Z jednego miejsca

Wynika to z faktu, iż struktura wirtualna, choć w oczywisty sposób prostsza i tańsza, ma szereg wad. Związane są one przede wszystkim z potencjalnymi problemami komunikacyjnymi pomiędzy członkami zespołu, wywodzącymi się z różnych, często rywalizujących ze sobą, obszarów biznesu. Ponadto naturalne jest, że w takim modelu praca na rzecz BICC będzie zawsze traktowana przez nich jako coś dodatkowego, o priorytecie niższym niż inne, stałe zajęcia.

Zgodnie ze wspomnianą ankietą Computerworld, większość firm, decydujących się na wdrożenie modelu BICC, posiłkuje się pomocą firm zewnętrznych, posiadających wiedzę i doświadczenie, pozwalające na zwiększenie efektywności i zmniejszenie ryzyka całego przedsięwzięcia. Najczęściej rolę taką pełnią dostawcy wyspecjalizowani w zagadnieniach BI (27%), firmy konsultingowe (23%) oraz integratorzy systemów (17%).

Tomasz Mierzwa jest prezesem zarządu spółki BusinessVision.

Najważniejsze role pełnione przez BICC dotyczą następujących obszarów:

- architektura BI - całościowe zarządzanie architekturą Business Intelligence w organizacji, w zakresie zarówno architektury technicznej, jak i architektury danych oraz architektury aplikacyjnej; w tym obszarze BICC czuwa nad standaryzacją, ale również zajmuje się nieustannym rozwojem i optymalizacją całego środowiska BI

- zarządzanie i koordynacja projektów BI - poszczególne przedsięwzięcia, związane z tworzeniem bądź modyfikowaniem wszystkich komponentów architektury BI są, de facto, zarządzane przez BICC, które czuwa nad tym, aby powstające rozwiązania właściwie wpisywały się w większą całość, nie powielały istniejących funkcjonalności oraz były maksymalnie efektywne i bezpieczne

- administracja metadanymi i danymi referencyjnymi -merytoryczne administrowanie informacją, dostępną w środowisku BI jest jednym z ważniejszych zadań BICC; funkcja ta musi być powierzona osobom posiadającym odpowiednią wiedzę na temat znaczenia, pochodzenia i możliwości wykorzystania poszczególnych danych, dostępnych w hurtowniach i data martach

- szkolenia - środowisko Business Intelligence nieustannie ewoluuje wraz ze zmieniającą się strategią działania organizacji i pojawianiem się nowych źródeł danych, nowych technologii, nowych wymagań raportowych; dlatego zarządzanie kompetencjami nie może ograniczać się do jednorazowego szkolenia nowych użytkowników - również ci, którzy korzystają z rozwiązań BI od dawna, powinni być na bieżąco wprowadzani we wszelkie zmiany i nowe aspekty

- wsparcie dla użytkowników - BICC świadczy "drugą linię" wsparcia dla użytkowników, odpowiadając na zapytania i rozwiązując problemy, które wykraczają poza standardowe zgłoszenia obsługiwane przez Hot Line

- zarządzanie relacjami z dostawcami - ponieważ Centrum Kompetencyjne BI odpowiada za całość architektury w tym zakresie, to również zajmuje się takimi działaniami jak zarządzanie licencjami wykorzystywanych narzędzi oraz długofalowe planowanie inwestycji technologicznych; może również korzystać z zewnętrznych konsultantów do realizacji poszczególnych projektów BI. Wszystko to powoduje, iż BICC jest najbardziej właściwym miejscem do utrzymywania ścisłych relacji z dostawcami zarówno narzędzi jak i usług Business Intelligence

- zaawansowane działania analityczne - BICC poza rolami opisanymi powyżej, może również świadczyć szczególną formę usług wewnętrznych w organizacji, związanych z wykonywaniem bardziej zaawansowanych analiz, zamawianych przez poszczególne departamenty w sytuacji, kiedy stopień złożoności danego problemu wykracza poza posiadane przez nie kompetencje


TOP 200