Pasmo, więcej pasma

Głównym czynnikiem hamującym rozwój rozwiązań tego typu zaczynają być nie dostawcy usług internetowych, ale sami użytkownicy, którzy chcąc w pełni skorzystać z udostępnianej opcji, muszą wyposażyć się w odpowiednie karty sieciowe (Gigabit LAN) lub/i routery z "n-ką" (IEEE 802.11n).

Interesującą propozycję, na razie w fazie testów, przygotowała dla swoich klientów Telefonia Dialog. Do końca roku mieszkańcy m.in. Wrocławia czy Łodzi mogą skorzystać z promocji, dzięki której zyskają dostęp do łącza 1 Gb/s. Warunkiem jest podpisanie umowy na 12 miesięcy na usługę DialNet Mega 1 (1 Mb/s). Przedstawiciele Telefonii Dialog tłumaczą, że jednym z głównych celów promocji jest sprawdzenie, jakie jest faktyczne zapotrzebowanie na pasmo u klientów. Użytkownicy zobowiązani są także do systematycznego wypełniania ankiet dostarczanych przez operatora (zadowolenie z usługi, problemy techniczne itp.).

Z zaawansowanych możliwości technologii VDSL2, będącej odmianą najpopularniejszej usługi szerokopasmowego dostępu do internetu (xDSL - 64% wszystkich łączy, dane The Point Topic Group), skorzystali również studenci Politechniki Warszawskiej. Od maja do czerwca br. testowali oni łącze udostępnione przez Telekomunikację Polską i oferujące 80 Mb/s (sama technologia VDSL2 pozwala uzyskiwać jeszcze większe przepływności). Część pasma wykorzystano w ramach telewizji interaktywnej (IPTV), będącej częścią oferty TP.

Jedną z większych niespodzianek tego roku na rynku usług szerokopasmowych było ogłoszenie najbliższych planów przez światowego giganta, koncern Google. Zamierza on zbudować w USA eksperymentalną sieć światłowodową, pozwalającą na przesyłanie danych z prędkością 1 Gb/s. Firma planuje połączenie przynajmniej 50 tys. domów, zaś docelowo nawet pół miliona.

Zużycie pasma

Wszystko wskazuje na to, że oferta dostawców usług internetowych i operatorów w zakresie stałego poszerzania pasma dla odbiorców końcowych będzie stale rozbudowywana. Warto jednak zastanowić się nad tym, jak szybkich łączy internetowych potrzebuje przeciętny użytkownik, zarówno instytucjonalny, jak i indywidualny. Problem jest istotny nie tylko z powodu potrzebnej optymalizacji stosunku ponoszonych kosztów do wykorzystywanego pasma, ale także z technologicznego punktu widzenia (zasoby operatora). Budowa każdej sieci oparta jest na założeniach statystycznych, określających średnie natężenie ruchu (Erl), okresy wzmożonej aktywności, maksymalną przepustowość kanału (prawo Shannona) itp. W większości przypadków zależności te doskonale sprawdzają się w codziennym użytkowaniu.

Pasmo, więcej pasma

Kalkulatory online

Jedną z pierwszych możliwości, jaką daje sieć pakietowa (IP), jest wykonywanie połączeń głosowych z wykorzystaniem technologii VoIP (Voice over IP). Ze względu na znaczne obniżenie kosztów zyskała ona dużą popularność w środowisku biznesowym. Oszacowanie pasma potrzebnego do realizacji połączeń VoIP jest stosunkowo proste. Elementem decydującym o wielkości wymaganego kanału jest wybór odpowiedniego kodeka i długości pakietu. Im krótszy pakiet, tym większe pasmo (ale i małe opóźnienia, co ma ogromne znaczenie w przypadku rozmów). Im szersze pasmo kodeka, tym lepsza jakość głosu (ale większe zużycie dostępnego kanału). Wśród najbardziej popularnych zestawów kodeków poszczególne wartości wyglądają następująco (w przybliżeniu): G.729 (31 kb/s), G.711 (87 kb/s), G.723.1 (21 kb/s), G.726 (55 kb/s), G.728 (31 kb/s), iLBC (38 kb/s). Dodatkowe narzuty mogą pochodzić z ramek związanych z protokołami UDP, RTP, IP. Znając pasmo potrzebne do realizacji jednego połączenia, należy pomnożyć daną wartość przez liczbę pracowników. Warto mieć na uwadze, że jeśli firma nie jest typowym call/contact center czy punktem sprzedaży, to sytuacja w której wykorzystywane będą wszystkie dostępne linie, praktycznie nie będzie miała miejsca. Do oszacowania potrzebnego pasma do połączeń VoIP są przydatne także kalkulatory online (np.http://www.bandcalc.com/, http://www.voip-catalog.com/calculator.html).


TOP 200