Unified Communications & Collaboration - praca jeszcze bardziej grupowa

Ważnym aspektem, który w przypadku systemów UC niejednokrotnie decydował o inwestycji (lub jej braku), był jasno określony współczynnik zwrotu kosztów - ROI (Return On Investment). Mimo upływu lat nadal nie istnieje uniwersalny sposób na jego oszacowanie. Wszystko zależy od wielkości firmy, działającej infrastruktury, wyboru odpowiedniej ścieżki migracji do świata IP (full IP, rozwiązania hybrydowe, zakup pojedynczych bram VoIP).

Unified Communications & Collaboration - praca jeszcze bardziej grupowa

Unified Communications to zbiór wielu rozwiązań z zakresu komunikacji IP

Specjaliści szeroko pojętego rynku Unified Communications zwracają szczególną uwagę na kilka elementów, które zdominują w najbliższych latach segment komunikacji IP. Głównym trendem ma być ekspansja usług zarządzanych i udostępnianych przez dostawców zewnętrznych (wirtualne PBX, model "cloud computing", Software as a Service). Rozwiązania IP takich gigantów, jak Microsoft czy Cisco, przeznaczone są przede wszystkim na rynek korporacyjny, gdzie koszty inwestycji mogą być znaczne, a ich zwrot rozłożony na wiele lat.

Kolejnym rozwiązaniem, które jest wymieniane jako część składowa UC, a z racji swego znaczenia dla gospodarki zasługuje na oddzielne rozpatrzenie, są wideokonferencje. Eksperci rynku prognozują, że rozwój tego segmentu IT będzie dynamicznie postępował, z korzyścią dla klientów. Wzmożona konkurencja sprawi, że w następnych latach świat wideokonferencji wysokiej jakości będzie dostępny dla coraz większej grupy odbiorców i przyczyni się do istotnych oszczędności (podróże służbowe, spotkania itp.).

Inwestycja w Unified Communications oznacza również otwarcie nowych kanałów pozyskiwania klientów. Znaczącą rolę mogą tu odegrać sieci społecznościowe i aplikacje, funkcjonujące pod wspólną nazwą Enterprise 2.0 (blogi, udostępnianie firmowych materiałów audio-wideo w sieci, narzędzia do bezpośredniej komunikacji z użytkownikiem).

W przypadku tak rozbudowanych narzędzi, jak Unified Communications, wymienianie i hierarchizowanie wszystkich korzyści jest często niepotrzebne, ponieważ dla każdej firmy, co innego może być kluczową funkcjonalnością.

O ile jednak wybór konkretnych walorów rozwiązań UC może być kwestią indywidualną, o tyle już problemy i wątpliwości decydentów, mających wpływ na inwestycje w systemy ujednoliconej komunikacji, są cechą wspólną.

Najczęściej powtarzanymi obawami są te związane z wpływem wdrożenia Unified Communications na bezpieczeństwo sieciowe przedsiębiorstwa, nieprzewidzianym wzrostem nakładów finansowych na sprzęt i aplikacje potrzebne do uruchomienia systemu, klarownym pokazaniem zależności między inwestycją w UC a oszczędnościami w bieżących wydatkach operacyjnych.


TOP 200