IP - nowy początek

W środowiskach korporacyjnych dodatkowe spowolnienie we wdrażaniu nowszej wersji protokołu wynika też z faktu, że wiele systemów z zakresu bezpieczeństwa nie jest dostosowanych do obsługi protokołu IPv6, a te, które są - często mają zbyt wygórowane ceny. Wydaje się zatem, że najszybszym motorem pożądanych zmian, zarówno w podejściu firm do IPv6, jak i racjonalizacji oferty rynkowej, będzie nieuchronność końca samej technologii, na której oparty jest protokół IPv4.

Telefonia IP - tak, ale razem z PSTN

Liczba firm wykorzystujących technologię przesyłania głosu w sieciach pakietowych VoIP (Voice over IP) systematycznie rośnie, choć wciąż trudno mówić o rewolucji zapowiadanej kilka lat temu przez specjalistów rynku. W tym czasie operatorzy tradycyjnych sieci stacjonarnych znacznie obniżyli ceny połączeń, nie traktując ich już jako główne źródło przychodów. Dostawcy rozwiązań VoIP, podkreślający na każdym kroku niski koszt rozmów głosowych w sieciach IP, musieli zmienić sposób dotarcia do klienta, który przestał nagle widzieć ekonomiczne przesłanki do dokonania zmian. Gdy przedsiębiorcy dodali do tego inwestycje potrzebne na rozbudowę własnej infrastruktury LAN, poszerzenie pasma dostępowego (WAN) czy zakup terminali IP, to oczywiste się stało, że wraz z VoIP powinno być dostarczane wiele usług dodanych, czyniąc całościową ofertę konkurencyjną.

IP - nowy początek

Prognozowany wzrost ruchu IP wskutek rozwoju rynku wideokonferencji

Tak też się stało, obecnie większość rozwiązań firmowych VoIP łączy cechy telefonii głosowej, komunikacji tekstowej (Instant Messaging) czy popularnych tele- i wideokonferencji. Często takie pakiety są wstępem do rozbudowy całej infrastruktury sieciowej, zdolnej obsłużyć zaawansowane systemy UCC (Unified Communications & Collaboration).

Dla części przedsiębiorców, głównie z sektora małych i średnich firm, telefonia IP nie jest obiektem pożądania, tym bardziej że ich tradycyjne sieci telefoniczne charakteryzują się niezawodnością i bezpieczeństwem (czego nie można jednoznacznie powiedzieć o technologii VoIP). Producenci systemów IP PBX (centrale IP, serwery komunikacyjne) nie muszą się jednak obawiać braku klientów. Istnieje wiele firm, dla których telefonia IP jest optymalnym rozwiązaniem, o atrakcyjnym czasowo współczynniku zwrotu kosztów z inwestycji ROI (Return On Investment). Do takich przedsiębiorstw należą przede wszystkim korporacje oraz firmy wielodziałowe, dążące do ujednolicenia komunikacji. VoIP to również znakomite narzędzie w spółkach działających na rynkach międzynarodowych (stosunkowo niski koszt połączeń).

Karol Przybyłka

Product Manager PBX/HDVC, Panasonic

Popyt na centrale po sporym załamaniu w latach 2008-2009 wraca na ścieżkę wzrostu. Polska pozostała "zieloną wyspą" w segmencie centrali IP-PBX, ponieważ sprzedaż tych systemów - wbrew tendencjom rynkowym - rosła. Dynamika była co prawda niższa, ale już po zakończonym niedawno 2010 r. możemy stwierdzić, że ponownie się zwiększa. Polska wyróżnia się tym, że u nas wciąż dominującym segmentem są centrale TDM, a na świecie zaczynają przeważać systemy IP-PBX. Jednak ta różnica z każdym rokiem się zmniejsza. Decyzja o wyborze rozwiązania w dużej mierze zależy od potrzeb klienta oraz potencjału rozwoju firmy w przyszłości. Klienci poszukują przede wszystkim elastyczności, co w dużo większym stopniu są w stanie zapewnić systemy IP-PBX, szczególnie w przypadku rozbudowy systemu o kolejne funkcjonalności.

Należy pamiętać, że system telefoniczny dla firmy jest nie tylko kolejnym narzędziem, ale coraz częściej jednym z elementów, który odpowiednio dobrany do potrzeb może znacząco wspomóc prowadzenie biznesu i przyczynić się do jego dalszego rozwoju. Jedną z najszybciej rozwijających się usług IP są wideokonferencje. Choć obecnie rynek MSP nie jest szczególnie zainteresowany tego typu rozwiązaniami, to nie można też powiedzieć, że tylko korporacje widzą korzyści z ich zastosowania. Bardzo szybko rośnie zainteresowanie sektora edukacyjnego i medycznego systemami jakości Full HD, np. w celu konsultacji medycznej wraz z przesyłaniem obrazu wysokiej rozdzielczości czy uczestniczenia w operacji z innego miejsca. Z kolei szkoły i uczelnie wyższe mogą korzystać z usług wykładowców, którzy ze względu na pracę w innym mieście, nie mieli takiej szansy. Otwierają się również możliwości prowadzenia cyklicznych wykładów przez specjalistów z zagranicy, bezpośrednio z ich uczelni macierzystej.


TOP 200