IP - nowy początek

Wideokonferencje i call/contact center

Rynek wideokonferencji jest jednym z najszybciej rozwijających się segmentów komunikacji IP, zarówno jako część rozwiązań UCC, jak i odrębne zestawy "high end" dla najbardziej wymagających klientów. Według najnowszego raportu Cisco Visual Networking Index (VNI) Forecast, w latach 2009-2014 ruch związany z wideokonferencjami biznesowymi zwiększy się dziesięciokrotnie. Będzie rósł prawie trzykrotnie szybciej niż całkowity ruch IP generowany przez firmy - jego roczna stopa wzrostu w latach 2009-2014 ma wynieść 57%.

Potwierdzeniem tych prognoz są obserwowane zmiany i konsolidacje na rynku producentów systemów wideokonferencyjnych. Po przejęciu w kwietniu 2010 r. firmy Tandberg, Cisco Systems zajęło pozycję lidera, konkurując jednocześnie z HP czy Polycom. Wśród pozostałych graczy, o rosnącej pozycji rynkowej, należy wymienić: Digital Video Enterprises (DVE), Logitech (LifeSize Communications), Radvision, Sony, Telanetix, Teleportel (Telepresence Tech), Teliris.

Według szacunków analityków firmy Gartner, do 2013 r. segment systemów wideokonferencyjnych będzie rósł w tempie 17,8% rocznie, a wartość obrotów osiągnie w 2013 r. poziom 8,6 mld USD.

NA TEMAT

miniquiz - odpowiedzi

Odpowiedzi na pytania ze strony poprzedniej

1. W 1995 r.

2. 2^32 (4 294 967 295)

3. IETF (Internet Engineering Task Force)

4. 760 eksabajtów

5. CaaS (Communications as a Service)

Podobny, duży potencjał wzrostu na rynku IP mają systemy call/contact center. Liczne badania dowodzą, że posiadanie własnego, dobrze funkcjonującego centrum obsługi klienta jest jednym z najważniejszych punktów na drodze do udanego biznesu. Orientacyjne dane o stratach, jakie może przynieść niewłaściwy poziom obsługi klienta, przytoczyli specjaliści z Greenfeld Online oraz Datamonitor/Ovum. Na zlecenie Genesys Telecommunications Laboratories opracowali raport "Koszty niskiego poziomu obsługi klienta. Ekonomiczne konsekwencje jakości obsługi klienta", obejmujący 537 konsumentów (w tym także z Polski). Ponad 73% ankietowanych potwierdziło, że zrezygnowało z usług danej firmy właśnie z powodu zbyt niskiego poziomu obsługi klienta. Specjaliści oszacowali, że polskie przedsiębiorstwa tracą z tego tytułu 8,8 mld euro przychodów rocznie.

Specjaliści przekonują, że w kolejnych latach rynek call/contact centers będzie się szybko rozwijał. Dużą rolę odegrają w nim firmy outsourcingowe, które - dysponując już teraz odpowiednią infrastrukturą IP - są w stanie w krótkim czasie stworzyć centra telefonicznej obsługi klienta dla firm różnej wielkości.

Warto pamiętać, że dzięki komunikacji IP firmy mogą szybciej docierać do klienta, który coraz więcej czasu spędza w globalnej sieci. Dostęp do natychmiastowej informacji o potrzebach potencjalnego odbiorcy może wprost przekształcić się w realne przychody.


TOP 200