IaaS - zalety i wady wieku dojrzewania

Ale ten względnie prosty, teoretyczny podział na warstwy systemu cloud zaczyna się ostatnio coraz bardziej zacierać. Większość dostawców usług rozszerza bowiem ich zakres, starając się dopasować ofertę do zróżnicowanych potrzeb i wymagań potencjalnych klientów.

Dostawcy SaaS coraz częściej wspierają użytkowników, którzy chcą tworzyć i uruchamiać własne aplikacje (model PaaS). Natomiast dostawcy IaaS zwiększają liczbę narzędzi oferujących funkcje ułatwiające korzystanie i zarządzanie systemem, a więc wchodzą w obszar definiowany jako PaaS, a coraz częściej wprowadzają też do oferty niektóre standardowe aplikacje, ewoluując w kierunku usług typu SaaS. W efekcie pojawiło się też nowe określenie "managed IaaS" (zarządzana infrastruktura jako usługa).

Praktycznymi przykładami tej tendencji mogą być Amazon i Salesforce, a więc firmy będące chyba najbardziej znanymi dostawcami usług IaaS i SaaS.

Amazon zaczął ostatnio rozszerzać swoją ofertę o dodatkowe funkcje i usługi, które mają charakter PaaS. Są to np.: RDS do zarządzania bazami danych, funkcje zabezpieczania zdalnego dostępu do aplikacji, wirtualne chmury prywatne umożliwiające separację aplikacji w centrach danych wykorzystujących Amazon Web Services (AWS) oraz narzędzia CloudFormation do zarządzania aplikacjami.

Natomiast Salesforce zamierza wprowadzić usługę PaaS opartą na rozwiązaniach przejętych z firmą Heroku i wykorzystującą technologie Ruby on Rails oraz wsparcie dla Java.

Pytania, które warto zadać dostawcy usług IaaS
1. Co będzie, jeśli okaże się, że zasoby w chmurze dostarczane przez usługodawcę są niedostępne?

Choć pytania dotyczące poziomu dostępności i odtwarzania systemu w razie awarii są podobne do stawianych przy projektowaniu własnego centrum danych, to w przypadku cloud computing trzeba znacznie staranniej i dokładniej przeanalizować i uściślić wszystkie odpowiedzi, bo umowy SLA (gwarancja poziomu jakości świadczonych usług) proponowane przez usługodawców mogą być bardzo różne.

2. Jakie są procedury backupu danych i gdzie kopie zapasowe są przechowywane?

Decydując się na skorzystanie z usług, menedżer IT powinien mieć szczegółowe informacje dotyczące poziomu zabezpieczenia danych. Czy jest on zgodny z wymaganiami firmy?

3. Jakie są możliwości migracji danych i ile to kosztuje

Jak zapewniają niemal wszyscy usługodawcy, udostępnienie środowiska działającego w chmurze to "kwestia minut". Ale żeby uruchamiane w nim aplikacje były użyteczne, często wymaga to przeniesienia do chmury dużej ilości danych. Nie zawsze można to sensownie zrobić przez sieć - np. w przypadku dużych baz danych. Wówczas dobrze jest uzgodnić, jakie procedury można zastosować oraz jakie dodatkowe koszty wiążą się z tym.

4. Jakie będą konsekwencje zmiany dostawcy usług? Jakie są warunki, możliwości i koszty migracji do innego systemu?

5. Jakie opcje i ograniczenia dostępu do danych i aplikacji oferuje usługodawca?

Jedną z często podkreślanych zalet cloud computing jest możliwość dostępu do systemu z dowolnej lokalizacji i przy wykorzystaniu różnych platform sprzętowych, np. urządzeń mobilnych. Ze względów bezpieczeństwa należy więc upewnić się, czy i jakie funkcje zabezpieczania dostępu oferuje usługodawca, na przykład łącza dedykowane, VPN itp.

6. Jeżeli system IT musi być zgodny z określonymi wymaganiami prawnymi, pojawia się pytanie, czy firma oferująca usługi IaaS jest w stanie zapewnić taką zgodność?

Dla przedsiębiorstw podlegających szczególnym przepisom prawnym dotyczącym bezpieczeństwa danych, korzystanie z usług cloud computing jest często z góry uznawane za pomysł do odrzucenia. Nie znaczy to, że nie można znaleźć dostawcy, który jest w stanie sprostać wysokim wymaganiom w tym zakresie, ale koszty usługi mogą wówczas przewyższyć zyski wynikające z przeniesienia systemu do chmury. Niektóre firmy radzą sobie z tym problemem, zawierając porozumienia z przedsiębiorstwami o podobnych wymaganiach, bo wówczas, wspólnie wynajmując usługi o odpowiednim profilu zabezpieczeń, można uzyskać realne oszczędności wynikające z ekonomii skali.

7. Jakie są koszty związane ze zmniejszeniem wykorzystania zasobów?

Większość usługodawców prezentuje atrakcyjne koszty wynajęcia infrastruktury i zasobów, a także łatwe możliwości ich skalowania w górę. Warto jednak upewnić się, jakie są warunki i koszty w sytuacji, gdy użytkownik chce zmniejszyć wykorzystanie zasobów.

8. Czy i jakie narzędzia do bieżącego monitorowania wydajności systemu oferuje dostawca usługi, jakie dane i raporty umożliwiające analizę działania systemu są udostępniane?

Ocena efektywności inwestycji w system usługowy wymaga znajomości jego parametrów i porównania z tymi uzyskiwanymi w systemie o klasycznej architekturze, gdzie są one kontrolowane i monitorowane przez pracowników własnego działu IT. Warto też kontrolować realną wydajność i dostępność systemu, bo to umożliwia ocenę zgodności jego parametrów z warunkami umowy SLA, zapewniającej poziom jakości świadczonych usług. Standardowe narzędzia oferowane przez usługodawcę IaaS nie zawsze spełniają wymagania użytkownika. W takiej sytuacji warto się dowiedzieć, czy w ramach usługi możliwe jest uzyskanie dostępu do dodatkowych narzędzi monitorujących lub raportów oraz ile to kosztuje?


TOP 200