Z jednego miejsca

Rozwiązaniem, coraz częściej wybieranym przez wiele firm, jest powołanie nowej struktury, jaką jest Centrum Kompetencyjne Business Intelligence (BI Competence Center - BICC).

Struktura korzyści

W najbardziej modelowym ujęciu, Centrum Kompetencyjne BI, to zespół na styku IT i biznesu, mający stałą i sformalizowaną strukturę organizacyjną, posiadający zdefiniowane role, zadania i procesy, odpowiedzialny za ciągłe wspieranie i promowanie efektywnego użytkowania rozwiązań Business Intelligence w przedsiębiorstwie.

Stworzenie nowej struktury, jaką jest Centrum Kompetencyjne BI, przynosi wiele bardzo istotnych korzyści. Warto spojrzeć na opinie użytkowników. W ankiecie przeprowadzonej przez BetterManagement.com wśród firm, które posiadają takie rozwiązania, zostały wskazane następujące korzyści:

- upowszechnienie użycia Business Intelligence - 74%

- zwiększenie satysfakcji użytkowników - 48%

- lepsze zrozumienie wartości BI - 45%

- zwiększenie szybkości podejmowania decyzji w organizacji - 45%

- zmniejszenie kosztów osobowych - 26%

- zmniejszenie kosztów software - 24%

W innej ankiecie, przeprowadzonej przez amerykańską edycję Computerworld, firmy, które posiadają bądź planują w najbliższym czasie wdrożyć BICC, wskazywały na następujące aspekty:

- zwiększenie satysfakcji użytkowników - 88%

- zwiększenie szybkości podejmowania decyzji - 86%

- poprawa trafności podejmowanych decyzji - 86%

- upowszechnienie użycia Business Intelligence - 85%

- poprawa współpracy pomiędzy IT a biznesem - 85%

- nowe sposoby użycia BI w organizacji - 75%

- lepsze zrozumienie wartości BI - 71%

- zmniejszenie kosztów osobowych - 51%

- zmniejszenie kosztów technologicznych - 50%

Jak widać, dwie niezależne ankiety, przeprowadzone według różnych metodologii i na innych grupach użytkowników, pokazują dość zgodnie, że stworzenie BICC jest krokiem, który znacząco poprawia efektywność, zwiększa satysfakcję i zaangażowanie użytkowników oraz pozwala na obniżenie kosztów, związanych ze środowiskiem Business Intelligence.

BICC jest jednostką składającą się zarówno z przedstawicieli biznesu, jak i IT. Zgodnie z badaniami Computerworld, typowa liczebność takiego zespołu nie przekracza 10 osób (66% przypadków). Niezależnie od swojej liczebności i struktury wewnętrznej, BICC musi mieć silnego sponsora biznesowego i powinno raportować bezpośrednio do najwyższego poziomu managementu w organizacji (CIO, COO, etc.).

Można sobie wyobrazić BICC jako strukturę "wirtualną", to znaczy grupującą przedstawicieli różnych departamentów, niejako w poprzek standardowej hierarchii organizacyjnej. Podejście takie może być dobrym rozwiązaniem na początek, w sytuacji, kiedy brak dobrze uzasadnionego business case do powołania odrębnej, stałej struktury. Z czasem jednak należy dążyć do wydzielenia całkowicie niezależnej jednostki, posiadającej własne miejsce w organizacji, własny budżet i pełnoetatowych pracowników.


TOP 200