Organizacja zespołu projektowego

Wyposażenie psychofizyczne człowieka wyznacza jego preferencje zawodowe, które krystalizują się w toku zdobywania kolejnych doświadczeń życiowych. Niektóre rzeczy przychodzą człowiekowi łatwo, inne trudniej. Pamiętamy wszyscy czasy szkolne, kiedy pewnych przedmiotów prawie nie musieliśmy się uczyć, podczas gdy opanowanie innych przychodziło z trudnością, po wielu nie przespanych nocach spędzonych na nauce.

Według Margerisona i Mc Canna, każdy pracownik ma swój styl pracy, wynikający z jego preferencji. Zachowuje się on w ściśle określony sposób, który wyznacza jego stosunek do stawianych przed nim zadań, współpracowników i samego siebie. Zespół projektowy powinien być tak skonstruowany, aby występowały w nim wszystkie możliwe style pracy, które - uzupełniając się - wzajemnie budują zespół elastyczny i skuteczny w rozwiązywaniu wszelkich stawianych przed nim problemów. Każdy z członków zespołu może występować w jednej lub wielu rolach. Budując nowy zespół, szukamy osób w sposób naturalny wyposażonych w określone preferencje lub staramy się rozwijać (np. przez szkolenia) cechy brakujące.

Wspomniani autorzy wyróżniają 8 podstawowych typów zachowań (ról) w grupie:

Doradca

Osoba, która potrafi dotrzeć do informacji, pozyskać ją i przekazać w zrozumiały sposób. Jest z reguły cierpliwa i potrafi czekać na moment, w którym wie już wystarczająco dużo, aby rozpocząć działania. Osoba ta z pewnego dystansu bardzo dobrze wspiera działania innych, ale nie jest zainteresowana szybkim posuwaniem sprawy do przodu. Broni ją przed tym perfekcjonizm, chęć wykonania dopiero wtedy, kiedy będzie mogła to zrobić najlepiej jak potrafi.

Innowator

Osoba niezależna, wolna od stereotypów i obowiązujących standardów działania, ma wiele pomysłów zdolnych zmienić sposób patrzenia na rzeczy i wprowadzić niezbędne zmiany.

Promotor

Osoba potrafiąca podchwycić pomysł i przekazać go innym. Ma szerokie spojrzenie i kontakty, pozwalające zachęcić innych do realizacji pomysłu. W naturalny sposób wzbudza entuzjazm do pracy. Ma zdolność publicznego prezentowania pomysłów i łatwego odpierania zarzutów.

Projektant

Osoba, którą cechuje silne analityczne podejście do problemu. Lubi "dzielić włos na czworo", szukać opcji, rozwiązań alternatywnych, badać prototypy, nowe pomysły poddawać drobiazgowemu testowaniu i ocenie Sprawdza się szczególnie przy podejmowaniu nowych decyzji projektowych, tracąc po ich podjęciu zainteresowanie dalszą ich realizacją. Interesuje ją problem i jego rozwiązanie, nie zaś co z tego wynika.

Organizator

Osoba, która sprawia, że rzeczy się dzieją. Koncentruje się na algorytmicznym zapisie akcji prowadzących do realizacji pomysłów. Z naciskiem dąży do wyników, konkretnych decyzji i umie być skuteczna.

Producent

Osoba realizująca się w stałym wytwarzaniu danego produktu lub usługi. Istotny jest tu element stałości planów i procedur wytwórczych. Nie lubi zmian i ciągłego uczenia się. Działa najlepiej reprodukując swoją wiedzę i doświadczenie stosownie do sprawdzonych planów ustanowionych przez siebie. Chce poznać problem do głębi, ale tylko po to, żeby później stworzyć skuteczną standardową procedurę działania.

Kontroler

Osoba, która jest zdolna do systematycznej, szczegółowej i drobiazgowej działalności w wybranej sferze szczególnie, gdy w ten sposób ma możliwość wykazania, iż dane fakty, wydarzenia czy rzeczy są wartościowe lub prawidłowe. Jej główną zaletą jest zdolność do długotrwałej koncentracji na kilku konkretnych zadaniach. Jest nieoceniona przy wszelkiego rodzaju działaniach projakościowych i weryfikacyjno-kontrolnych.

Konserwator

Osoba, która koncentruje się na materialno-socjalnej stronie działania zespołu. Ma szerokie spojrzenie, pozwalające widzieć zespół w szerszym kontekście, wskazując kierunki działań. Jest wielką pomocą i wsparciem dla zespołu, ale tylko wtedy, gdy wierzy w to co robi zespół.

Dodatkowym atutem każdego pracownika są zdolności przywódcze, które łączą w zespole wszystkie wymienione role/style działania. Pracownik, który je ma, w największym stopniu, staje się naturalnym liderem zespołu. Koncepcja lidera zespołu (przywództwa) i jego znaczenia dla powodzenia rozwiązywanych przez zespół problemów jest dobrze znana i opisana w licznych publikacjach, dotyczących psychologii zarządzania. Rolę lidera trafnie podsumował Dwight Eisenhower:

Przywództwo: sztuka nakłonienia kogoś do zrobienia tego, czego chcesz, ponieważ on tego chce.


TOP 200