Wideokonferencje dla małych i dużych

W ubiegłym roku, koncern Cisco, będący - liderem usług telepresence, - wypuścił wprowadził na rynek rozwiązanie Umi, będące uproszczoną wersją korporacyjnych systemów wideokonferencyjnych. Cisco Umi składa się z kamery montowanej na telewizorze lub nad nim, konsoli zarządzającej i pilota. System podłącza się go do telewizora HD za pomocą złącza HDMI. Odbiornik musi mieć możliwość podłączenia do internetu. Według danych Cisco, Umi pozwala zestawiać połączenia wideokonferencyjne w rozdzielczości Full HD (1920 x 1080), jeśli pozwala na to łącze internetowe. Jeśliżeli łącze internetowe jest niestabilne lub udostępnia pasmo mniejsze niż 1,5 Mb/s, rozdzielczość obrazu automatycznie przechodzi do trybu 720 lub 480 linii. Cena Cisco Umi to 600 USD za sprzęt oraz 25 USD za miesięczny abonament.

Koncern Microsoft przygotował natomiast platformę Lync, która w wersji standardowej kosztuje ok. 700 USD (plus koszty licencyjne dla pracowników). Lync to wideokonferencje, wirtualna PBX, telefonia IP, komunikator i narzędzie do współdzielenia dokumentów. Koszt nabycia platformy Microsoftu dla segmentu enterprise to już wydatek rzędu 4 tys. USD, warto zatem rozważyć propozycję giganta z Redmond dla średnich i małych firm.

Polecamy: Lync czy open source?

Mniej wymagający klienci mogą z powodzeniem używać np. znanej aplikacji firmy Skype (przejętej w maju br. przez Microsoft) czy ooVoo, skorzystać z oferty zaawansowanych softphone’ów (np. popularna Bria - koszt ok. 50 USD za stanowisko) lub usług świadczonych przez dostawców VoIP.

Najlepsze, najdroższe, największe

Oferta dla najbardziej wymagających klientów, przede wszystkim korporacji czy organizacji międzynarodowych, jest wciąż udoskonalana. Z biegiem czasu nie zmieniają się jednak ceny kompleksowych rozwiązań, obejmujących nie tylko sam sprzęt, ale także wyposażenie sal konferencyjnych, pokoi itp. Na inwestycje rzędu od kilkuset tysięcy USD do kilku milionów mogą sobie pozwolić nieliczni.

Polecamy: Telefonia - drogi do IP ciąg dalszy

Najlepsze rozwiązania HD wymagają zapewnienia wysokich standardów teleinformatycznych w każdej z używanych lokalizacji. Aby zrealizować taką usługę, wszystkie urządzenia końcowe muszą być kompatybilne z systemem HD i być zarządzane przez specjalistyczne oprogramowanie. Zapewnienie wysokiej jakości obrazu oznacza konieczność zakupu kamer o minimalnej rozdzielczości 720p, obsługującej formaty 16:9 i 4:3 oraz przesyłającej obraz z częstotliwością 30 ramek na sekundę.


TOP 200