Popyt na wspomaganie

Wraz z MFG/PRO QAD Polska oferuje dwa produkty partnerskie. Pierwszy z nich to aplikacja typu APS brytyjskiej firmy Preactor, zawierająca gotowe biblioteki z dziesiątkami algorytmów optymalizacyjnych i generatorem do tworzenia własnych. Możliwe jest optymalizowanie produkcji pod kątem rentowności, określonych klientów, minimalizacji czasu przestojów i wiele innych. Druga aplikacja to stworzony przez QAD Polska wspólnie z firmą Cotium portal do przyjmowania i śledzenia online stanu zamówień B2C i B2B (pełna integracja z MFG/PRO). Jest jeszcze jedno wspólne dzieło - konfigurator produktów wykonujący "w locie" wycenę aktualnej konfiguracji produktu.

Moduł EDI został rozbudowany o automatyczny eksport faktur do MFG/PRO (dotychczas automatyczny był jedynie import faktur), zaś biblioteki wzbogacono w nowe typy dokumentów. Ponadto QAD zintegrował MFG/PRO z oferowanym przez Sterling Commerce serwerem EDI Gentran.

SAP - MySAP ERP

Na pierwszy kwartał 2005 r. SAP szykuje nową wersję systemu MySAP ERP - MySAP ERP 2004. Jedną z podstawowych zmian będzie zmiana warunków licencjonowania - w ramach podstawowej licencji klient otrzyma prawo do użytkowania biznesowych i technicznych elementów oprogramowania, które były dotychczas sprzedawane oddzielnie. Wraz z systemem transakcyjnym MySAP ERP klient zyska m.in. hurtownię danych SAP BW, portal korporacyjny SAP Enterprise Portal z gotowymi rozwiązaniami samoobsługowymi dla pracowników, menedżerów, klientów i dostawców, środowisko integracyjne SAP NetWeaver, aplikacje mobilne, system do zarządzania projektami SAP cProject Suite i wiele innych.

W module finansowym nowością jest kompleksowy moduł do zarządzania kredytem kupieckim (ustalanie limitów, audyt, analiza, wsparcie decyzji itp.). Usprawniono również zarządzanie gotówką oraz śledzenie ściągalności należności. Jednym z nowych ułatwień dla grup kapitałowych jest wprowadzenie jednej uniwersalnej struktury danych dla wszystkich ksiąg głównych, co ułatwi konsolidację. Nowa struktura księgi głównej umożliwia ponadto jej łatwe rozszerzanie o nowe pola.

W MySAP ERP pojawiło się nowe narzędzie: SAP Variant Configurator. Przy użyciu graficznych mechanizmów projektowania pozwala ono w łatwy sposób stworzyć definicję produktu występującego w wielu wariantach oraz zdefiniować możliwe warianty. Narzędzie to integruje się z aplikacjami odpowiedzialnymi za logistykę, planowanie produkcji, finanse, raportowanie itd., dzięki czemu proces przygotowania oferty wariantów można skoordynować z innymi procesami zachodzącymi w firmie. Rozszerzono także funkcje związane z rozwojem i testowaniem prototypów nowych produktów, w tym planowanie, śledzenie, kontrolę jakości itd.

W dziedzinie logistyki nowością jest automatyczna obsługa radiowych metek RFID na każdym etapie ruchu towaru (rozładunek, pakowanie, wysyłka). Znacznie więcej nowego widać w funkcjonalności dotyczącej zarządzania majątkiem trwałym - nowy moduł spójnie traktuje wszystkie aspekty zarządzania zasobami, w tym remonty, obsługę finansową, zarządzanie usługami i kontraktami związanymi z majątkiem trwałym, pomiary i odczyty, budżetowanie i kontrolę kosztów oraz wiele innych.

Scala - System iScala

Epicor - nowy właściciel firmy Scala koncentrował się ostatnio na rozwijaniu funkcjonalności iScala w dziedzinie wymiany danych i integracji z aplikacjami innych producentów. Nie chodzi tu jedynie o prosty import/eksport, ale inicjowanie transakcji online w dowolnym module systemu iScala przez systemy zewnętrzne i odwrotnie. Te nowe możliwości powstały dzięki wskrośnemu wykorzystaniu XML, to z kolei wymagało poważnych zmian w konstrukcji systemu. Zmiany są wprowadzane od ok. 3 lat, jednak dopiero od ok. roku zaczynają być stopniowo widoczne. Dobrym przykładem takiej integracji jest oferowana wspólnie z iScala aplikacja Microsoft CRM (iScala CRM).

Kolejny ważny obszar zmian to analiza danych i raportowanie. W systemie pojawiło się proste narzędzie Query Designer pozwalające na tworzenie prostych zapytań do bazy. Jeżeli zmieni się struktura bazy iScala, np. pojawi się nowe pole czy tabela, narzędzie automatycznie to wykryje i udostępni użytkownikowi. W narzędziu Web Reporter pojawiły się nowe funkcje - teraz można zaplanować, by określony raport był wykonywany określonego dnia (cyklicznie bądź nie) o określonej godzinie i by został wysłany do określonej grupy osób w formie pliku Crystal Report lub Excel załączonego do wiadomości e-mail.

W systemie iScala pojawił się ostatnio całkiem nowy system zarządzania zasobami (środki trwałe i wyposażenie) ukierunkowany na usługi profesjonalne, jak serwis, leasing, dzierżawa itp. To ważna nowość - do tej pory moduł środków trwałych był funkcjonalnie ubogi - służył głównie do podstawowej rejestracji, bez możliwości wykorzystania go jako narzędzia biznesowego. Nową aplikację zintegrowano z modułem serwisowym, magazynowym i logistycznym oraz oczywiście finansowym.

Jeszcze w tym roku system iScala zostanie wzbogacony w zarządzanie procesem przygotowania budżetu, zaś w pierwszej połowie 2005 r. istniejący moduł płacowy będzie rozszerzony o funkcje zarządzania kadrami, choć moduł kadrowy będzie też można nabyć samodzielnie. Planowane jest dalsze rozszerzanie funkcjonalności integracyjnej oraz zarządzania zasobami w kierunku integracji z Microsoft Project.

Systems Union - System SunSystem

Na początku 2004 r. Systems Union przejęła MIS - niemieckiego producenta rozwiązań analitycznych i raportujących. Obecnie są one integrowane z SunSystem jako SunSystem Custom BI i Sun System Analytic Applications w ramach platformy SunSystem Analytics. W jej ramach dostępna jest także nowa wersja Vision - modułu analitycznego z funkcjami drill down. Vision 6 to już Vision for Applications, co oznacza, że analizy mogą obejmować dane przechowywane w systemach zewnętrznych.

SunSystem został ostatnio wzbogacony w całkiem nowy moduł Enterprise Planning, którego rolą jest zarządzanie procesem budżetowania "od zera". Zawiera dedykowany workflow, wersjonuje dokumenty, dba o spójność itp. Do tej pory SunSystem oferował jedynie możliwość wczytania gotowego budżetu i funkcje kontrolingowe.

Wśród zmian jest także rozbudowa funkcji związanych z procesem decyzyjnym poprzedzającym zamówienia zakupowe (obieg pracy, akceptacja, porównania z kwotami zarezerwowanymi w budżetach na dany okres itp.). Oczywiście, dotyczy to zakupów na potrzeby projektów, wyposażenia czy drobnych zakupów biurowych, a nie zakupów towaru do dalszej odsprzedaży czy surowców do produkcji. Istnieje możliwość ustalenia uprawnień zakupowych, definiowania procesów decyzyjnych, tworzenia katalogu towarów zaakceptowanych, a także automatycznego wczytywania katalogów w formacie XML.


TOP 200