Jak odkorkować miasto

Optymalnym sposobem przetwarzania informacji na potrzeby zarządzania miastem jest przetwarzanie według modelu biblioteki. W zależności od potrzeb, celów czy oczekiwań bierzemy z dostępnych na półkach dzieł i publikacji te, które są nam przydatne do stworzenia własnego opracowania i najlepiej do tego się nadają. Co więcej, nie musimy ich wykorzystywać w całości, lecz wybrać te fragmenty, które najlepiej odpowiadają naszym potrzebom i dają największe gwarancje dotarcia do niezbędnej nam wiedzy.

Powrót do domu

Pani Aniela Nowak wraca z zakupami do domu. Przeliczyła właśnie, że wyjazd kosztował ją ok. 21 euro - 3 euro benzyna, 10 euro za szybki przejazd w automatycznej kolumnie i 8 euro za wjazd do centrum miasta i parking. Za bilety komunikacji miejskiej zapłaciłaby 5 euro i obróciłaby w obie strony szybciej. "Następnym razem chyba pokuszę się i pojadę napowietrzną kolejką" - postanawia.

Artykuł powstał na kanwie warsztatu "Jak odkorkować miasto", przeprowadzonego na konferencji Kosmos 2009. Człowiek w podróży w ramach Mazowieckich Dni Technik Satelitarnych, współfinansowanych ze środków EFS i budżetu państwa.

Kluczowe projekty na rzecz bezpiecznego i płynnego ruchu drogowego

Trwają prace nad dynamicznym systemem zarządzania ruchem drogowym. W ten sposób chce się osiągnąć wpływ na prędkość pojazdów, wykorzystanie pasów jezdni, wybór trasy, łączenie operacji poprzez stosowanie tablic zmiennej treści (VMS), w celu poprawy bezpieczeństwa i wykorzystania sieci drogowej. Inne przykłady zastosowania obejmują kontrolę pasów dojazdowych, kontrolę dostępu, sterowanie ruchem w tunelach oraz wyłączanie odcinków z ruchu pojazdów. Notabene rozróżnia się trzy kategorie komunikatów na tablicach VMS - regulacyjne, ostrzegające przed niebezpieczeństwem i informacyjne. Oddzielnymi obszarami zastosowania są połączenia autostrad, rozwiązania sieciowe i przekierowania ruchu.

Od 2010 r. każdy nowy samochód zarejestrowany w UE musi zostać wyposażony w system alarmowy eCall. Tenże w oparciu o nawigację satelitarną dostarczy informacje o dokładnej lokalizacji wypadku samochodowego i przekaże ją do serwisu ratunkowego. Zgłoszenie poprzez system eCall może być dokonane ręcznie przez pasażerów lub automatycznie za pomocą znajdujących się w pojeździe czujników, które włączają się po wystąpieniu wypadku. Wbudowany system łączy się poprzez numer 112 z odpowiednim punktem przyjmowania zgłoszeń o wypadkach (PSAP), przesyłając informacje, takie jak czas i miejsce wypadku oraz opis pojazdu, który brał w nim udział. Informacjom wysłanym do punktu PSAP może również towarzyszyć połączenie do potencjalnego operatora usługi możliwe dzięki jego adresowi internetowemu i numerowi telefonu. Jeśli użytkownik dokonał subskrypcji u operatora usługi, operator taki może przesłać do punktu PSAP dodatkowe informacje.

Rozwijane są także w UE Zaawansowane Systemy Wspomagania Kierowcy ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), które pomagają w uniknięciu lub zmniejszeniu konsekwencji wypadku dzięki wykrywaniu rodzaju i znaczenia zagrożenia. W zależności od rozmiaru i czasu zagrożenia te pokładowe systemy eSafety uprzedzają kierowcę jak najszybciej o możliwym zagrożeniu, jeśli zaś nie reaguje na pierwsze ostrzeżenie, to wspomagają go aktywnie lub w przypadkach skrajnych interweniują, aby uniknąć wypadku lub zmniejszyć jego konsekwencje. Pomagają także utrzymać bezpieczną prędkość, odległość od innych pojazdów, prowadzić pojazdy na jego pasie ruchu.


TOP 200