IP - nowy początek

Analitycy oceniający całość rynku telekomunikacyjnego na przestrzeni lat twierdzą, że w przypadku rozwiązań VoIP nadal najpopularniejszym sposobem wdrożenia są systemy hybrydowe, łączące telefonię IP i tradycyjne sieci PSTN. Przedsiębiorcy nie chcą rezygnować z posiadanych aparatów i istniejącej infrastruktury kablowej. Na tzw. systemy pure IP ("czyste" IP) decyduje się niewielki odsetek firm (głównie nowo powstające lub dokonujące całkowitej wymiany własnej sieci). Zalety jednolitych systemów IP są nie do przecenienia: brak okablowania telefonicznego, kart linii wewnętrznych, rozwiązań komutacyjnych, łatwa obsługa centrali (przez pracowników firmy). Klienci nie są jednak tak ufni w stosunku do technologii VoIP, jak ma to miejsce w przypadku starych, sprawdzonych rozwiązań PSTN.

IP - nowy początek

Rynek Unified Communications - wzrastająca pozycja liderów, prognozowana konsolidacja zasobów

Niezależnie od rodzaju wybranego sposobu modernizacji własnej sieci telekomunikacyjnej, wspólnym elementem koniecznym do prawidłowego działania telefonii IP jest wysoka dostępność łączy szerokopasmowych. Popularność systemów VoIP w krajach rozwiniętych technologicznie, gdzie szybki internet jest standardem, jest największa. W USA, gdzie według badań AT&T (jeden z operatorów) ponad 90% populacji ma szerokopasmowy dostęp do globalnej sieci, rozważana jest zupełna rezygnacja z linii POTS/PSTN. W specjalnym piśmie skierowanym do FCC (Federal Communications Commission), przedstawiciele AT&T określili głosowe systemy, pracujące na podstawie łączy komutowanych, jako jeden z reliktów odchodzącej ery. Jednocześnie jednym z ich postulatów jest wyznaczanie konkretnej daty całkowitej eliminacji starej telefonii z rynku amerykańskiego.

Mniej stanowczy stosunek do telefonii IP, choć również pokazujący potencjał drzemiący w rozwoju firmowych rozwiązań VoIP, mają analitycy grupy Global Industry Analysts. Według ich prognoz, w 2015 r. światowa wartość sprzedaży centrali IP PBX przekroczy sumę 9 mld USD. Zwiększony popyt ma bezpośrednio wynikać z zaangażowania w nowoczesne technologie komunikacyjne instytucji rządowych, finansowych, branży medycznej (tele- i wideokonferencje) i szeroko pojętego handlu (call/contact centers). Eksperci Global Industry Analysts podkreślają, że znaczącą rolę w rosnącej sprzedaży serwerów komunikacyjnych IP odegrają również firmy z sektora enterprise (korporacje). Większość z nich, szczególnie tych działających w Ameryce Północnej i w Europie Zachodniej, już zapowiedziała zwiększone wydatki na telefonię IP. Analitycy przekonują, że w 2012 r. nastąpi masowe wdrażanie VoIP w dużych, międzynarodowych firmach.

Wzrost konkurencji na światowych rynkach ma spowodować, że sceptycznie dotychczas nastawieni do telefonii IP przedstawiciele sektora małych i średnich firm również zmienią swoje nastawienie. Fakt ten będzie miał swoje odbicie w rosnącej sprzedaży tańszych rozwiązań VoIP (bramy, softphone’y).

Pytania do producenta - Panasonic

1) Co wyróżnia produkty IP Panasonic na tle podobnej oferty konkurencji? Jakich funkcji nowych centrali najbardziej pożądają klienci?

Dzisiejsze systemy telekomunikacyjne muszą oferować szeroki wachlarz funkcjonalności, które są dobierane w zależności od potrzeb firmy, specyfiki działalności którą prowadzi, a także profilu klienta którego obsługuje. Dlatego najpopularniejsze są systemy, które w swojej podstawowej wersji oferują przede wszystkim tradycyjną funkcjonalność centrali telefonicznej. Na bazie tego możemy rozbudować system o bardziej zaawansowane cechy, na przykład telefonia DECT, poczta głosowa, obsługa faksów, e-maili oraz pracy grupowej, obsługa funkcji call/contact centers itp. Oczywiście, na polskim rynku klienci w dużej mierze podejmują decyzję o ostatecznym wyborze rozwiązania na podstawie najniższej ceny rozwiązania. Jednak coraz częściej kupujący zwracają uwagę na dodatkowe funkcje, które zwiększają efektywność pracowników, zapewniają ciągłość działania, rozumianą jako możliwość kontaktu z pracownikiem firmy, bez względu na to, czy siedzi przy biurku, porusza się po terenie firmy, czy przebywa w podróży służbowej w kraju czy za granicą. Rozwiązania wspierające mobilność lokalną, czyli zintegrowana telefonia DECT, oraz globalną, czyli możliwość odbierania i prowadzenia rozmów poprzez telefon komórkowy lub komputer przenośny z dostępem do internetu - cieszą się szczególną popularnością wśród firm, które nie mogą sobie pozwolić na nieodbieranie połączeń od obecnych oraz potencjalnych klientów.

2) Jakie są prognozy dla polskiego rynku PBX/IP PBX w najbliższych latach?

Obecnie największą popularnością cieszą się systemy hybrydowe, czyli takie, które obsługują większość technologii komunikacyjnych dostępnych komercyjnie. Oczywiście systemy TDM z opcją IP są powoli zastępowane przez systemy IP z opcją TDM, ale w najbliższych 2-3 latach nie należy się spodziewać spektakularnego wyparcia z rynku systemów TDM. W przeciwieństwie do krajów wysoko rozwiniętych, jak na przykład Niemcy, gdzie łącza analogowe praktycznie nie są dostępne, jesteśmy wciąż dużym rynkiem dla najtańszych, a przez to bardzo popularnych centrali analogowych, których - wobec braku innych technologii telekomunikacyjnych - nie trzeba wymieniać. Z drugiej strony, po trudnych początkach bardzo dynamicznie rozwija się u nas rynek dostępu do internetu, a dodatkowo ceny za jego używanie należą do najniższych w Europie. Dzięki temu bardzo szybko rośnie sprzedaż systemów telekomunikacyjnych korzystających z usług VoIP operatorów alternatywnych, w sensie braku własnej infrastruktury. Do akcji wkraczają również operatorzy tradycyjni, którzy po kilku latach oczekiwania, ale również przygotowywania odpowiedniego zaplecza, zaczynają oferować usługi połączeń głosowych z wykorzystaniem protokołu VoIP na równi z oferowanymi tradycyjnymi technologiami połączeń. Wszystko to sprawia, że nie ma odwrotu od systemów IP-PBX, które powinny zdobyć znaczącą przewagę na rynku w ciągu 4-5 lat.


TOP 200