Czas konwergencji (II) Scalanie sieci

Czas konwergencji (II) Scalanie sieci

Wzrost usług telekomunikacyjnych w Europie Wschodniej

Przyjęta przez Alcatela strategia rozszerzania istniejącej sieci telekomunikacyjnej do sieci szerokopasmowej, głównie na potrzeby IP, może w istotny sposób rzutować na krajową infrastrukturę komunikacji, gdyż firma jest obecnie największym dostawcą sprzętu telekomunikacyjnego w Polsce.

W pierwszej kolejności wizja ta obejmuje raczej ewolucyjne rozszerzanie dostępu abonenckiego przez stopniową integrację istniejącej sieci telekomunikacyjnej z systemami komutacji Alcatel 1000:

  • z zachowaniem dotychczasowych systemów komutacji dla telefonicznej usługi POTS (Alcatel 1000) i rozwijaniem usług sieci inteligentnej IN;
  • przez dodawanie niezbędnej infrastruktury dla transmisji danych za pomocą jednej z dwóch metod: nakładkowej tworzonej z różnych sieci (sieci heterogeniczne, różnorodność sprzętowa, skomplikowane zarządzanie, ciągła modernizacja, wielu dostawców, małe inwestycje początkowe) lub zintegrowanej opartej na własnym sprzęcie (mniej sprzętu, tylko jeden dostawca, sieć homogeniczna, brak problemów niezgodności urządzeń, większe inwestycje początkowe).
Czas konwergencji (II) Scalanie sieci

Komponenty platformy inteligentnej 1400 IN (Alcatel)

Konsekwentne zbliżanie tych dwóch pozornie odległych światów informatyki i telekomunikacji firma Alcatel przeprowadza na kilka sposobów: przez instalację zdalnych internetowych węzłów dostępu, w których głos w postaci pakietowej jest przesyłany za pośrednictwem sieci pakietowej IP, wprowadzanie usługi VoIP, rozszerzanie funkcji usługowych sieci inteligentnych IN (łącznie z przekazem IP), implementację prywatnych sieci wirtualnych VPN (Virtual Private Networks), działających w sieciach publicznych - poszukiwanych zwłaszcza przez użytkowników grupowych.

Czas konwergencji (II) Scalanie sieci

Wzrost zapotrzebowania na usługi internetowe. E-commerce w Europie

Zakup w ostatnim roku przez Alcatela (za kilka miliardów USD) paru amerykańskich firm sieciowych zajmujących się zagadnieniami transmisji danych, takich jak: DSC Communication (systemy transmisji, dostępu i zarządzania sieciami) oraz Xylan Corporation (produkcja przełączników IP, ATM i projektowanie sieci korporacyjnych), należy zakwalifikować do dobrych posunięć strategicznych firmy. Fuzje i przejęcia kilku firm sieciowych już zaowocowały rozwiązaniami usprawniającymi dostęp do sieci telekomunikacyjnej Alcatela za sprawą komponentów, których brak było w dotychczasowej ofercie sieciowej firmy. Prawdopodobnie tylko dzięki temu w pierwszym kwartale tego roku w sektorze sprzedaży rozwiązań internetowych i światłowodowych odnotowano w firmie najwyższy wzrost - ponad 27 proc. (przy średnim kwartalnym 14,8 proc.). Potwierdza się w ten sposób teza, iż najlepsze wyniki ekonomiczne osiąga się w sektorach, w których siłą napędową jest Internet, urządzenia do transmisji z dużą przepływnością i systemy dostępowe sieci abonenckiej uwzględniające protokoły IP.

Czas konwergencji (II) Scalanie sieci

Dwie propozycje rozwoju sieci (Alcatel)

Jedną z nowszych platform rozwijania usług sieciowych IP przez Alcatela stanowi rozbudowany system Alcatel 1400 IN (sieć inteligentna), wraz z centrum zarządzania usługami za pomocą Alcatel 1135 SMC (Service Management Center) - stanowiącym integralną część systemu. Centrum to obsługuje wszystkie zasoby systemu, do którego wchodzą: routery wąskopasmowe (NB) i szerokopasmowe (BB), systemy komutacji integrujące głos z danymi, zdalne węzły komutowanego dostępu pakietowego RAN (Remote Access Network), węzły sieci cyfrowej ISDN (wraz z modemami), bramy głosowe VoIP do transportu głosu przez sieci pakietowe oraz pozostałe elementy zarządzania ALMAP do sterowania, kontroli, rejestracji i statystyki pracy systemu.

Integracja oparta na POP

Czas konwergencji (II) Scalanie sieci

System Alcatel Avanza

Inną formą nowoczesnej platformy Alcatela, przeznaczoną do komunikowania się sieci lokalnych z Internetem przez sieci rozległe, jest system Alcatel Avanza, czyli sieć zintegrowana dostarczająca wieloprotokołowych rozwiązań działających w środowisku przełączania pakietów. Trzy poszukiwane cechy systemu: etapowanie kosztów, proste zarządzanie i elastyczność w rozszerzaniu przepływności systemu, przydają mu nowoczesności, jednak kosztem zwiększonych wydatków początkowych.

Podstawą systemu jest sieć szkieletowa o wysokiej przepływności, zaopatrzona w węzły przełącznikowe o szerokim pasmie przenoszenia (WDM, DWDM), routery, gigaroutery i terakomutatory. Zasadniczym elementem systemu są punkty prezentacji systemu POP (Point of Presence), stanowiące węzły sieci brzegowej, w których jest zlokalizowana inteligencja do prowadzenia usług o wartości dodanej w środowisku webowym (Internet, intranet, ekstranet). Dla dostawców i operatorów stanowią one bazę platformy IP do konfigurowania coraz częściej stosowanych usług wirtualnych VPN.

Czas konwergencji (II) Scalanie sieci

Dziesięć mitów i faktów wokół konwergencji sieci

System Avanza jest oparty na czterech platformach sieciowych, każda z przełączaniem pakietów. Są one różnie implikowane w konkretnych rozwiązaniach, wokół których - w zależności od potrzeb - tworzy się odpowiednie sieci dostępowe: korporacyjne (ADSL, FRAD, SOHO), internetowe (PSTN, ISDN, ADSL) i dostępu komutowanego (PABX). Jako podstawowe elementy systemu można wyróżnić: węzły podstawowej sieci szkieletowej Alcatel HSS (seria 1000) o wysokiej przepływności; rodzinę serwerów brzegowych sieci szkieletowej Alcatel 1100 HSS (seria 700), tworzącą węzły dostępowe z wielousługową platformą przełączania (FR, ATM i IP); urządzenia integrujące Alcatel 1100 LSS (do obsługi sieci korporacyjnych LAN) oraz koncentratory Alcatel 1100 QIK FRAD (do włączania sieci pakietowych). Za pomocą tych nowoczesnych produktów sieciowych można tworzyć hierarchiczną i wielodomenową strukturę telekomunikacyjną, z możliwością łatwego jej rozszerzania w przyszłości.


TOP 200