Wideokonferencje dla małych i dużych

Projektanci systemów "high-end" nie mogą również zapominać o właściwym rozlokowaniu mikrofonów i głośników - tak, aby łatwo można było rozpoznać rozmówcę. Dźwięk, - zarówno ten docierający, jak i transmitowany - powinien być pozbawiony zakłóceń i zabezpieczony przed wpływem urządzeń elektronicznych wysyłających fale radiowe.

Polecamy: OVCC - globalny standard dla wideokonferencji

Do prowadzenia wideokonferencji , szczególnie tych interaktywnych, potrzebna jest odpowiednia ilość dedykowanego pasma. Absolutne minimum to 1 Mb/s, choć prawdziwym komfortem można cieszyć się przy paśmie dwukrotnie większym. Firmy inwestujące w technologie z najwyższej półki powinny mieć także zapewnioną ze strony dostawcy sieci realizację wymagań Quality of Service (QoS).

Mimo poniesienia znaczących kosztów inwestycyjnych, korporacje mogą spodziewać się stosunkowo szybkiego zwrotu kosztów. Analitycy zajmujący się zagadnieniami telepresence przekonują, że wszystko zależy od struktury firmy i obszaru jej działalności. Spółki stricte handlowe, finansowe, nastawione na efektywne pozyskiwanie klientów, które często wysyłają swoich pracowników w dalekie podróże służbowe, najszybciej odczują zalety wideokonferencji HD.

Przykładem może być tu znana firma doradcza, KPMG, która w krótkim czasie po zakupieniu 16 systemów telepresence HP Halo (obecnie Polycom) zaoszczędziła ponad milion dolarów. Dzięki redukcji podróży służbowych o ponad 130 miesięcznie, drugi co do wielkości, norweski ubezpieczyciel - TrygVesta - zmniejszył swoje wydatki minimum o 120 tys. USD.

Ważnym elementem, dodatkowo podnoszącym biznesowe znaczenie wideokonferencji, jest całkowite bezpieczeństwo i poufność przeprowadzanych rozmów. Nowoczesne mostki sieciowe powodują, że dostęp do prowadzonej rozmowy wymaga autoryzacji (poprzez podanie hasła, bycie wpisanym na listę dozwolonych adresów IP itp.).

Rynek zmienia się

Rozwiązań wideokonferencyjnych wciąż przybywa, najszybciej powinni to odczuć przedstawiciele małych i średnich firm, do których kierowana jest coraz bogatsza oferta. Aby dodatkowo wspomóc rozwój rynku, w czerwcu 2011 r. powołano do życia Konsorcjum Otwartej Komunikacji Wizualnej (OVCC - Open Visual Communications Consortium). Celem organizacji ma być zdefiniowanie i promocja otwartej architektury dla systemów zintegrowanej komunikacji audio-wideo. OVCC jest pierwszym takim porozumieniem, obejmującym wielu dostawców, których intencją jest zapewnienie bezpiecznej, opartej na standardach, wizualnej łączności biznesowej między organizacjami i konsumentami. Sukces inicjatywy spowoduje, że powstanie największa tego rodzaju, światowa sieć komunikacji wideo.

Wideokonferencje dla małych i dużych

W 2015 r. wartość rynku korporacyjnych systemów wideokonferencyjnych i telepresence sięgnie 5 mld USD

OVCC powstało dzięki zabiegom firmy Polycom wspartej udziałami takich graczy, jak: Airtel, BCS Global, BT Conferencing , Cable & Wireless Worldwide, Global Crossing, Glowpoint, iFormata Communications, Masergy, Orange Business Services, PCCW Global, Telefonica, Telstra oraz Verizon. Według przedstawicieli organizacji dołączenie do niej innych, znaczących producentów systemów telepresence (konkurentów Polycom - np. Cisco (Tandberg)) nie będzie stanowiło problemu.

Nad nowymi sposobami ułatwienia wspólnej pracy poprzez zestawienie połączenia wideokonferencyjnego pracują także naukowcy Intel Labs. Podczas ubiegłorocznej konferencji Research @ Intel przedstawili oprogramowanie, które upraszcza i uatrakcyjnia prowadzenie rozmów wideo. Połączenie jest zestawiane jedynie wtedy, gdy jej uczestnicy spojrzą w kamerę. Analogicznie - dłuższa przerwa w patrzeniu w "oko" kamery powoduje, że dźwięk staje się przerywany, obraz rozmywa się, a wideokonferencja jest zatrzymywana (lub zakończona zupełnie).


TOP 200