Inwestycje w trudnych czasach, czyli więcej za mniej

Nowy system ma zapewnić połączenia telefoniczne i wideokonferencyjne. Równolegle prowadzone są duże inwestycje w bezpieczeństwo sieci. Ten rok to też rozpoczęcie największej inwestycji infrastrukturalnej - budowy zapasowego centrum przetwarzania danych (DRC), o mocy 30-40% centrum podstawowego. Ma ono służyć całej Grupie. Dzięki temu możliwe będzie zaoferowanie hostingu dla stosowanych przez spółki Grupy rozwiązań.

W PKN Orlen przeprowadzana jest także standaryzacja na poziomie stacji roboczych. "Uznaliśmy, że w back-office powinniśmy mieć rozwiązania najnowsze, i najwydajniejsze, ale na poziomie front-office zależy nam już na systemach stabilnych" - mówi Marek Frąckiewicz. Projekt ten obejmuje kilkanaście tysięcy komputerów. "Dokonujemy tego bez wymiany sprzętu. Standaryzacja w szczególności rozwiązań pakietu Office następuje w dół w oparciu o Windows XP, Microsoft Office 2003. Wyjątkiem jest Outlook 2007, co ma związek z modernizacją poczty elektronicznej. która była wymagana ze względu na konsolidację i budowę centralnego rozwiązania poczty elektronicznej, a tym samym zaistniała potrzeba zwiększenia jego wydajności i pojemności. Outlook 2007 zapewnił sprawną obsługę plików .pst oraz znacząco poprawił komfort pracy użytkownika. Po migracji serwera pocztowego przeprowadzono aktualizację usług katalogowych (ActiveDirectory) do najnowszej wersji 2008 . " - mówi Piotr Zakrzewski. Poczta to był pierwszy projekt, który przeprowadził w PKN Orlen wraz z Markiem Frąckiewiczem. "Trwał zaledwie trzy miesiące i przebiegł nie zauważony. Użytkownicy dostrzegli jedynie szybszy sposób działania i nowe możliwości systemu pocztowego. Chcemy aby tak przebiegały wszystkie projekty" - konkluduje Marek Frąckiewicz.

Nagroda zarządzanie IT

PKN Orlen odebrał nagrodę na VIII BMC Forum Za implementację systemu zarządzania informatyką zgodnego z Business Service Management. Firma stworzyła w bieżącym roku Network Operation Center, które ma wspomagać zarządzaniem infrastrukturą IT. Wdrożone narzędzia pozwalają na monitorowanie nie tylko warstwy serwerów, baz danych i poczty, ale także urządzeń sieciowych. Pozwalają one też na sprawną inwentaryzację środowiska IT. Oprócz zarządzania warstwą sieciową projekt NOC objął m.in. wdrożenie konsoli centralnej. Umożliwia ona przetwarzania zdarzeń alarmowych generowanych przez różne narzędzia monitorowania oraz wizualizację wpływu na istotne dla PKN Orlen usługi. Informacje o krytycznych awariach będą automatycznie przekazywane do działu help desk. W kolejnych latach NOC ma objąć także zarządzanie infrastrukturą IT w spółkach grupy. PKN Orlen chce również odwzorowywać w tym systemie kolejne usługi i aplikacje firmy.


TOP 200