Storage dla małych i średnich przedsiębiorstw

Zabezpieczenie na wypadek awarii

Świadomość potrzeby odpowiedniego zadbania o bezpieczeństwo danych wśród przedsiębiorców z małych i średnich firm stopniowo wzrasta, ale wciąż wielu z nich nie zdaje sobie sprawy, że wraz z utratą kluczowych danych pojawia się także ryzyko utraty klientów, zysków, a nawet przerwanie ciągłości biznesowej. Z drugiej strony, dla przedsiębiorców ważna jest racjonalizacja kosztów związanych z pamięcią masową poprzez efektywne zarządzanie jej zasobami i wykorzystanie przestrzeni.

Zagrożenia dla danych nadal pozostają podobne - uszkodzenia mechaniczne, katastrofy naturalne, błędy ludzkie czy wirusy komputerowe, ale sposoby, w jakie tworzymy i zapisujemy dane stale się zmieniają. Stacjonarnie, w podróży, zdalnych biurach i u zdalnych pracowników - w każdym z tych miejsc należy zapewnić odpowiednie rozwiązania pozwalające na przywrócenie danych. Analitycy szacują, że ponad 60% danych firmowych zgromadzonych jest na stacjach roboczych i laptopach. W mniejszych firmach jest to zdecydowanie więcej - nawet 90%. Z reguły pliki, nad którymi pracują zatrudnieni w firmie tworzone są w jedynej kopii. Koszty utraty danych mogą być naprawdę wysokie. Dla przykładu samo tylko przepisanie 20 MB danych o sprzedaży zajmuje średnio 19 dni i kosztuje 17 tysięcy dolarów. Koszty samej utraty danych i jej wpływ na działanie biznesu mogą być o wiele wyższe.

Zobacz również:

  • Wielka inwestycja Atmana w przetwarzanie danych
  • AI ma duży apetyt na prąd. Google znalazł na to sposób
  • OpenAI rozważa stworzenie własnych układów scalonych AI

Które dane należy backupować?

Cyfrowe zasoby każdej firmy mają inne znaczenie dla prowadzonej działalności. Profil firmy, której działalność polega na tworzeniu grafiki komputerowej, obróbce zdjęć i montażu sugeruje, że cenne, a zatem poddane bezwarunkowo backupowi, będą wszystkie pliki graficzne - rezultat pracy grafików, który jest podstawowym dobrem wytwarzanym i sprzedawanym przez firmę. Z kolei firma produkująca metalowe ozdoby będzie potrzebowała backupować np. bazę danych systemu MRP.

Każda firma potrzebuje polityki backupu w zakresie poczty elektronicznej, bazy danych klientów oraz dokumentów księgowych. Backup wszystkich dysków serwera zapewni ochronę wszystkich danych zgromadzonych w systemie i plików samego systemu operacyjnego. Jest to bardzo dobre rozwiązanie w sytuacji, gdy istnieje potrzeba przywracania plików rozwiązaniami bare metal. Co jednak, gdy ochroną backupu będzie trzeba objąć np. tylko pocztę e-mail i przywracać na żądanie użytkowników tylko pojedyncze wiadomości? W takich wypadkach należy przewidzieć zastosowanie odpowiednich dla danych usług agentów backupu, które znają specyfikę konkretnych archiwizowanych danych.

Podstawowe zabezpieczenie danych

Z reguły pierwszą linią obrony w niedużych firmach są wykonywane co pewien czas kopie zapasowe na nośnikach takich jak CD czy DVD lub na zewnętrznych dyskach twardych podłączanych poprzez port USB bądź do sieci lokalnej. Większe organizacje wymuszały do tej pory przechowywanie istotnych plików w sieciowym udziale dyskowym, jednak obecny trend w postaci BYOD (Bring Your Own Device) często uniemożliwia centralizowanie zapisu danych. W takim przypadku oprócz uruchomienia rozwiązania do backupu danych z serwerów niezbędne jest także przemyślenie sposobu tworzenia kopii danych zgromadzonych na dyskach pracowników. Jednym z rozwiązań jest wykorzystanie systemów Continuous Data Protection.

Backup - istotne parametry

• Narzędzia. Zadania backupowe nie muszą być wykonywane ręcznie ani sporządzać odpowiednich skryptów. Do wykorzystania jest cała gama oprogramowania, które ułatwia planowanie i wykonywanie backupów. Zastosowanie usługi backupu w chmurze sprawia, że nie trzeba się w ogóle przejmować oprogramowaniem, bo dostarcza je usługodawca.

• Częstotliwość kopii. Częstotliwość wykonywania pełnych kopii zapasowych należy dopasować do charakterystyki przedsiębiorstwa. Większości firm wystarczy 1-3 kopii w tygodniu. Częstotliwość wykonywania przyrostowych kopii zapasowych - czyli backupu plików, które zmieniły się od ostatniej kopii pełnej. W większości przypadków wystarczy ich wykonywanie raz na dzień. W przypadku biznesów opartych na działaniach online - np. portali internetowych, przydadzą się kopie zapasowe tworzone z większą częstotliwością (nawet kilka razy dziennie). Odpowiednie wyważenie pomiędzy kopiami pełnymi i przyrostowymi pozwala na optymalizację kosztów przy jednoczesnym pełnym zabezpieczeniu danych.

• Godziny wykonywania kopii. Okno backupowe oznacza godziny, w których wykonywane są kopie. Właściwie mogą być wybrane dowolnie, jednak musimy pamiętać, że duża liczba kopiowanych plików ogranicza na ten czas przepustowość danych. Czy będzie to ograniczenie pasma WAN, czy LAN - zależy od wybranego modelu backupu (lokalnie czy w chmurze). Najczęściej dla typowych biur okno backupowe ustawiane jest po godzinach pracy.

• Czas przechowywana danych. Ponieważ przestrzeń dyskowa, na której przechowywane są kopie, nie jest za darmo i ma skończoną pojemność - szczególnie gdy backup tworzony jest w ramach zasobów firmy, ale także w ramach pakietu przestrzeni zakupionej o operatora usługi w chmurze - warto przy tworzeniu polityki tworzenia kopii zapasowych przemyśleć, jak długo kopie danych będą potrzebne i kiedy mają zwolnić miejsce nowym danym.


TOP 200