Unified Communications & Collaboration - praca jeszcze bardziej grupowa

Otwartą i wciąż problematyczną kwestią pozostaje stopień bezpieczeństwa danych firmowych, udostępnianych w modelu "cloud". Klienci, którzy zdecydują się na wybór takiej opcji, mogą korzystać z chmur publicznych, prywatnych lub hybrydowych. Najtańszym i najprostszym rozwiązaniem jest skorzystanie z chmury publicznej. W wielu przypadkach jest to wybór jedynie teoretyczny, ponieważ często nie zapewnia odpowiedniego stopnia bezpieczeństwa ani nie daje gwarancji wydajności sieci (w przypadku dostępu do usług przez internet, firmy muszą mieć świadomość, że uzyskanie jakichkolwiek parametrów SLA, znanych z wielu innych umów, jest w praktyce niemożliwe).

Jeśli dobrze funkcjonująca komunikacja firmowa jest kluczowa dla ciągłości działania przedsiębiorstwa, to optymalnym wyborem jest model chmury prywatnej, w której klient otrzymuje własne, wirtualne centrum danych, na którym może uruchamiać wirtualne serwery lub stacje robocze (szczegóły zapisywane są w umowach). Odpowiednio skonstruowane środowisko IT jest zintegrowane z wewnętrzną siecią firmową, dlatego też udostępnianie cennych danych na zewnątrz nie jest konieczne. Wirtualne centrum danych obsługiwane jest zwykle przez szybkie i wydajne pamięci masowe, a łączność z siecią firmową realizowana za pomocą dedykowanych łączy, zapewniających odpowiedni poziom usług (Service Level Agreement).

Ze względów finansowych i ciągłej presji dotyczącej redukcji wydatków, skorzystanie z prywatnej chmury obliczeniowej może być dla wielu firm niedostępne. Według specjalistów rynku, jeszcze przynajmniej przez kilka lat często wybieraną opcją będzie chmura hybrydowa. W modelu tym usługi są dostarczane zarówno z chmury wewnętrznej, jak i zewnętrznej, dostępnej przez publiczny internet. Klienci mogą wówczas wybrać, jakie dane mogą być udostępniane w globalnej sieci, a jakie powinny pozostać w sieci firmowej.

Rynek Unified Communications w modelu “cloud computing" jest jeszcze w początkowej fazie ekspansji. W celu jego rozpowszechnienia operatorzy sieci telekomunikacyjnych współpracują z dostawcami sprzętu, aplikacji i usług. Potencjał takich rozwiązań jest znaczny.

Andrzej Zdrojek,

Presales Manager, Siemens Enterprise

Communications Sp. z o.o.

Wdrożenie systemu zunifikowanej komunikacji to dla przedsiębiorstwa znacząca zmiana jakościowa w sposobie wykorzystania środków telekomunikacji. Użytkownicy UC dużo sprawniej odnajdują najefektywniejszą metodę kontaktu ze współpracownikami. Przykładem moga być wielostronne telekonferencje, które, wcześniej wykorzystywane sporadycznie, stają się łatwe do zestawienia poprzez interfejs użytkownika UC oraz wygodne do zaplanowania, dzięki integracji z kalendarzem i pocztą elektroniczną. Łatwa dostępność sprawia, że możliwości te są chętnie i często wykorzystywane przez użytkowników, co w konsekwencji przyspiesza obieg informacji w firmie i skraca czas realizacji zadań. Jeszcze więcej korzyści przynosi możliwość realizacji wielostronnych konferencji sieciowych - webkonferencji. Nie trzeba przekonywać, że połączenie obrazu wideo z możliwością wspólnej edycji opracowywanego dokumentu, to efektywna alternatywa do rzeczywistego spotkania. Dla sukcesu wdrożenia istotny jest przyjazny i intuicyjny interfejs tej aplikacji, który daje gwarancję, że narzędzie będzie w rzeczywistości wykorzystywane w codziennej pracy. Dzięki idei UC wszystkie kanały komunikacyjne dostępne są z jednolitego interfejsu użytkownika. Istotną zaletą rozwiązania oferowanego przez Siemens Entreprise Communications jest sposób licencjonowania. Aplikacja OpenScape Webcollaboration licencjonowana jest w zależnosci od ilości jednoczesnych konferencji, a nie liczby użytkowników, dostępna jest więc nie tylko dla wybranych lecz dla wszystkich pracowników. Wdrożenie rozwiązania UCC oferowanego przez Siemens Enterprise Communication gwarantuje że konferencje web staną się standardowym narzędziem współpracy stanowiąc istotny krok w rozwoju organizacji


TOP 200