, dając dostęp do w pełni skonfigurowanej platformy poczty elektronicznej. Opłaty w takim modelu serwera pocztowego są uzależnione głównie od liczby klientów/skrzynek pocztowych, niejednokrotnie dynamicznie zmienianej (czyli płacimy jedynie za liczbę aktywnych skrzynek w danym miesiącu).

"Jeżeli z punktu widzenia efektywności potrzebny jest dostęp do poczty z wielu różnych urządzeń lub/i wielu lokalizacji, to warto zastanowić się nad modelem usługowym (Software as a Service)" - radzi Janusz Figurski, Product Director Managed Services, GTS Central Europe. - "Podobnie powinniśmy zrobić, jeżeli nie możemy przewidzieć ostatecznej liczby użytkowników korzystających z poczty. SaaS lepiej też sprawdzi się w przypadku, gdy chcemy dobrze zabezpieczyć serwer przed awarią, ponieważ dostawcy usług cloud zwracają większą uwagę na nadmiarowość infrastruktury, a więc zapewnienie najwyższej możliwej dostępności usług. Korzystanie z poczty w modelu SaaS będzie też korzystne dla małych firm, które oczekują od poczty nietypowych, zaawansowanych funkcji, ponieważ samodzielny zakup dedykowanego serwera i licencji na profesjonalne oprogramowanie będzie kosztować znacznie więcej niż skorzystanie z nich w modelu SaaS."


TOP 200