Popyt na wspomaganie

Konfigurator produktów, dotychczas silnie powiązany z modułem sprzedaży, został wydzielony jako samodzielna aplikacja, którą można integrować z innymi systemami. Wydzielenie konfiguratora powoduje, że można go używać do zamówień wewnętrznych. PeopleSoft wprowadził ponadto możliwość podglądu stanu realizacji zleceń produkcyjnych z poziomu zamówień klienta. Pojawiły się funkcje prognozowania (sprzedaży, zabezpieczenia magazynowego itp.) - dostosowane do potrzeb małych i średnich firm, a także wzbogacone o nowe funkcje prognostyczne, np. funkcje trendu z wygładzaniem wykładniczym.

W nowej wersji promocje mogą być automatycznie uwzględniane w procesie sprzedaży. Promocje własne można ponadto powiązać i analizować w kontekście upustów i promocji uzyskanych od dostawców. Kwotowanie może dynamicznie uwzględniać różne parametry, np. to, za ile klient kupił w ostatnim okresie produkty z określonej grupy czy z określoną marżą itp. (segment-based selling). Wszystkie operacje związane z procesem sprzedaży są zapisywane w pliku log, łatwo można więc stwierdzić, kto i kiedy uaktywnił cennik, zmienił dane o produkcie itp.

Dodano obsługę dwóch niezależnych od siebie jednostek miary (tzn. takich, które nie podlegają wzajemnej konwersji) - każdy surowiec i półprodukt może więc być śledzony wg wagi i równocześnie wymiarów zarówno na etapie zakupu, magazynowania, przerobu, jak i w module finansowym. Jednocześnie wprowadzono możliwość śledzenia odchyleń kosztów rzeczywistych od kosztów standardowych z dokładnością do pojedynczego stanowiska. Znacznie rozbudowano moduł transportu zewnętrznego - można w nim m.in. zdefiniować dowolną liczbę stawek frachtowych, a każdy z elementów składowych kosztów transportu ustawić jako oddzielne konto analityczne, co pozwala bardzo dobrze kontrolować koszty transportu, zwłaszcza gdy przewozów jest bardzo dużo.

Jest też kilka zmian technologicznych. Cienki klient Java obsługuje nie tylko IE 5 i 6, ale także starsze wersje tej przeglądarki (3 i 4). Pojawiła się możliwość bezpośredniego importu i eksportu danych z klienta ERP 9 z/do Excela. W związku z udoskonaleniem klienta PeopleSoft udostępnił graficzne narzędzia do definiowania przebiegu procesów pracy.

SSA Global - System Baan ERP

SSA Global - właściciel systemu Baan przygotowuje się do wprowadzenia na polski rynek zlokalizowanej edycji najnowszej wersji systemu Baan - Baan ERP LN. Zlokalizowany system powinien zostać udostępniony w pierwszym kwartale 2005 r. Wśród nowości będą: interfejs oparty na przeglądarce WWW połączonej z cienkim klientem Java (WebTop), portal korporacyjny, pełna separacja uprawnień itp.

Kamienie milowe nowej wersji to: odświeżony, jeszcze potężniejszy funkcjonalnie moduł konfiguracji produktu i obsługa produkcji na zamówienie, zaawansowane planowanie i harmonogramowanie produkcji (rozbudowany moduł APS z dużą liczbą parametrów), jak również nowy system zarządzania informacją o produkcie (PLM 8.0). Będzie też rozszerzony moduł serwisowy, a także moduł remontów i konserwacji. SSA Global deklaruje, że nie będzie zmuszać klientów użytkujących systemy Baan IV i iBaan (Baan V) do migrowania do "szóstki". Na dowód tego udostępnił im paletę nowych modułów i funkcji integrujących się z "czwórką" i "piątką", a jednocześnie nadających się do łatwego przeniesienia do najnowszej wersji.

Wśród nich można znaleźć m.in. wspomniany wyżej webowy, dynamicznie dostosowujący się do wprowadzonych modyfikacji interfejs użytkownika WebTop. Jest także LeanWare - aplikacja do zarządzania "odchudzoną" produkcją bez zleceń produkcyjnych i planowania MRP (wyłącznie na podstawie elektronicznych kart kanban). Jedną z nowości jest system informowania kierownictwa CPM (Corporate Performance Management) oparty na narzędziach Cognos rozbudowanych o modele danych systemu Baan. Z systemami Baan IV i iBaan integrować się będzie także system do składania i śledzenia zamówień poprzez portal WWW. Platforma komunikacyjna OpenWorld pozostanie technicznie niezmieniona - zmianie uległa tylko nazwa. Obecnie nazywa się SSA Integration.

QAD - MFG/PRO

QAD wprowadził ostatnio do sprzedaży zaktualizowaną wersję systemu MFG/PRO EB2 - MFG/PRO EB2.1. Jej polska wersja będzie dostępna na przełomie I i II kwartału 2005 r. A tak przy okazji - QAD zmieniło ostatnio podejście do lokalizacji systemu - obecnie oddzielnie oferowane są trzy elementy: system MFG/PRO EB2, moduł European Accounting (zawierający wszystkie funkcje niezbędne do funkcjonowania firmy w UE) oraz nakładka lokalizacyjna PLP. EB2.1- umożliwia podział systemu na niezależnie funkcjonujące domeny, dla których zdefiniować można oddzielne plany kont, waluty, podatki, reguły i wzory dokumentacji transakcji, plany produkcji i wiele innych elementów.

Poprzedzająca wersję EB2.1 aktualizacja SP4 dla wersji EB2 zawiera udoskonalenia w dziedzinie zarządzania produkcją (moduł Lean Manufacturing). Wprowadzono planowanie z uwzględnieniem teorii ograniczeń, możliwość wizualizacji kart kanban oraz ich współdzielenie w ramach łańcucha dostaw poprzez portal MFGx.NET. Dzięki tej innowacji duże firmy użytkujące MFG/PRO mogą łatwo synchronizować produkcję poddostawców z własnym planem produkcji, nawet jeśli ci nie dysponują systemem ERP.

W MFG/PRO pojawiła się automatyczna obsługa magazynów konsygnacyjnych, zarówno po stronie zakupowej, jak i sprzedażowej. Z systemem zintegrowano także aplikację Advanced Inventory Management opracowaną przez przejęty w ub.r. przez QAD europejski dział firmy TRW ISCS. Aplikacja ta służy do zarządzania magazynami wysokiego składowania, w tym optymalizacji składowania i pobierania, a także pakowania towarów.


TOP 200