Z jednego miejsca

Wiele obszarów zarządzania systemami BI wykracza poza standardowe funkcje działu IT. Niektóre firmy decydują się na powołanie osobnego centrum kompetencyjnego Business Intelligence.

Z jednego miejsca
Rozwiązania Business Intelligence zagościły na dobre w większości dojrzałych przedsiębiorstw. Dzięki nim użytkownicy biznesowi uzyskali możliwość dostępu do najważniejszych informacji, dotyczących różnych obszarów działalności firmy. Otrzymali również narzędzia pozwalające na skuteczne raportowanie, planowanie, a także prowadzenie zaawansowanych analiz. Zrealizowane projekty w większości charakteryzują się wysokim zwrotem z inwestycji (ROI) i, przede wszystkim, spotykają się z życzliwym przyjęciem przez analityków oraz menedżerów, którym realnie pomagają w codziennej pracy.

Niestety, wdrożone rozwiązania bardzo często mają charakter lokalny, ograniczony do jednego departamentu. Poszczególne grupy użytkowników wykorzystują całkiem różne technologie do prowadzenia analiz w oparciu o wiele niezintegrowanych źródeł danych. Dodatkowo, ta fragmentacja środowisk Business Intelligence ma tendencję do pogłębiania się wraz z upływem czasu. Nowe przedsięwzięcia realizowane są jako niezależne projekty i skupiają się na dobrze zdefiniowanych, lokalnych celach, często nie są poparte żadną korporacyjną strategią w tym zakresie.

W ten sposób firma pozornie rozbudowując swoje zaplecze analityczne, tak naprawdę oddala się od podstawowych założeń Business Intelligence. Nadal istnieje wiele rozłącznych repozytoriów danych (hurtownie, data marty), nadal trwają dyskusje na temat tego, które informacje są "bardziej prawdziwe", nadal brak jednorodnego systemu dystrybucji informacji. Dodatkowo, stan taki powoduje konieczność ponoszenia nieuzasadnionych kosztów, związanych z utrzymywaniem wielu heterogenicznych środowisk, niezależnym zarządzaniem kompetencjami wielu grup użytkowników, a przede wszystkim wynikających z ciągłego integrowania i uzgadniania informacji, pochodzących z różnych obszarów biznesu.

Kolejnym, istotnym zjawiskiem, związanym z dojrzewaniem środowisk Business Intelligence jest to, iż przedsiębiorstwa coraz częściej uświadamiają sobie, że technologia jest tylko jednym i wcale nie najbardziej istotnym elementem takich rozwiązań. Znacznie ważniejsze jest faktyczne wpisanie "zarządzania poprzez informację" we wszystkie procesy zarządzania firmą. To związane jest z koniecznością posiadania i komunikowania jednorodnej strategii BI, a tym samym koniecznością standaryzacji metodologii, narzędzi i danych. Wymaga to również posiadania przez wszystkich użytkowników odpowiednich kompetencji i wiedzy, pozwalających na rzeczywiste wykorzystanie potencjału oferowanego przez technologię.

Standaryzacja jest potrzebna...

Standaryzacja może dotyczyć wielu obszarów. Najważniejsze z nich to technologia oraz sposób definiowania znaczenia informacji (metadane, dane referencyjne).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200