Odpowiedzialność pod kontrolą
- Andrzej Polak,
- 05.10.1998
Tworzenie zleceń o podwójnej numeracji jest potrzebą chwili, wobec czego opracowano odpowiednią instrukcję, w której opisano istotę zawartego kompromisu między ekonomistami a organizatorami. Nowy sposób tworzenia zleceń doprowadza do tego, że punkt ciężkości związany z nadzorem ekonomicznym firmy przesuwa się tam, gdzie powstają zlecenia systemowe. W naszym przypadku jest to dział informatyki, odpowiedzialny za otwieranie i zamykanie zleceń systemowych na podstawie informacji uzyskanych z planowania. Nadzór ten mogą prowadzić inne komórki, jeśli pojawi się lepszy sposób zabezpieczenia przed nie kontrolowanym zamykaniem zleceń na skutek nacisków z produkcji.
Tworzenie zleceń odbywa się w modułach komputerowych przeznaczonych również dla personelu technicznego. W tym procesie biorą udział pracownicy ekonomiczni i techniczni. Ci ostatni uczestniczą w uruchamianiu zleceń i wiedzą, kiedy i dla kogo wytwarzane są ich rozwiązania. W ten sposób nastąpiło zbliżenie dwóch różnych sposobów komunikacji: "języka technicznego" i "języka ekonomicznego".
Planowanie
W planowaniu produkcji należy wyróżnić dwa etapy działań:
- planowanie według stanu zapasów
- harmonogramowanie.
Celem wprowadzenia tego sposobu planowania jest dostarczenie wykazów brakujących pozycji dla potrzeb montażu maszyn w wybranym okresie. Wykazy te można uzyskać po zarejestrowaniu wykonanych pozycji na innych wydziałach i znajdujących się w magazynach. Rejestracja pozycji w plikach komputerowych odbywa się na podstawie "przekazówek" międzywydziałowych i dokumentów obrotu materiałowego. Po wykonaniu tych zadań jest już możliwa kontrola stanu zapasów wybranych pozycji w odniesieniu do poszczególnych lokacji i w różnych układach.
Do harmonogramowania wykorzystywane są inne moduły komputerowe, zakupione w późniejszym okresie wdrażania. Charakterystyczne jest to, że przyjęte różne metody planowania wzajemnie się uzupełniają.
Punkty kontrolne
Przygotowanie produkcji jest procesem złożonym. Realizowane są w nim różne zadania związane z konstruowaniem, opracowaniem dokumentacji wykonawczej i opisowej, wprowadzaniem zmian modernizacyjnych itd. Realizacja tych zadań przeprowadzana jest w różnych terminach, np. dokumentacja techniczna wyrobu powstaje na kilka miesięcy przed uruchomieniem wyrobu w produkcji. W procesie tym istotne znaczenie ma ustalenie punktów kontrolnych, tzn. miejsc kontroli kondycji plików komputerowych. W punktach tych prowadzone są działania korygujące i zapobiegające ewentualnym błędom w dokumentacji.
Dobór punktów kontrolnych uzależniony jest od charakteru produkcji. W naszym przypadku podstawowy profil produkcji stanowią wyroby, których cykl wykonania jest długi (wielomiesięczny), a liczba elementów składowych sięga wielu tysięcy. Większość wyrobów jest produkowana na indywidualne zamówienia, znacznie różniące się między sobą w zakresie stosowanych komponentów i wymagań eksploatacyjnych. W konsekwencji dokumentacja jest drukowana odrębnie na każde zamówienie klienta, a taki sposób emisji dokumentacji wymaga perfekcyjnej kontroli wydruków przed wydaniem pracownikom wydziałów.
Punkty kontrolne pojawiają się:
- po zakończeniu prac konstrukcyjno-technologicznych związanych z opracowaniem nowego typu wyrobu
- po wprowadzeniu zmian konstrukcyjnych związanych z modernizacją wyrobu
- przed wyceną zamówienia klienta
- przed drukowaniem dokumentacji na zlecenia produkcyjne i przekazaniem jej wydziałom produkcyjnym.
Dodatkowe obowiązki
Wprowadzenie systemu zintegrowanego zobowiązało niektóre grupy do wykonania dodatkowych prac, np.
- marketing zobowiązano do zdefiniowania wymagań klienta w plikach komputerowych w taki sposób, aby był czytelny dla inżyniera i kontroli wysyłkowej
- konstruktor ma obowiązek wpisywania terminów ważności pozycji ( w porozumieniu z działem planowania) i ustalenia punktów kontrolnych związanych z opracowaniem dokumentacji
- planistę zobowiązano do wpisania klasy księgowania
- magazynier i planista wydziałowy mają obowiązek wprowadzać dane dotyczące przychodów i rozchodów
- kontroler ma obowiązek opisywać wyrób gotowy z podaniem odstępstw
- serwis zobowiązano do rejestrowania interwencji klienta.