Przyszłość z laboratorium

Interfejs użytkownika - co zastąpi mysz?

Wykorzystywany do komunikacji z komputerami interfejs użytkownika nie zmienił się od 1984 r., gdy na rynku pojawił się pierwszy model Apple Macintosh. Kursory, pliki, foldery, okienka, paski przewijania, kontrolki to standardowe elementy praktycznie każdej platformy graficznej.

Mogłoby się wydawać, że radykalnie nowe koncepcje interfejsów pojawiają się przede wszystkim w Hollywood i kręconych tam filmach science fiction. Czasami można się zastanawiać, czy prezentowane tam pomysły pozostaną czystą fikcją, czy też mogą znaleźć praktyczne, komercyjne zastosowanie?

Inżynierowie z Microsoftu nie są pod tym względem sceptykami i opracowują platformę Surface UI, która ma wykorzystywać innowacyjne urządzenia do komunikacji z interfejsem oraz mechanizmy pozwalające na transformację standardowych elementów, takich jak tabele, w obiekty umożliwiające wprowadzanie zmian i wykonywanie obliczeń w środowiskach pracy grupowej.

Platforma g-speak składa się z trzech podstawowych elementów funkcjonalnych:

1. Interfejsu analizującego ruch dłoni i palców, który generuje odpowiednie polecenia wykorzystywane do sterowania zewnętrznymi aplikacjami lub urządzeniami (umożliwia on współpracę również z klasycznymi myszami lub klawiaturami).

2. Modułu Recombinant Networking do integracji różnych urządzeń i aplikacji włączonych do systemu oraz synchronizacji i koordynacji wymiany danych lub poleceń, by trafiały one do odpowiedniego adresata w sieci.

3. Real-world Pixels - mechanizmu umożliwiającego określanie przestrzennego położenia obiektów.

Ale chyba najbardziej znanym pomysłem Microsoftu jest Kinect for Xbox 360 (projekt Natal) - nowatorski interfejs użytkownika, który nie wykorzystuje żadnych klasycznych kontrolek i urządzeń wejściowych, a umożliwia sterowanie funkcjami przez gesty i ruchy dłoni. Kinect ma być najpierw instalowany w konsolach do gier Microsoft Xbox, by zwiększyć ich atrakcyjność w konkurencji z konsolami Nintendo Wii. W ten sposób Microsoft chce też praktycznie przetestować odpowiedź rynku, a jeśli okaże się, że technologia ta zostanie dobrze przyjęta przez użytkowników, to Kinect może znaleźć wiele innych zastosowań, np. zastąpić obecnie stosowane ekrany dotykowe lub inne interfejsy wykorzystywane m.in. w publicznych kioskach informacyjnych.

Chyba najlepszym przykładem nowej generacji interfejsów UI jest opracowany przez Oblong Industries i od pewnego czasu dostępny na rynku jako produkt komercyjny - system g-speak. Jest to środowisko SOE (Spatial Operating Environment), udostępniające funkcje precyzyjnej kontroli i sterowania obiektami graficznymi lub fizycznymi za pomocą gestów.

Już od 2008 r. Oblong oferuje platformę, narzędzia i biblioteki programistyczne SDK (Software Development Kit) umożliwiające tworzenie systemów dopasowanych do wymagań użytkowników i wykorzystujących różne aplikacje, usługi ich wdrażania, a także gotowe systemy g-speak. Według informacji tej firmy, zostały one wdrożone przede wszystkim w wielu największych międzynarodowych korporacjach.

Don Tapscott

Prezes nGenera Insight oraz autor takich bestsellerów, jak "Growing Up Digital" (1998) i “Wikinomics: How Mass Collaboration Changes Everything" (2006). Jego najnowsza książka ma mieć tytuł “Macrowikinomics-Rebooting Business and the World".

Najpierw była era społeczeństwa rolniczego, później nastąpiła rewolucja przemysłowa, a do niedawna wciąż żyliśmy w erze społeczeństwa industrialnego. Obecnie zaczyna się kolejna transformacja - do ery sieciowej inteligencji, której głównym sprawcą jest internet. Świat, który znamy, będzie się zmieniał i to, do czego się przyzwyczajaliśmy - nigdy nie wróci. I nawet jeśli to słabe pocieszenie, to zarówno ludzie, jak i korporacje mają coraz mniej czasu, aby przystosować się do nowej rzeczywistości. A kto nie będzie w stanie zaadoptować się, ten zginie.


TOP 200