Komputerowy bazar

Kilka miesięcy temu Hewlett-Packard rozpoczął promocję "fotograficznej jakości druku" wraz z wprowadzeniem drukarki DeskJet 690 wyposażonej w 6-kolorowe głowice. Podobne rozwiązanie podczas CeBIT zaprezentował Lexmark, oferując zestawy Photo ColourStudio do wcześniej wprowadzonych do sprzedaży drukarek Jetprinter 2030 i 2050. Firma ta przedstawiła jednocześnie nowy model - Jetprinter 7000 o efektywnej rozdzielczości 1200 x 1200 dpi (fizycznie 600 x 600 dpi) i wysokiej szybkości druku wynoszącej do 7 str./min.

Epson, znany z drukarek atramentowych o szczególnie wysokiej jakości odwzorowania kolorów, zaprezentował rodzinę nowych modeli Stylus Color, m.in. drukarkę o wysokiej rozdzielczości 1440 x 720 dpi - Stylus Color 800. Natomiast Olivetti Lexicon promował swój najnowszy model JP 790 o rozdzielczości 600 x 600 dpi, wyróżniający się wyposażeniem w głowice z 5 kolorami - 3 standardowe kolory CMY oraz dwa atramenty czarne: jeden do druku tekstów, drugi do grafiki.

Hewlett-Packard skorzystał z okazji, jaką dał CeBIT, przede wszystkim do promocji idei elektronicznego biura, czyli kompleksowej oferty systemu składającego się z drukarek, komputerów, skanerów i oprogramowania. Natomiast na stoisku ze sprzętem firma zaprezentowała m.in. pierwszy model dostępnej dotychczas tylko na rynku amerykańskim rodziny urządzeń OfficeJet. Wprowadzany do Europy OfficeJet Pro 1150C to kolorowa drukarka atramentowa ze zintegrowanym skanerem i funkcjami kolorowej kopiarki.

Zapowiadana od kilku lat popularyzacja kolorowych drukarek laserowych w zastosowaniach biurowych, jak dotąd, nie dokonała się - w dalszym ciągu rozwój masowej sprzedaży tych urządzeń hamują ceny. Czy sytuacja ta wkrótce zmieni się? Być może spowoduje to Oki, która na targach zaprezentowała prototyp kolorowej drukarki stronicowej LED - Okipage 6c. Urządzenie ma rozdzielczość 1200 dpi, może drukować na papierze formatu A3 i jest wyposażona w 4 wałki światłoczułe do poszczególnych kolorów. Na rynku europejskim ma pojawić się pod koniec br. Jeśli Oki zastosuje podobną politykę cenową, jak przy wprowadzaniu drukarki laserowej Okipage 4w, może to oznaczać przełom na rynku laserowych drukarek kolorowych.

Internet

W tym roku po raz pierwszy organizatorzy CeBIT-u przeznaczyli połowę oddzielnego pawilonu pod nazwą "Internet Park" rozwiązaniom internetowym. Choć reklamowany był on na terenie targów jako najbardziej multimedialny i internetowy, to w rzeczywistości wizyta w nim była stratą czasu. Z zaproszenia organizatorów nie skorzystała bowiem żadna firma oferująca rozwiązania internetowe. Praktycznie jedynymi wystawcami Internet Park byli niemieccy usługodawcy internetowi. Firmy specjalizujące się w rozwiązaniach internetowych i intranetowych rozsiane były po wszystkich pawilonach.

Trudno było wskazać najważniejszy produkt w dziedzinie Internetu i intranetów. Oba te terminy stosowane są jako element promocji i dlatego też chętnie wykorzystywane przez wiele firm. Na targach CeBIT, można było odnieść wrażenie, że coraz mniej istotne są aplikacje internetowe, a coraz ważniejsze staje się zagadnienie dostępu do Internetu za pośrednictwem różnych mediów. Jednym z najpopularniejszych produktów internetowych dla rynku domowego był WebTV, czyli terminal telewizyjny, umożliwiający dostęp do WWW za pośrednictwem zwykłego telewizora. Terminale WebTV, które na targach zaprezentowały Sony, Philips, Daewoo i Acer, dostępne są już w USA w cenie ok. 300 USD.

Terminal WebTV do łączności z WWW wykorzystuje standardowy telewizor i linię telefoniczną, dzięki której łączy się on ze specjalnym serwerem WebTV. Serwery takie należą do firmy WebTV założonej w 1995 r. przez trzech byłych pracowników Apple'a. Firma opracowała oprogramowanie instalowane w terminalach i interfejs użytkownika. Obecnie serwery WebTV znajdują się w 50 miastach USA, a miesięczny dostęp kosztuje 20 USD. Firma WebTV nie podała jeszcze żadnych planów dotyczących ekspansji na Europę.

WebTV potrafi konwertować oglądane strony HTML i grafikę na standardy telewizyjne PAL, SECAM i NTSC. Przeglądarka zawarta w terminalu WebTV potrafi obsługiwać standardy HTTP, MIME, HTML 3.2 oraz wszystkie istniejące obecnie rozszerzenia dostępne użytkownikom popularnych przeglądarek.

Zawarta w urządzeniach pamięć FlashROM pozwala dokonywać automatycznej aktualizacji oprogramowania systemowego, gdy będzie ono dostępne. Może ona odbywać się bez wiedzy i interwencji użytkownika - za pośrednictwem sieci WebTV. Urządzenie, oprócz obsługi WWW, pozwala także na korzystanie z poczty elektronicznej. Każde urządzenie oferuje możliwość stworzenia maksymalnie sześciu "profili" użytkowników. Każdy zawiera konto pocztowe o innym adresie, listą ulubionych serwerów internetowych itp. Każdy profil zabezpieczony jest kodem PIN.

Od listopada ub.r. w USA sprzedano ok. 25-30 tys. terminali WebTV. Firma konsultingowa Forrester Research przewiduje, że do końca br. znajdzie nabywców następnych 300 tys. urządzeń tego typu.


TOP 200