Popyt na wspomaganie

Digitland - System Digitland Enterprise

Digitland rozwijał ostatnio mocno funkcjonalność związaną z procesem oferowania - od pierwszego kontaktu, poprzez formalne zapytania ofertowe, wymianę propozycji, aż po rejestrację umowy jednorazowej lub ramowej wraz z przywiązanym do niej cennikiem. System prowadzi historię wymiany korespondencji wraz z załącznikami. Równocześnie producent wprowadził mechanizm pozwalający weryfikować poprawność dokumentów wprowadzanych do systemu w oddziałach - ma on pomóc firmom w ograniczaniu strat związanych z błędnie wypełnionymi dokumentami (np. w kontekście zwrotu VAT).

Dotychczasowe planowanie produkcji oparte na zapasach, maszynach, ludziach i zleceniach zostało rozbudowane o planowanie z uwzględnieniem ograniczeń technologicznych. Przykładowo, system zasygnalizuje, że proponowanego planu nie można wykonać, jeśli nie będzie można zaalokować dla niego odpowiedniej liczby narzędzi, urządzeń pomiarowych lub mocy produkcyjnych kooperantów.

Kierunkiem rozwoju Digitlandu jest szeroko rozumiana logistyka. Ostatnio pojawił się nowy moduł obsługujący transport zewnętrzny. Na razie jest to jedynie rejestrator tego, co, kto i kiedy przyjął do przewozu i w jakiej cenie, choć, z drugiej strony, aplikacja potrafi także rozliczyć koszty transportu w module finansowym. Firma dąży do tego, aby w systemie można było wystawić list przewozowy i wysłać go do spedytora jako plik lub też by system automatycznie wypełniał formularz na witrynie WWW spedytora. W planie jest także porównywanie ofert spedycyjnych.

Nowości są również w obszarze transportu wewnętrznego. Digitland wprowadził możliwość składania przez oddziały terenowe zamówień do współpracujących z firmą magazynów logistycznych. O tym, ile towaru trafi do oddziału, z którego magazynu, decyduje jednak nadal operator logistyczny w centrali firmy. Pojawiła się także obsługa opakowań kaucjonowanych i zwrotnych. Digitland wprowadził do swojego systemu składy podatkowe (składy celne dla obrotu wewnątrz UE).

Zmiany zachodzą także w sferze technologii. Przede wszystkim interfejs terminalowy zaczyna być (powoli) zastępowany graficznym interfejsem Java z grafiką wektorową. Java pozwala lokalnemu administratorowi definiować wygląd interfejsu, w tym dodawać i rozmieszczać pola. Klient DOS-owy jest w nowych instalacjach zastępowany klientem linuxowym. Największa nowość to wprowadzenie możliwości współdziałania systemu z bazą danych IBM DB2 UDB, a wcześniej także z Microsoft SQL Server - do niedawna Digitland Enterprise działał wyłącznie na platformie Oracle.

Exact - System Epicor Enterprise

Obecnie na polskim rynku funkcjonuje system Epicor Enterprise w wersji 7.3 (zlokalizowana), jednak na Zachodzie ukazała się we wrześniu udoskonalona podwersja 7.3.5. W module magazynowym pojawiło się zarządzanie z dokładnością do miejsca składowania. Kolejność realizacji zleceń magazynowych można teraz optymalizować na różne sposoby, a także optymalizować kolejność pobierania towaru w ramach pojedynczego zlecenia.

Oprócz tego pojawiły się rozszerzenia pozwalające zarządzać uzupełnianiem zapasów nie tylko zgodnie z metodą ABC, ale także z uwzględnieniem obsługi kluczowych klientów. Nowością jest także moduł Data Collection pozwalający na obsługę inwentaryzacji towaru i opakowań (standardowo z dokładnością do palety, ale można stosować także mniejsze jednostki).

W wersji 7.3.5 pojawił się moduł e-POS, pozwalający na obsługę sprzedaży detalicznej przez sieć WAN. Współpracujący z Epicor Qumak-Secom nie zamierza lokalizować go, lecz jedynie przenieść niektóre jego elementy do modułu sprzedaży hurtowej i półhurtowej systemu e-Qumak i w ten sposób stworzyć rozwiązanie dla handlu detalicznego łączące system kasowy z systemem ERP.

Jedną z ważnych nowości są tzw. kody odniesienia - numery referencyjne przypisywane projektom, środkom trwałym itp. w celu analizy związanych z nimi kosztów w kontekście budżetów. Dzięki zastosowaniu kodów zanika potrzeba tworzenia księgowych kont analitycznych dla każdego analizowanego obiektu. Zamiast mnożyć konta analityczne na tym samym koncie można wykonywać analizę i kontroling dla wielu kodów odniesienia, które definiowane są już poza planem kont. Prognozowanie sprzedaży uwzględnia historię niezrealizowanych transakcji (gdy klient zrezygnował lub gdy zabrakło dla niego towaru itp.). Scenariusze można tworzyć dla dowolnych dat przyszłych.

Wersja 7.3.5 przyniosła integrację modułu EDI z modułem finansowym - możliwe jest automatyczne przyjmowanie i potwierdzanie zamówień, a także automatyczne generowanie faktur i tworzenie dekretów księgowych na podstawie napływających faktur kosztowych. Całkowicie na nowo napisano moduł raportowania - tym razem w całości oparty na technologii Crystal Reports. W każdym module pojawiła się pula wolnych formatek i powiązanych z nimi wolnych pól w tabelach bazy - zarezerwowanych wyłącznie dla klientów.

Microsoft Great Plains - Microsoft Business Solutions Great Plains

W systemie Microsoft Business Solutions Great Plains (Standard i Professional) pojawiło się w tym roku kilka istotnych nowości. Jedną z nich jest nowa aplikacja analityczna AnyView Creator. Ten następca modułu SmartView pozwala użytkownikom na samodzielne przygotowanie raportów dwu- i wielowymiarowych. Oprócz tabel systemu Great Plains źródłem danych dla AnyView Creator mogą być dowolne inne systemy korzystające z tego samego co Great Plains serwera baz danych SQL Server.

Moduł finansowy Great Plains (Standard i Professional) został niedawno rozbudowany także o nowe narzędzie: Obraz Przepływu Gotówki. Bilanse cash flow pokazywane są w formie kalendarza, co ułatwia planowanie zapotrzebowania na gotówkę. Integralną częścią narzędzia są mechanizmy do prognozowania pozwalające analizować dowolną liczbę scenariuszy, w zależności od rozwoju sytuacji w sferze należności i zobowiązań. Jest także możliwość analizy historii przepływów gotówkowych.


TOP 200