Poczta firmowa - własny serwer czy usługa zewnętrzna
- Jarosław Kowalski,
- 21.01.2013
Własny serwer w firmie, który jest częścią wewnętrznej infrastruktury, jest wskazany raczej dla przedsiębiorstw z dużą liczbą kont pocztowych, gdzie przetwarza się znaczne ilości korespondencji elektronicznej, oraz w środowiskach, które w specyficzny sposób wykorzystują pocztę do obsługi na przykład aplikacji wewnętrznych. Lokalne serwery mailowe są najczęściej wdrażane w przypadku własnego działu IT, który na bieżąco dba o ciągłość pracy systemu pocztowego. Za lokalnym wdrożeniem przemawia możliwość kontrolowania każdego aspektu pracy takiego serwera. Dlatego jeśli firma chce mieć pełne możliwości konfiguracyjne i funkcjonalne, jaką dają serwery pocztowe, to należy wdrożyć własny serwer pocztowy. Trzeba się wtedy liczyć z kosztami sprzętu, oprogramowania i licencji, a dodatkowo zapewnić obsługę administracyjną. Najkorzystniej w zestawieniu kosztów wypada serwer linuksowy, ale nie integruje się on tak dobrze - jak serwer Exchange - ze środowiskiem systemowym Microsoft. Oczywiście, jeśli stosujemy wirtualizację, to nic nie stoi na przeszkodzie uruchomieniu serwera pocztowego jako maszyny wirtualnej. Pozwoli to obniżyć koszty sprzętu - z uwagi na konsolidację serwerów w środowisku wirtualnym - jednak nadal pozostaje kwestia oprogramowania i licencji.
Poczta w chmurze publicznej
Przed wdrożeniem serwera Exchange w małej lub średniej firmie każdy administrator powinien się zastanowić czy nie warto skorzystać z serwera pocztowego dostępnego w modelu SaaS (Software as a Service). Na rynku pojawia się coraz więcej firm świadczących usługę poczty elektronicznej w chmurze publicznej. Decydując się na nią, należy mieć świadomość, że rezygnujemy z pełnej kontroli nad serwerem - niektóre funkcje administracyjne są niedostępne. Z drugiej jednak strony nie musimy myśleć o wielu sprawach, takich jak backup, disaster recovery, przestrzeń dyskowa czy zapewnienie wysokiej dostępności usługi, a przede wszystkim zakup sprzętu. Wszystko to pozostaje w gestii usługodawcy.
Zobacz również:
- Powstał serwer chłodzony cieczą do obsługi aplikacji AI
- IDC CIO Summit – potencjał drzemiący w algorytmach
"Jeżeli z punktu widzenia efektywności potrzebny jest dostęp do poczty z wielu różnych urządzeń lub/i wielu lokalizacji, to warto zastanowić się nad modelem usługowym (Software as a Service)" - radzi Janusz Figurski, Product Director Managed Services, GTS Central Europe. - "Podobnie powinniśmy zrobić, jeżeli nie możemy przewidzieć ostatecznej liczby użytkowników korzystających z poczty. SaaS lepiej też sprawdzi się w przypadku, gdy chcemy dobrze zabezpieczyć serwer przed awarią, ponieważ dostawcy usług cloud zwracają większą uwagę na nadmiarowość infrastruktury, a więc zapewnienie najwyższej możliwej dostępności usług. Korzystanie z poczty w modelu SaaS będzie też korzystne dla małych firm, które oczekują od poczty nietypowych, zaawansowanych funkcji, ponieważ samodzielny zakup dedykowanego serwera i licencji na profesjonalne oprogramowanie będzie kosztować znacznie więcej niż skorzystanie z nich w modelu SaaS."