Rzeczy pierwsze

Komunikacja w projekcie

Zaplanuj działania związane z dystrybucją informacji o projekcie, wymaganiach, działaniach, ich przebiegu i niezbędnych zasobach. Przygotuj strukturę i plan zbierania informacji i danych o przebiegu projektu, wyznacz osoby odpowiedzialne za to na najniższych szczeblach hierarchii projektu. Zaplanuj harmonogram zbierania raportów o postępach prac oraz zasady (zasoby) ich gromadzenia, archiwizowania i analizy.

Współpraca z podwykonawcami

Określ produkty, zasoby, usługi, które będą musiały być wykonane przez podwykonawców, ustal reguły ich kwalifikowania pod względem skuteczności, jakości i kosztu, ustal zasady współpracy i udziału w bieżących fazach, działaniach projektowych, zaprojektuj zasady specyfikacji, odbioru i standardy, którym powinny odpowiadać poszczególne prace, działania, produkty wykonywane przez kooperantów.

Plan realizacji projektu

Przygotuj plan realizacji projektu, uwzględniający wyniki wszystkich poprzednich działań. Pamiętaj, że będą go czytać główni udziałowcy i sponsorzy projektu, a więc musi być zrozumiały dla wszystkich i wykazać, że wszystkie cele zostaną zrealizowane. Nie bój się wypunktować tych elementów planu, które wiążą się z największym ryzykiem, wskaż jednak możliwe sposoby jego zmniejszenia.

Weryfikacja planu realizacji projektu

Poddaj plan realizacji projektu krytyce zespołu projektowego, a następnie sponsorów i głównych udziałowców. Uwzględnij w miarę możliwości wszystkie życzenia i sugestie.

Formalna autoryzacja planu realizacji projektu

Zdobądź formalną, pisemną zgodę na realizację projektu według zatwierdzonego planu od wszystkich sponsorów i udziałowców.

Realizacja projektu

Realizuj wszystkie zaplanowane działania, pamiętając, że życie i tak zweryfikuje twoje plany. Bądź elastyczny i jeśli już wprowadzasz jakieś zmiany, pamiętaj o ich dokumentowaniu i autoryzacji przez sponsorów.

Zakończenie projektu

Przeprowadź zgodne z zawartymi umowami końcowy odbiór i akceptację projektu. Podziękuj za współpracę i wyraź swoje uznanie dla zespołu projektowego. Przeprowadź krytyczną, dyskusję przebiegu projektu, stwórz listę tych rzeczy, które się udały, a które nie, przeprowadź końcowy audyt procesów kierowniczych i produkcyjnych projektu. Wprowadź niezbędne zmiany, poprawki i uaktualnienia do dokumentów, standardów i procedur projektowych. Pomogą ci w następnym projekcie.

Tomasz Byzia jest wykładowcą na Wydziale Elektroniki Politechniki Warszawskiej i kursie CITCOM, zajmującym się zagadnieniami zarządzania projektami informatycznymi i jakością oprogramowania.

Zarządzanie projektami informatycznymi - część 1


TOP 200