Rzeczy pierwsze

Cykl projektu

Sekwencja faz projektowych jest zwana cyklem życia projektu. Inny będzie cykl projektowania dużego systemu MRP, inny systemu kontroli ruchu lotniczego, a jeszcze inny programatora pralki. Cykl życia projektu definiuje, jakie dane będą podstawą działań projektowych danej fazy, jak będzie odbywać się ich przetwarzanie, jakie narzędzia lub metodyki powinny być zastosowane, kto jest odpowiedzialny i kto realizuje poszczególne działania, jakie jest wsparcie organizacji (potrzebne zasoby, siły i środki wytwórcze) oraz co będzie produktem fazy i jakie będą kryteria jego odbioru i oceny.

Jeśli szczegółowy opis cyklu życia zostanie uzupełniony o specyficzne dla poszczególnych faz formularze projektowe, techniki analizy, metody weryfikacji itp., to będziemy go nazywać metodyką zarządzania projektem. Przykładem może być metodyka CASE Oracle"a. Każda firma powinna w miarę dojrzewania i zdobywania praktyki dążyć do formalizowania (uszczegółowiania) swoich cykli projektowych. Metodyczność realizacji projektów i wynikająca z niej odporność procesów na zdarzenia losowe (przypadek) są jednym z ważniejszych elementów budowania przewagi konkurencyjnej firmy.

Kierowanie i produkcja

W dziedzinie zarządzania projektem wyróżnia się dwa typy procesów: procesy kierownicze, odpowiedzialne za organizowanie i monitorowanie prac, oraz procesy produkcyjne, związane z tworzeniem produktu. Za pierwsze odpowiadają menedżerowie, za drugie - informatycy. Zarządzanie projektami jest więc dziedziną interdyscyplinarną. Obejmuje pewien zestaw ogólnych zaleceń i metod związanych z racjonalnym zarządzaniem wszelką ludzką działalnością, ale ściśle odnoszących się do konkretnej technologii danego produktu. To na styku tych dwóch światów rodzi się najwięcej nieporozumień i tu mają źródło wszelkie niepowodzenia. Przerysowując problem, można powiedzieć, że menedżerowie nie znają się na informatyce, tak jak informatycy nie znają się na zarządzaniu. Tylko od ich wzajemnego zrozumienia i chęci współpracy zależy powodzenie całego przedsięwzięcia. Bez wypracowania skutecznych metod komunikacji i dobrej woli obu stron, kierownik projektu nigdy nie zrozumie, dlaczego poprawienie skuteczności testowania oznacza znajdowanie większej liczby błędów, a informatyka zdziwi dyrektywa zaniechania tworzenia dokumentacji projektowej, aby zdążyć z projektem "na czas".

Każdy projekt jest realizowany w konkretnym, złożonym otoczeniu organizacyjno-ekonomicznym. Mimo iż projekt kieruje się swoimi prawami i wewnętrzną logiką działań, to nie można mówić o nim w oderwaniu od polityki firmy, jej struktury organizacyjnej, sytuacji na rynku itd. Zarządzanie projektem to w istocie sztuka kompromisów między planowanym czasem, budżetem projektu, jakością, stopniem spełnienia wymagań użytkownika, dostępnymi zasobami, narzędziami, planowanymi korzyściami a ryzykiem niepowodzenia.

Kącik praktyka

Przykładowa lista czynności inicjujących projekt (Poniższa lista nie jest i nie może być kompletna stosownie do zasady ZZZ. Dlatego pierwszym krokiem jest dostosowanie listy do potrzeb nowego projektu, a ostatnim jest jej aktualizacja stosownie do doświadczeń nabytych w toku jego realizacji.)

Przygotowanie

Zbierz informacje niezbędne do rozpoczęcia pracy, zaktualizuj swoją listę podstawowych działań, weź głęboki oddech i zaczynaj...

Określenie celu projektu

Sprecyzuj cel projektu, identyfikujący jego głównych udziałowców i sponsorów, określający co ma powstać w wyniku projektu i jakie będą korzyści z jego realizacji dla poszczególnych udziałowców.

Autoryzacja projektu

Zdobądź formalne przyzwolenie/zgodę na rozpoczęcie działań projektowych od sponsorów (przełożonych). Nadaj projektowi nazwę, ustal, kto jest odpowiedzialny za projekt ze strony kierownictwa poszczególnych sponsorów, udziałowców, poznaj współpracowników, kooperantów i dostępne Ci zasoby.


TOP 200