Inwestycje w trudnych czasach, czyli więcej za mniej

"Po zakończeniu projektu będziemy mogli lepiej dostosować produkcję do optymalnych obciążeń instalacji, planów sprzedażowych i możliwości logistycznych" - dodaje Marek Frąckiewicz.

Zakończenie wdrożenia projektu COM ma pozwolić na znaczące zwiększenie marż. "Mamy kilkadziesiąt instalacji w naszych rafineriach. Dodatkowo, przy wytworzeniu produktu głównego powstają produkty poboczne, które trzeba zagospodarować. Wszystkie trafiają do dalszego przerobu bądź sieci przesyłowych i magazynów, a potem do klientów hurtowych lub na nasze stacje paliw. Trzeba jednak tak zaplanować produkcję, aby uwzględnić wszystkie te zależności, a potencjalnych scenariuszy jest wiele. Wybranie najbardziej optymalnych powoduje wzrost marży" - tłumaczy Marek Frąckiewicz. Informatyczne wsparcie procesów harmonogramowania produkcji i logistyki jest jednym ze strategicznych kierunków działań Biura Informatyki w PKN Orlen. Zakończenie projektu w obszarze produkcji zaplanowano na I kwartał 2010 r.

Usprawnić logistykę ma także - zakończone już - wdrożenie systemu do automatyzacji obsługi na terminalach paliwowych. Proces jest całkowicie automatyczny - od przyjęcia zlecenia do wydania produktów. Dzięki centralnemu systemowi współpracującemu z samoobsługowymi kioskami, terminal paliwowy wie komu i ile wydać paliwa z magazynów PKN Orlen. "Wszystkie wymienione projekty zostały przygotowane w ścisłej współpracy z biznesem. Staliśmy się jego partnerem strategicznym. Chcemy wspierać te projekty, które przynoszą korzyść dla całej organizacji.

Oczekiwaniem jest, że będziemy proaktywnie wspierać strategiczne decyzje Zarządu. W tym roku było takim wejście w segment Upstream, co dla nas oznaczało inwestycje w aplikacje do zarządzania rozwojem wydobycia. - mówi Marek Frąckiewicz. Kryzys zaś nie spowodował zwolnienia tempa, a jedynie wymusił wybieranie tych projektów, które mają maksymalnie kilkunastomiesięczną stopę zwrotu.

Projekty infrastrukturalne

Biuro Informatyki PKN Orlen na bieżąco poszukuje nowoczesnych rozwiązań, których wprowadzenie przyniesie poprawę funkcjonowania koncernu. Kryzys pomaga wdrażać tę strategię. Trudne czasy ułatwiają bowiem sięganie po rozwiązania, których - w czasach łatwiejszych - nie brano by nawet pod uwagę. Dzięki temu firma dokonała modernizacji infrastruktury teleinformatycznej. "Dokonaliśmy skoku o dekadę w tym obszarze" - mówi Marek Frąckiewicz. Zmiany przeprowadzono w systemie Active Directory, poczcie elektronicznej, systemach zabezpieczania sieci. Zmodernizowano sieć rozległą, zarówno korporacyjną - łączącą wszystkie spółki Grupy, jak i tą łączącą ponad 1300 stacji benzynowych.

"Znacząco wzrosła przepustowość obu sieci. To pozwala myśleć o projektach, które wcześniej - ze względu na ograniczenia - nie były brane pod uwagę" - dodaje Piotr Zakrzewski. W oparciu o zwiększone pasmo, możliwe stało się zainstalowanie systemu VoIP. W pierwszym etapie projekt obejmie stacje paliw, w drugim PKN Orlen, a w trzecim spółki grupy.


TOP 200