Zanim kupisz serwer...

A jeśli ktoś jest przekonany, że serwer to urządzenie drogie w porównaniu z komputerem PC, to jest w błędzie. Wystarczy przejrzeć oferty największych producentów sprzętu przeznaczone dla segmentu MSP, takich jak HP, Dell, IBM lub Fujitsu, by przekonać się, że podstawowe modele serwerów w obudowach tower kosztują 400-1000 USD. Są to ceny zbliżone do komputerów PC. Podobnej klasy tanie modele serwerów oferują też mniejsi, działający lokalnie producenci sprzętu, na przykład: Action, Komputronik, Thomas Krenn.

TOP500: ranking superkomputerów

Należy oczywiście pamiętać, że na koszt wdrożenia wpływa nie tylko cena serwera, ale przede wszystkim zakup licencji na oprogramowanie, dodatkowych elementów infrastruktury, takich jak zasilacze UPS lub system do backupu, a także koszty utrzymania systemu, w tym zapewnienia serwisu i wsparcia technicznego.

Czy serwer jest potrzebny?

W przypadku najmniejszych firm trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie, czy serwer w ogóle jest potrzebny, ale racjonalna odpowiedź wymaga wiedzy: czym jest serwer i jakie może mieć funkcje.

Centrum danych i chmura open source

Serwer to komputer, który zapewnia nieprzerwany, współdzielony dostęp do plików, aplikacji, poczty e-mail, strony WWW itp. za pośrednictwem sieci LAN lub internetu, obsługując użytkowników indywidualnych komputerów PC i notebooków, a coraz częściej również smartfonów lub tabletów. Ale definicja taka dotyczy tylko jednego elementu - sprzętu. Do realizacji wszystkich tych funkcji niezbędne jest oprogramowanie, które w nazwie też często zawiera określenie "serwer", np. Apache Web Server, Windows Server. W praktyce można więc przyjąć, że serwer to system obejmujący komputer wyposażony w oprogramowanie, zapewniające świadczenie odpowiednich usług użytkownikom łączącym się za pośrednictwem sieci lokalnej lub internetu. Dlatego też racjonalny wybór odpowiedniego serwera wymaga wcześniejszego zdefiniowania, jakie aplikacje są lub będą w firmie wykorzystywane.

Kiedy warto pomyśleć o zakupie serwera?

- jeśli ważne biznesowe aplikacje mają być uruchamiane na wielu komputerach PC (udostępniane wielu użytkownikom)

- dobrym i przydatnym rozwiązaniem jest centralna baza do przechowywania plików oraz dokumentów współdzielonych i wykorzystywanych przez wielu użytkowników

- wdrożony ma być system umożliwiający współużytkowanie jednej czy kilku drukarek lub urządzeń wielofunkcyjnych

- liczba przechowywanych w systemie danych zaczyna rosnąć do poziomu stwarzającego problemy z pojemnością dysków w komputerach PC i pojawiają się kłopoty z wymianą i synchronizacją danych i dokumentów między użytkownikami systemu

- wielu użytkowników ma korzystać z jednego szerokopasmowego łącza do internetu

- w wypadku, gdy firma chce sama zarządzać serwerem poczty e-mail

- jeśli serwer webowy ma być zainstalowany i zarządzany lokalnie

- jeżeli ważna jest ochrona przed utratą dokumentów w razie awarii i planowane jest wdrożenie systemu do backupu, umożliwiającego tworzenie kopii zapasowych danych i ich odtwarzania

- jeśli w firmie pracują lub mają pracować użytkownicy mobilni, którzy powinni mieć zapewniony zdalny, bezpieczny dostęp do dokumentów przechowywanych w centralnej bazie

- gdy pojawiają się problemy z zapewnieniem bezpieczeństwa przez regularne i systematyczne wprowadzanie poprawek, łat i aktualizacji oprogramowania systemowego oraz aplikacyjnego, które w przypadku komputerów PC muszą być instalowane niezależnie w każdej maszynie.


TOP 200