IP - nowy początek
- Dariusz Niedzielewski,
- 10.03.2011
Komunikacja i praca grupowa
Unified Communications & Collaboration to - najogólniej mówiąc - zestaw narzędzi (aplikacje, sprzęt), wprowadzający firmową komunikację w zupełnie nową jakość. Sam termin UCC nie doczekał się standaryzacji, dlatego też wśród producentów istnieje pewna dowolność w określaniu elementów wchodzących w skład kompletnego rozwiązania ujednoliconej komunikacji. Z punktu widzenia dostawcy, ów brak definicji może okazać się korzystny, ponieważ w dobie dynamicznego rozwoju IP łatwiej jest przekonać klienta do zakupu pełnego pakietu UCC - nawet jeśli będzie on wykorzystywał jedynie część możliwości systemu. O UCC, w sposób dobitny, wypowiedział się jeden z analityków Gartnera, który podczas corocznej konferencji Gartner Summit stwierdził, iż "Unified Communications to zestaw rozwiązań komunikacyjnych, które ich producenci chcą koniecznie sprzedać".
Z badań Frost & Sullivan (raport "Decyzje inwestycyjne dotyczące narzędzi komunikacji zunifikowanej i pracy grupowej podejmowane przez menedżerów wysokiego szczebla w Europie" z października 2010 r.) wynika, że również kadra kierownicza dużych spółek chętnie korzysta z narzędzi UCC. Jak szacują analitycy, każdego dnia wykorzystywanych jest 4-5 aplikacji wchodzących w skład rozwiązań ujednoliconej komunikacji i pracy grupowej.
miniquiz - pytania
1. Kiedy powstał protokół IPv6?
2. Ile adresów IP może przyporządkować IPv4 (teoretycznie)?
3. Jaka organizacja stworzyła popularny protokół SIP?
4. Do jakiej wartości ma wg przewidywań wzrosnąć ruch IP w 2014 r.?
5. Jak nazwę nosi nowoczesny model świadczenia wybranych usług telekomunikacyjnych dla firm?
Odpowiedzi na następnej stronie
Rozbudowane systemy UCC wciąż są jednak zbyt drogie dla spółek z segmentu małych i średnich przedsiębiorstw. Nieznoszący próżni rynek przygotował jednak propozycję i dla nich. CaaS (Communication as a Service) to model udostępniania części narzędzi UCC w formie usługi. Dzięki takiemu rozwiązaniu mniejsze firmy mogą ograniczyć wydatki na inwestycje we własną infrastrukturę telekomunikacyjną, a jednocześnie korzystać z nowych możliwości. Dostawców usług typu CaaS jest na rynku coraz więcej i stale rozbudowują oni swoją ofertę (np. o systemy call/contact centers czy telekonferencje). Według prognoz Forrester Research, w 2014 r. wartość rynku Communication as a Service może wynieść 12,3 mld USD, przy rocznych wzrostach na poziomie 31%.